Gå til innhold

24-27", 1920*1200, med 1:1 pixelmapping

qdos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den viser den samme oppløsningen som kilden, uten å skalere. En dataskjerm har typisk oppløsning 1920*1200. En HD-kilde viser 1920*1080. Skjermer som ikke har 1:1 PM strekker da 1080 linjer over 1200, noe som går ut over skarpheten. Det beste er at skjermen viser sorte linjer over og under de 1080 linjene i stedet for å strekke de.

Den viser den samme oppløsningen som kilden, uten å skalere. En dataskjerm har typisk oppløsning 1920*1200. En HD-kilde viser 1920*1080. Skjermer som ikke har 1:1 PM strekker da 1080 linjer over 1200, noe som går ut over skarpheten. Det beste er at skjermen viser sorte linjer over og under de 1080 linjene i stedet for å strekke de.

9504330[/snapback]

De fleste skjermer lar deg vel velge dette? Har en 2 år gammel Dell 2405FPW og der kan man velge mellom 1:1, Fill og Aspect. Etter det jeg har sett er dette en funksjon som man finner på de fleste 24"+ skjermer. Mulig at de aller billigste ikke har slik støtte.

Om denne skal brukes på en PC (som vanlig skjerm) og se HD-film fra PC er det bare å bruke helt vanlig native oppløsning på 1920x1200, så vil filmavspillingsprogrammene legge til linjene over og under.

PS. Kommer meg ikke inn på prisguiden, så bare antar det er en PC-skjerm.

Endret av skag1

9504330[/snapback]

Det skal da vel kunne gjøres i driverne til skjermkortet?

Sant som det sies. Om bildet på skjermen styres av en PC så er det hele meget enkelt, sidne det styres via driverene. I de fleste tilfeller så har du faktisk 2 muligheter. Du kan enten justere det via skjermkort-driverene, eller du kan (påde fleste high-end skjermer) også justere det på selve skjermens drivere. Via skjermkortet er dog som regel mest ideelt.

Har selv en Dell 2405FPW og der kan jeg enten velge skalering eller 1:1 sentrert med et enkelt klikk i drivermenyen :)

-Stigma

Ja, med PC er det ikke noe problem, men med Xbox360 eller HD-videokamera er jeg avhengig av at skjermen gjør 1:1 selv.

Men spørsmålet er i ferd med å utgå for meg, ettersom jeg begynner å snuse på en HP LP3065, som ikke takler noe annet en Dual-Link DVI, så får jeg heller spare til en LCD TV i tillegg... Men jeg har enda ikke bestemt meg

Sant som det sies. Om bildet på skjermen styres av en PC så er det hele meget enkelt, sidne det styres via driverene. I de fleste tilfeller så har du faktisk 2 muligheter. Du kan enten justere det via skjermkort-driverene, eller du kan (påde fleste high-end skjermer) også justere det på selve skjermens drivere. Via skjermkortet er dog som regel mest ideelt.

Har selv en Dell 2405FPW og der kan jeg enten velge skalering eller 1:1 sentrert med et enkelt klikk i drivermenyen :)

-Stigma

9509855[/snapback]

ser ikke ut til å funke i nyeste nvidia driverne i alle fall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...