Gå til innhold

Veien til jobb - del 1


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+142
Fin artikkel, ja :)

Jeg trenger selv ikke å skrive noe søknad til en bedrift enda, men har om formelle brev/søknad på skolen nå, så passet jo veldig bra. Veldig bra artikkel! :D

9516004[/snapback]

 

Håper din lærer er bedre enn min var på ungdomsskolen. "Arbeidsgiver foretrekker som regel håndsskrevne søknader. Det viser at du har brukt litt tid". Hadde ikke fått en eneste jobb hvis jeg skulle følge hennes råd.

9516038[/snapback]

Hehe, ja det er han :)

Vi har lært at vi skal skrive på data, med mindre man har en særdeles nydelig håndskrift. Av 100 elever på trinnet mitt, var det en person som ifølge han var kvalifisert til å kunne skrive med håndskrift :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor Dfind er valgt som "ekspertvitner" er litt uklart siden nettsiden deres  fremstår som nokså uprofesjonell, med en salig smørje av norsk og engelsk (+litt svensk?) ispedd grammatiske padder som fx "virtuell ansettelses intervju". Et intervju med en personalsjef i en større norsk bedrift ville vært vel så interessant, særlig mhp hvordan man bør "beskytte" sin egen privatsfære før man er fast ansatt (seksuell legning, sykdom, røyking ++)

9516047[/snapback]

 

Heh, hadde ikke sett sidene deres. Seksuell legning, religion o.l bør man ikke opplyse om. Sykdom bør man opplyse om hvis det er relevant (f.eks passer det dårlig å ansette noen med vond rygg hvis jobben krever tunge løft).

Tror mange hadde blitt overrasket over å se hvor hensynsløst søknader sorteres i større bedrifter. Hvis man får inn over 100 søknader, sier det seg selv at ikke alle blir lest ordentlig. Ofte kan det gå for seg noe slikt: "CV skrevet i Comic Sans" *kaste i nei-bunken* "Feil marg" *nei-bunken* "for mye tekst *nei-bunken*

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger folkens :) Både ris og ros.

 

Når det kommer til hva denne artikkelen gjør på hw.no, må jeg svare som jeg sa på forrige side, at hw.no har en visjon om å styrke seg innen karriere delen. Hovedsaklig vil dette dreie seg om nyheter innen IT-bransjen, fra ett jobb-standpunkt. I tillegg vil det komme artikler som disse, og også litt om forskjellige studieretninger på høyskoler/universiteter, som tar for seg hvordan man kan komme inn i IT-bransjen.

Lenke til kommentar
(...) I tillegg vil det komme artikler som disse, og også litt om forskjellige studieretninger på høyskoler/universiteter, som tar for seg hvordan man kan komme inn i IT-bransjen.

 

Jeg synes dette virker som et godt initiativ.

 

Liker også artikkelen, den virker som en god oversikt over søknadsprosessen, men jeg må få lov til å peke på en liten skrivefeil:

 

Til våren blir jeg ferdig utdannet sivil ingeniør innen datateknikk ved NTNU. Jeg har i mange år hatt stor interesse for (...)

 

Det skal nok stå sivilingeniør.

Lenke til kommentar
Til våren blir jeg ferdig utdannet sivil ingeniør innen datateknikk ved NTNU. Jeg har i mange år hatt stor interesse for (...)

 

Det skal nok stå sivilingeniør.

9516348[/snapback]

 

Stemmer, sorry :blush: Fikk høre at det ikke skulle brukes forkortelser, så rettet dette i hui og hast :/

 

Ellers takk for responsen :)

Lenke til kommentar
Hvorfor Dfind er valgt som "ekspertvitner" er litt uklart siden nettsiden deres  fremstår som nokså uprofesjonell, med en salig smørje av norsk og engelsk (+litt svensk?) ispedd grammatiske padder som fx "virtuell ansettelses intervju". Et intervju med en personalsjef i en større norsk bedrift ville vært vel så interessant, særlig mhp hvordan man bør "beskytte" sin egen privatsfære før man er fast ansatt (seksuell legning, sykdom, røyking ++)

9516047[/snapback]

 

Heh, hadde ikke sett sidene deres. Seksuell legning, religion o.l bør man ikke opplyse om. Sykdom bør man opplyse om hvis det er relevant (f.eks passer det dårlig å ansette noen med vond rygg hvis jobben krever tunge løft).

Tror mange hadde blitt overrasket over å se hvor hensynsløst søknader sorteres i større bedrifter. Hvis man får inn over 100 søknader, sier det seg selv at ikke alle blir lest ordentlig. Ofte kan det gå for seg noe slikt: "CV skrevet i Comic Sans" *kaste i nei-bunken* "Feil marg" *nei-bunken* "for mye tekst *nei-bunken*

9516121[/snapback]

 

I dagens marked er det vel dog ikke så vanlig med over 100 kvalifiserte søkere på en jobb, det er gode tider for arbeidstakere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Grei artikkel det. Men burde vært nevnt noe mer rundt søknadsfrister. En bør absolutt sendte inn søknad så snart som mulig og ikke vente helt til fristen som måtte være oppgitt. Veldig gode kandidater blir ofte tatt inn fortløpende og en kan risikere at stillingen er besatt før fristen har gått ut!

