Gå til innhold

Oppgradring av PC


Anbefalte innlegg

Hei.

Det ser nederst hva slags spec jeg har idag.

Vurderer å oppgradere nå FØR crysis kommer, samt en mengde andre fine FPS titler..

 

Hva er jeg mest tjent med å oppgradere ?

-CPU. Bør jeg oppgradere den (core2-duo 6300) ? Kan mitt HK kjøre quad-core ?

 

-RAM. Geil 2048MB 800MHZ idag. Hva gir mest utbytte av mer hastighet kontra mer minne ?

f.eks. Vil jeg få mer hastighet i tunge spill med 4096 MB 800mhz minne ?

Eller bør jeg oppgradere minnet til noe høyere hastighet ? 1100-1333 mhz ? med samme størrelse som idag..2GB

 

-GPU. Skjermkort. Liker svært godt den lydløse utgaven jeg har idag. Men antar det kan bli tøft å finne et DX10 kort som er like lydløst. ??

Får man mer utbytte av 768MB minne enn 640 kontra 320MB skjermkortminne ?

Holder ikke 320MB ganske langt ? Kan det være en fordel å velge et bedre klokket kort med 320MB, enn et lavere klokket kort med 640MB ??

 

-PSU. Har idag en thermaltake TR2-550W strømforsyning. Bør denne oppgraderes med tanke på nok kraft til GPU/VPU oppgraderingen ?

 

Har ingen planer om overklokking.

Håper på noen tips her..

Endret av Priest32
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er jeg mest tjent med å oppgradere ?

-CPU. Bør jeg oppgradere den (core2-duo 6300) ? Kan mitt HK kjøre quad-core ?

-

Prosessor skal ikke være særlig nødvendig å oppgradere.

Om du kan bruke quad core vet vi ikke, da må vi først vite hva slags Hovedkort du har.

 

-RAM. Geil 2048MB 800MHZ idag. Hva gir mest utbytte av mer hastighet kontra mer minne ?

f.eks. Vil jeg få mer hastighet i tunge spill med 4096 MB 800mhz minne ?

Eller bør jeg oppgradere minnet til noe høyere hastighet ? 1100-1333 mhz ? med samme størrelse som idag..2GB

-

32bits opperativsystem kan ikke benyte seg av 4096MB Ram.

Ved å montere 4096MB Ram får du bare benyttet rundt 3 av de 4GB med Ram.

Jeg ville mer anbefalt å gå for 2x1024MB av den raskeste typen Ram ditt hovedkort støtter.

 

GPU. Skjermkort. Liker svært godt den lydløse utgaven jeg har idag. Men antar det kan bli tøft å finne et DX10 kort som er like lydløst. ??

Får man mer utbytte av 768MB minne enn 640 kontra 320MB skjermkortminne ?

Holder ikke 320MB ganske langt ? Kan det være en fordel å velge et bedre klokket kort med 320MB, enn et lavere klokket kort med 640MB ??

-

Finne et GeForce 8800 kort som er helt lydøst blir dags dato mer elelr mindre en umulig oppgave. For å få DirectX10 klare nVIDIA skjermkort må du ty til GeForce 8600GTS for det raskeste passivt kjølte DirectX10 klare nVIDIA skjermkortene.

Om passivt kjølte kort er en viktig faktor for deg kan du-

A: Kjøpe passivt kjølt GeForce 8600GTS kort, eventuelt 2 av disse i SLi modus.

B: Kjøpe og selv montere en Passiv kjøler til GeForce 8800

Når det gjelder 640 vs 320MB Videominne på GTS kortene, vil jeg mer gått for en overklokket versjon av 320MB versjonen enn 640MB versjonen. Dog om du klarer å klokke skjermkortet selv, er det bare ønsket og lommeboken som setter en stopper. DU får selvfølgelig en målbar bedre ytelse med mer videominne om ting som ramdac og kjernehastighet er den samme på begge kortene.

 

PSU. Har idag en thermaltake TR2-550W strømforsyning. Bør denne oppgraderes med tanke på nok kraft til GPU/VPU oppgraderingen ?

-

Det kommer alt ann på hva og eller hvor mye du oppgraderer.

Lenke til kommentar
Hva er jeg mest tjent med å oppgradere ?

