Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge UV-filter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva gjør polarinseringsfilter og grå filter? Og UV-filter? Jeg er visst helt lost...

 

Og hva vil de vil mm tallet på linsa si?

9501587[/snapback]

Polariseringsfilter

Vridbart filter som brukes til å dempe reflekser fra speilende overflater, og til å øke fargemetning og detaljrikdom. Virker ikke på metalliske overflater, fordi dette lyset ikke er polarisert. Det finns to ulike polariseringsfilter; lineært og sirkulært. Det lineære filteret polariserer lyset i bare ett plan, mens det sirkulære polariserer i alle plan. Du vil kunne få problemer med et lineært filter på et kamera med autofokus fordi målingen foretas med halvgjennomsiktige speil.

 

ND-filter/gråfilter

Neutral density. Filteret er nøytralt gråfarget, og brukes til å redusere lyset som kommer inn i linsa.

 

 

uv-filter

gjær ingenting anna enn å beskytte frontelementet på objektivet. kamera/objektiv har uv-coating som gjer samme nytta.

 

 

^henta fra ''ordboka'' til akam.

 

mm-tallet på filteret/objektivet må stemme overens med kvarandre, dette er diameteren målt i millimeter. kitobjektivet ditt er 58mm Ø, sigmaen er også 58mm Ø (trur eg) og fastobjektivet ditt er 52mm Ø

Lenke til kommentar
Jeg har bestilt et polariseingsfilter! -  Thenk ju  -. Men da sa kontoen stopp. Får komme tilbake til resten senere. Skal snart være i Afrka i mnd å da må utstyret være i orden!!

9502809[/snapback]

Hvis du skal til Afrika så er det mye bedre å bruke pengene dine på solblendere til objektivene dine. Det har du mye mer behov for.

Lenke til kommentar
Hvis du skal til Afrika så er det mye bedre å bruke pengene dine på solblendere til objektivene dine. Det har du mye mer behov for.

9503177[/snapback]

 

Der er jeg faktisk enig! Selv om polariseringsfilter kan være tøfft i afrikas savanne, men er ett kraftig minus at du da må stå 90grader på tvers av sola for å få full utbytte av å få opp kontraster på himmelen etc.

 

Så solblendere som forhindrer sidelys og dermed potensiell lensflare, samt så får man ofte bedre kontraster grunnet at det ikke kommer sidelys som "forstyrrer" (blander seg sammen med) originalt lys fra selve motivet.

Lenke til kommentar
Jeg har bestilt et polariseingsfilter! -  Thenk ju  -. Men da sa kontoen stopp. Får komme tilbake til resten senere. Skal snart være i Afrka i mnd å da må utstyret være i orden!!

9502809[/snapback]

 

hvis du har digitalkamera kan det være en ide å vurdere uv/ir filter for afrika istedet

for bare et uv filter. der det er varmt er ir stråling verre for fargene enn uv,

feks disse filtrene

http://www.fotomayr.de/webkat98/index_fi.htm

eksempel på med/uten på denne siden

http://www.fxsupport.de/22.html

Lenke til kommentar

Hm okei. Har bestillt solblendere i tillegg nå.

 

Men skjønner ikke helt det her UV/IR griene. Skal jeg kjøpe -både- IR og UV, eller finnes det en kombinasjon? (Skjønner lite tysk, heh)

 

Og bør jeg kjøpe til 18-55 linsa eller 50mm linsa? Det blir litt dyrt å kjøpe til begge. Er vel trolig 18-55 jeg kommer til å bruke mest, og da passen de/de til 70-300 linsa også...

Lenke til kommentar
Hm okei. Har bestillt solblendere i tillegg nå.

 

Men skjønner ikke helt det her UV/IR griene. Skal jeg kjøpe -både- IR og UV, eller finnes det en kombinasjon? (Skjønner lite tysk, heh)

 

Og bør jeg kjøpe til 18-55 linsa eller 50mm linsa? Det blir litt dyrt å kjøpe til begge. Er vel trolig 18-55 jeg kommer til å bruke mest, og da passen de/de til 70-300 linsa også...

9507353[/snapback]

 

ja det er et filter som tar både uv og ir stråling, dvs ikke tar 100% men reduserer

betraktelig. digitalkamera er mye mer følsomme for ir enn film, men det er størst

problem der det er svært varmt. vanligvis ikke ett problem i norge. uv/ir er dyrere

enn kun uv, så med mindre du er opptatt av å få "riktige" farger så holder et uv

eller skylight filter som linsebeskytter. jeg ville festet det på zoomlinsen og kombinert

det med en solblender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...