9514013[/snapback]

 

Ja det er nok sant, jeg ble ansatt før søknadsfristen var over på min nåværende jobb (og jeg føler ikke jeg var så oppsiktsvekkende god som kandidat heller)

 

AtW

Lenke til kommentar

med korte frister så vil en søknad bli dårlig , man har ikke tid til å ordne alle papirene før fristen er over og når søknaden er ferdig og sendt ( via posten) så kan de allerede ha ansatt en annen før fristen bare fordi posten bruker noen dager fra Bodø til Oslo ( det er ikke alt som kan sendes pr e-postl) .

 

uansett å ansette en før søknadsfristen er ikke helt bra.

Lenke til kommentar

Heh, hadde ikke sett sidene deres. Seksuell legning, religion o.l bør man ikke opplyse om. Sykdom bør man opplyse om hvis det er relevant (f.eks passer det dårlig å ansette noen med vond rygg hvis jobben krever tunge løft).

Tror mange hadde blitt overrasket over å se hvor hensynsløst søknader sorteres i større bedrifter. Hvis man får inn over 100 søknader, sier det seg selv at ikke alle blir lest ordentlig. Ofte kan det gå for seg noe slikt: "CV skrevet i Comic Sans" *kaste i nei-bunken* "Feil marg" *nei-bunken* "for mye tekst *nei-bunken*

9516121[/snapback]

 

Jeg hørte om en som delte bunken i to og kastet den ene før han begynte å lese: "Man skal ha litt flaks for å bli ansatt her."

Lenke til kommentar

Min erfaring, og jeg har vært/er på begge sider av bordet, er at det nytter veldig å ringe i etterkant av søknadsfristen. kom da med kontruktive spørsmål om behandlingtid, annsettelsestidpunkt osv. dette er mest slik at behandleren skal ta frem søknaden din. behandleren vil også huske navnet ditt senere i prosessen. ring gjerne flere ganger om det haler ut i tid. men det må tilpasses litt. du må ikke virke helt desperat eller "psyco".

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Av person er jeg en utadvent perfeksjonist.

Jeg skjønner at mange kan få seg til å skrive noe slikt siden det virker som de fleste har en oppfatning av at det å være perfeksjonist er noe postitivt. Det er imidlertid ikke tilfelle:

 

Perfectionism, in psychology, is a belief that perfection can and should be attained. In its pathological form, perfectionism is a belief that work or output that is anything less than perfect is unacceptable. At such levels, this is considered an unhealthy belief, and psychologists typically refer to such individuals as maladaptive perfectionists.

http://en.wikipedia.org/wiki/Perfectionism_(psychology)

 

Perfeksjonister kan for eks. bruke veldig lang tid på å få ting gjort fordi de vil dvele lenge ved små detaljer som for andre er ganske uvesentlige. Ofte er "godt nok" den beste løsningen. Jeg ville ikke ukritisk brukt beskrivelsen perfeksjonist om meg selv i en jobbsøknad.

Endret av Shagma
Lenke til kommentar

Synes dere bør spørre ut intervjuobjektene rundt hvor mye de vektlegger karakterer (dersom de ønsker å se vitnemål) og hvordan de vurderer dem. Jeg har f.eks. en del dårlige karakterer i realfag (som dessverre er en del av dataingeniørutdanningen), men greie til gode (mest C, noe B, samt A på et par delkarakterer) i programmeringsrelaterte fag og prosjekter. Ender nok opp på rundt en C i snitt når jeg er ferdig.

 

Dette regner jeg med er godt nok, men at jeg neppe får innpass hvor som helst, særlig før jeg får skaffet meg _mye_ arbeidserfaring. Hadde vært interessant å vite sånn ca. hvor vanskelig det dermed vil bli for meg å skaffe relevant arbeid som nyutdannet.

Lenke til kommentar

Har aldri søkt en jobb i hele mitt liv. Hadde egentlig ikke noe særlig gode 'grades' fra skolen heller (partytime^^).

 

Men en bør ikke tjene under en mill av den grunn. Trixet er å bli tilbudt istedenfor å tilby :D. I tillegg så ligg unna offfentlig sektor og fagforeninger da ingen blir rik av sosialisme :no:

Lenke til kommentar

Det blir spennende å se hva slags jobber du blir tilbudt hvor de lokker med en mill i lønn til en med dårlige grades :p

 

Ellers, fin artikkel, grei oppsummering. Gleder meg til å se hva dere skriver om intervju.

Kan sies at det alltid bør legges ved CV ved søknad, for at den som leser søknaden raskere skal kunne få en oversikt over utdanning og kurs, samt jobberfaring og verv som ikke alltid kommer eksplisitt frem i søknaden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...