-CPU. Bør jeg oppgradere den (core2-duo 6300) ? Kan mitt HK kjøre quad-core ?

-

Prosessor skal ikke være særlig nødvendig å oppgradere.

Om du kan bruke quad core vet vi ikke, da må vi først vite hva slags Hovedkort du har.

 

-RAM. Geil 2048MB 800MHZ idag. Hva gir mest utbytte av mer hastighet kontra mer minne ?

f.eks. Vil jeg få mer hastighet i tunge spill med 4096 MB 800mhz minne ?

Eller bør jeg oppgradere minnet til noe høyere hastighet ? 1100-1333 mhz ? med samme størrelse som idag..2GB

-

32bits opperativsystem kan ikke benyte seg av 4096MB Ram.

Ved å montere 4096MB Ram får du bare benyttet rundt 3 av de 4GB med Ram.

Jeg ville mer anbefalt å gå for 2x1024MB av den raskeste typen Ram ditt hovedkort støtter.

 

GPU. Skjermkort. Liker svært godt den lydløse utgaven jeg har idag. Men antar det kan bli tøft å finne et DX10 kort som er like lydløst. ??

Får man mer utbytte av 768MB minne enn 640 kontra 320MB skjermkortminne ?

Holder ikke 320MB ganske langt ? Kan det være en fordel å velge et bedre klokket kort med 320MB, enn et lavere klokket kort med 640MB ??

-

Finne et GeForce 8800 kort som er helt lydøst blir dags dato mer elelr mindre en umulig oppgave. For å få DirectX10 klare nVIDIA skjermkort må du ty til GeForce 8600GTS for det raskeste passivt kjølte DirectX10 klare nVIDIA skjermkortene.

Om passivt kjølte kort er en viktig faktor for deg kan du-

A: Kjøpe passivt kjølt GeForce 8600GTS kort, eventuelt 2 av disse i SLi modus.

B: Kjøpe og selv montere en Passiv kjøler til GeForce 8800

Når det gjelder 640 vs 320MB Videominne på GTS kortene, vil jeg mer gått for en overklokket versjon av 320MB versjonen enn 640MB versjonen. Dog om du klarer å klokke skjermkortet selv, er det bare ønsket og lommeboken som setter en stopper. DU får selvfølgelig en målbar bedre ytelse med mer videominne om ting som ramdac og kjernehastighet er den samme på begge kortene.

 

PSU. Har idag en thermaltake TR2-550W strømforsyning. Bør denne oppgraderes med tanke på nok kraft til GPU/VPU oppgraderingen ?

-

Det kommer alt ann på hva og eller hvor mye du oppgraderer.

9517846[/snapback]

Å overklokke ett skjermkort med passivt kjøling syntes jeg ikke hørtes så lurt ut :S Skjermkort har lett for og bli veldig varme. Jeg hadde heller gått for ett viftekjølt kort, de bråker da ikke så fælt :D

 

Psu.. Kommer ann på hva du skal dytte inn i PC-en din men jeg bestillte meg ett modulært 620W på fredagen og det skal vel holde for en stund, nå får du 700W Psu'er til samma pris som det jeg kjøpte bare ikke modulært.

 

Men vil fraråde deg og klokke ett passivt kjølt skjermkort

Lenke til kommentar

viften på 8800 serien er ingenting og frykte, har vel aldri før vært en stock kjøler som har vært så stille. du har helt sikkert komponenter som lager mere lyd. vil gå så langt som og påstå at det er bortkastet og opgradere resten hvis du ikke gå får et grafikk kort, er jo tross alt det det dreier seg om.

 

angående minne, høyere klokk tar mere minne i 320 vs 640. men det kommer også mye an på oppløsning. ryktes at crysis suger endel minne...

 

hovedkort.... hvilket har du? skader vel ikke og dra den e6300 opp i høyere hastigheter? 7x400fsb?? blir 2,8ghz det :)

Lenke til kommentar

ooops dumme meg..

 

Hovedkortet er ASUS P5B deluxe Wifi. (bruker ikke wifi)

 

Oveklokking er uaktuelt for meg, både når det gjelder CPU og GPU.

Tenkte da mer på GPU'ene til XFX eller tilsvarende som er ferdig klokket..

 

Kjører kun en DVD-brenner, en Raptor og en Hitachi disk som bruker strøm idag..

(Med unntak av HK selvsagt..)

Vil også gjerne ha et lydkort.. Da onboard ikke er helt topp lydmessig synes jeg.

SB Adugy eller X-Fi ?

 

Kjører idag XP-Pro, så det er vel 32bit ja.. ER Vista 64 Bit ?

Lenke til kommentar

jo det kortet kjører quad, jeg kjører det på et vanlig P5B og det funker bare fint. men tenker du må opdatere bios.....

 

X-FI er vel og foretrekke når det kommer til lyd. skal bare sies at det er latterlig enkelt og klokke med de asus kortene, hadde det vært meg hadde jeg klokka opp og spart pengene til intel slapp de nye cpuene, men det er meg :)

Lenke til kommentar

Takk for gode råd så langt.. !

... På den annen side, så er det jo aldri lenge til neste cpu blir sluppet.. Kommer jo noe nytt hele tiden..

1.86GHz (X2) er jo ikke masse kraft akkurat..

 

Kunne godt tenkt meg over 2GHz.. Går en quad-cpu på MER enn 1.86 ?

Hovedkortet støtter BUS-hastigheter opp til 1066MHz..

Da vil Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz og Core 2 Quad Q6600 2,4GHz være brukbare alternativer. Pris ca 1800,- og 2100,-

Begge CPU'ene har 1066MHz..

 

Da er del vel også litt mer utbytte av å oppgradere til 1066MHz minnebrikker i dual ?

Geil har orange og black i 1066MHz til ca 1400,- for 2GB.. Eller vil denne ekstrautgiften bli bortkastet i forhold til de 800 MHz brikkene jeg kjører idag ?

 

Da vil jeg evt også kunne selge 1stk CPU og 2stk Minnebrikker ...

 

Så kan jeg ta GPU litt sånn for seg selv.. (Da kan jeg også sjekke hvilken PSU jeg bør ha i forhold til hvilken GPU jeg velger)

Lenke til kommentar

Å oppgradere fra E6300 til E6600 er bortkastet. Med en oppgradering av BIOS på ditt nåværende P5B Deluxe kan du heller kjøpe en E6750/E6850 og få mer ytelse for pengene.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg lagt penger i et bedre skjermkort og eventuelt en ny strømforsyning. Det holder i massevis inntil videre. Så kan du heller spare pengene du ikke bruker på oppgradering denne gangen til å ta en ny oppgradering om 6-9 måneder. Det systemet du har i dag er allerede brukbart med unntak av skjmkortet.

Lenke til kommentar

Ok, du så at jeg vurderte Q6600. ?

Blir selv Q6600 "bortkastet" fremfor den E6300 jeg har idag ?

 

Men jeg ser at Q6600 går på 1066 mhz bus, det gjør ikke minnet mitt, derfor tenkte jeg at det ble en flaskehals i systemet..

Eller tenker dere at det er bedre å kjøpe et nytt skjermkort nå.. Og heller oppgradere resten til ... våren kanskje ??

Endret av Priest32
Lenke til kommentar

Minnet ditt blir ikke en flaskehals, ville aldri vurdert å fex kjøpe 2gb minne som har høyere mhz.

 

Det eneste som kan påpekes som en grei oppgradering fra min side vil være skjermkort og eventuelt lydkort. Merket stor forskjell på mitt x-fi lydkort i forhold til det integrerte.

 

Mitt "tips": vent med å oppgradere CPU til det har kommet firekjerner med høyere klokk, og til AMD har kommet på banen med Phenom som kanskje kan pushe priser litt mer ;)

Lenke til kommentar
Ok, du så at jeg vurderte Q6600. ?

Blir selv Q6600 "bortkastet"  fremfor den E6300 jeg har idag ?

 

Men jeg ser at Q6600 går på 1066 mhz bus, det gjør ikke minnet mitt, derfor tenkte jeg at det ble en flaskehals i systemet..

Eller tenker dere at det er bedre å kjøpe et nytt skjermkort nå.. Og heller oppgradere resten til ... våren kanskje ??

9533300[/snapback]

Jeg ville personlig valgt den løsningen. En 3-5000 på et nytt skjermkort pluss eventuelt et greit lydkort så holder PC-en det meste en god periode fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...