Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmeldt for dokument forfalskning


CrashTestDummy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enten havner det som påtaleunnlatelse (ikke fullt så positivt å ha på seg, dette kan klages på dog) eller så får du forelegg og anmerkning på rullebladet.

 

Uansett så vil det følge deg framover. Hvis du er utrolig heldig så henlegger de det hele, men jeg tviler.

 

Mest sannsynlig vil du nok få påtaleunnlatelse hvis du ikke har hatt noe trøbbel med loven før, eller så får du forelegg + anmerking på rullebladet for dokument forfalsk.

Lenke til kommentar
Enten havner det som påtaleunnlatelse (ikke fullt så positivt å ha på seg, dette kan klages på dog) eller så får du forelegg og anmerkning på rullebladet.

 

Uansett så vil det følge deg framover. Hvis du er utrolig heldig så henlegger de det hele, men jeg tviler.

 

Mest sannsynlig vil du nok få påtaleunnlatelse hvis du ikke har hatt noe trøbbel med loven før, eller så får du forelegg + anmerking på rullebladet for dokument forfalsk.

9522966[/snapback]

 

 

Er det noe jeg kan gjøre for å få påtaleunnlatelse? Eller må jeg bare sitter her og vente i skrekk?

Lenke til kommentar

Ikke ta det så tungt. Når potensielle arbeidsgivere spør om du har rulleblad, sier du bare som det er at "ja, jeg prøvde å kjøpe øl med en annens legg en gang og ble fakka". Så ler han og sier "ja, det har vi vel alle gjort en eller annen gang, men det er ikke alle som er like uheldige". Du flirer litt selv, og vips har dere bondet, og sjansene dine til å få jobben ØKER. Vel og merke hvis det er det eneste du har på seddelen og du er ærlig om det.

Lenke til kommentar

Du "fant" en legitimasjon, som du, i all din visdom, skulle kjøpe øl med? Den hørtes tynn ut gutten min.

Det er riktig som KVTL skriver at et sannsynlig saksutfall vil være en påtaleunnlatelse eller en bot som registreres i bøteregistret (Og dermed på ditt "rulleblad" Normal praksis, sålangt jeg kjenner til, vil være en bot.

Lenke til kommentar
Du "fant" en legitimasjon, som du, i all din visdom, skulle kjøpe øl med? Den hørtes tynn ut gutten min.

Det er riktig som KVTL skriver at et sannsynlig saksutfall vil være en påtaleunnlatelse eller en bot som registreres i bøteregistret (Og dermed på ditt "rulleblad" Normal praksis, sålangt jeg kjenner til, vil være en bot.

9523247[/snapback]

 

Det er en meget stor forskjell på de 2 tingene av et saksutfall, er det noe jeg kan gjøre for å få påtaleunnlatelse?

Lenke til kommentar

Det er også mange som får sperrefrist til førerkortet på bil i saker som dette. Jeg har egentlig aldri helt forstått hvilken sammenheng det er mellom å bli tatt med falsk legitimasjon og å ta lappen, men dette er visst vanlig tilleggsstraff i følge politiet. Har selv hatt to elever i år som har opplevd dette (jeg jobber som kjørelærer). De har startet med kjøretimer på vanlig måte, men blitt stoppet av politiet etter å ha levert søknad til Statens vegvesen. Det har da vist seg at de hadde sperrefrist i 6 måneder, noe de ikke har fått beskjed om fra politiet før de søkte om å ta førerkort. Jeg syntes dette var rart og snakket med politiet for å høre om det virkelig er mulig å bli straffet på denne måten pga falsk legitimasjon. Fikk på generelt grunnlag beskjed om at dette er en vanlig straff i tillegg til bot og anmerkning på rullebladet. Han ene gutten skulle kjøpe øl, den andre prøvde å komme inn på en uteplass med kameraten sin legitimasjon. I sistnevnte tilfelle fikk begge guttene 6 måneders utsettelse på lappen. Bøtene til de to guttene kom på 1500 (han fikk beskjed om at han var svært heldig) og 3000kr..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...