kristovs Skrevet 18. september 2007 Skrevet 18. september 2007 Hei! Har en Adaptec 19160 SCSI-kontroller til min Maxtor AtlasII - 15K - 147 GB disk... problemet er at jeg ikke får kontrolleren til å virke. Dvs. Windows finner den & installerer drivere & det står at enheten fungerer, - men: Får ikke opp noe typisk splash-screen for kontrolleren i oppstarten. Står i brukermanualen at dette skal skje. Kjører forøvrig en overgang mellom HD og kontroller, da jeg har 80-pins disk & bare 68-pins kontroller... Kan jo være denne som ødelegger for meg... Jeg finner ikke HD'en hverken ved boot eller i Windows. I tillegg får jeg en Unknown Device i enhetsbehandling som jeg så langt ikke har hatt IQ til å finne ut av hva er... Kjører forøvrig XP igjen nuh... Noen som har erfaringer med slikt? Takker for svar! Krstjn
geir__hk Skrevet 18. september 2007 Skrevet 18. september 2007 Får ikke opp noe typisk splash-screen for kontrolleren i oppstarten. Står i brukermanualen at dette skal skje.Krstjn9522310[/snapback] Regner med at det som henvises til i manualen er skjermbilde fra programvaren som skal følge med på cd eller diskett. Du må nok installere drivere, det er langt ifra sikkert at windows har innebygget støtte for den kontrolleren (vet ikke, men antar det). Hva mener du med at bios ikke ser disken? Får du opp noe sånn som "Press <enellerannen tast> to enter raid setup" eller noe i den duren rett etter post. Da må du trykke den tastekombinasjonen for å se om disken er der. Jeg vet at det er noen fåtall sata-kontrollere som kan ta over for bios mht boot, men vet ikke om dette gjelder ditt kontrollerkort
kristovs Skrevet 18. september 2007 Forfatter Skrevet 18. september 2007 (endret) Takk for svar! Får nok ikke opp noenting som tyder på at det finnes en scsi-kontroller i maskina i det hele tatt. Kontrolleren er helt ny, så den burde fungere. Selv om den er av god gammel årgang. Var så dyrt med U320... Var det jeg mente med splash-screen. Ikke noe info om kontrolleren i post. Ikke noe trykk-et-eller-annet for boot. Ikke i bios... Hadde tidligere en scsi-kontroller som ga skjermbilde etter bios var ferdig med sitt... Men her får jeg ikke opp noen ting. Bytter forøvrig hovedkort i morgen, mulig EVGA 680i RevA1 tar denne kontrolleren bedre enn Striker Extreme'n... Men det hadde som sagt vært deilig å fått saken til å virke. Hører forøvrig at HD'en starter opp etc. Samt et lite pip ved power-on og power-off som jeg ikke har hatt før........ (jeg har ikke pc-speaker) Krstjn Endret 18. september 2007 av kristovs
kristovs Skrevet 19. september 2007 Forfatter Skrevet 19. september 2007 Forresten: Ingen som har et tilsvarende SCSI-kort som kan fortelle meg om det skal komme noe info om dette i oppstarten?? Krstjn
Snabel Skrevet 19. september 2007 Skrevet 19. september 2007 Er litt usikker på 680i chipsettet, men alle andre (les:de fleste) hk har en option i bios for å loade bios og skjermbilde for tileggskontrollere. Alle hk jeg har hatt har den stått som disable som default. Sitter på jobb nå så jeg kan ikke komme med den eksakte 'switchen' men det er egentlig bare å leite seg gjennom bios. Snabel
geir__hk Skrevet 19. september 2007 Skrevet 19. september 2007 Er litt usikker på 680i chipsettet, men alle andre (les:de fleste) hk har en option i bios for å loade bios og skjermbilde for tileggskontrollere. Alle hk jeg har hatt har den stått som disable som default.9526170[/snapback] Hvis du kommer på hva det heter, så hadde det vært fint, lurer litt selv jeg.
Snabel Skrevet 19. september 2007 Skrevet 19. september 2007 (endret) He he har lagt til en liten påminnelse på mobilen - skal sjekke når jeg kommer hjem. Snabel Endret 19. september 2007 av Snabel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå