Gå til innhold

Hvilken linux distro til kombinert MediaPC/server


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har prøvd å lese litt rundt på dette forumet og andre for å finne en linux distro som passer "for meg". Jeg har en P4 med 1Gb minne i dag som kjører WindowsXP. Jeg bruker den til MediaPC (er koplet til TVn min) samt som "nedlastingsklient", dvs. jeg laster ned demoer, spill fra Steam etc. Den fungerer derfor også som en filserver for mine andre PCer - dvs. at det som lastes ned på denne PCn skal kunne aksesseres av andre PCer i hjemmenettverket mitt.

 

Siden jeg nå skal bruke WinXP lisensen min på en annen maskin og siden det virker litt overdrevet å la denne maskina kjøre WinXP (noe tregt, ustabilt osv.) all den tid den kun brukes til MediaPC og litt serveraktiviteter, så tenkte jeg å innstallere Linux.

 

Jeg ser derfor etter en linux distro som støtter / har fokus på følgende:

 

- Enkel installasjon

- Liten distro, i alle fall mulighet til å velge bort alt av program som jeg ikke trenger

- Har støtte for codecer til "alle" media filtyper

- Har støtte for MediaPC programvare a la MediaPortal eller MythTV

- Kan kjøre uten tastatur og skjerm når den er satt opp (mao.fjernstyres fra en Windows PC)

- Støtter Windows sin IR Remote Control (den som følger med Windows Media Center operativsystemet)

- Støtter Sleep funksjon (er avhenging av å raskt kunne slå maskinen av og på i dvaletilstand)

- Støtter Windows filsystem, helst NTFS. Grunnen til dette er at jeg ønsker muligheten til å kople de eksterne HD til denne maskina til andre Windows maskiner.

 

Håper dere har noen gode innspill - kanskje blir tilbakemeldingen at jeg bør gå for Ubuntu eller Mandriva men jeg vil kanskje tro det finnes noe som er enda litt mer spesialtilpasset mitt behov.

 

Takk!!

 

mvh.

muthe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode innspill - skal sjekke disse ut. Umiddelbart så virker det som om disse ikke har serverfunksjonaliteten en burde jo la seg gjøre å legge til. Det beste ville selfølgelig være å ha en MediaPC applikasjon a la MythTV med en egen torrent plugin, download manager etc. slik at jeg kan styre alt dette via fjernkontrollen.

 

muthe

Lenke til kommentar
Siden jeg nå skal bruke WinXP lisensen min på en annen maskin og siden det virker litt overdrevet å la denne maskina kjøre WinXP (noe tregt, ustabilt osv.) all den tid den kun brukes til MediaPC og litt serveraktiviteter, så tenkte jeg å innstallere Linux.
På mediadelen er det noe umodent ennå, men det finnes jo howto's for MythTV og det er fullt mulig å få det til å virke. Du kan naturligvis sjekke ut LinuxMCE, men jeg vil vel anbefale deg å vente til denne blir integrert i KDE (kanskje før jul). Vil jo anbefale deg å lese det jeg allerede har skrevet i howto'en ovenfor, jeg gjentar ikke det her. Å se TV er riktignok ikke noe problem uten MythTV, selv bruker jeg VLC til formålet, og har satt opp fjernkontrollen.

 

- Enkel installasjon

(K)Ubuntu.

- Liten distro, i alle fall mulighet til å velge bort alt av program som jeg ikke trenger
Alle distroer kan lett trimmes, speiselt *(K)Ubuntu som har flere ferdigtrimmede versjoner.
- Har støtte for codecer til "alle" media filtyper

- Har støtte for MediaPC programvare a la MediaPortal eller MythTV

- Kan kjøre uten tastatur og skjerm når den er satt opp (mao.fjernstyres fra en Windows PC)

Det kan selvfølgelig alle distroer.
- Støtter Windows sin IR Remote Control (den som følger med Windows Media Center operativsystemet)

- Støtter Sleep funksjon (er avhenging av å raskt kunne slå maskinen av og på i dvaletilstand)

Dette er driverproblemer og er distrouavhegig. Hvis remoten har driver så funker den på alle. Suspend/Hibernate er ofte trøblete i hardware, men kan også gjøres i software med uswsusp.
- Støtter Windows filsystem, helst NTFS. Grunnen til dette er at jeg ønsker muligheten til å kople de eksterne HD til denne maskina til andre Windows maskiner.
Hold deg til åpne formater, det garanterer trygg sameksistens og god ytelse over hele linja:

http://www.fs-driver.org/

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takk for gode og utfyllende svar! Da skal jeg bruke litt tid på de lenkene som ble anbefalt. LinuxMCE så jo veldig interessant ut. Jeg skal også sjekke ut noen av Ubuntu versjonene som foreligger.

 

Når det gjelder filsystem så ble jeg litt usikker på ext2. Det er jo ikke slik at jeg kan formatere en HD med ext2 i Windows? Her dukker nemlig bare FAT, FAT32 og NTFS opp. Eller er det slik at jeg formaterer i Linux så vil dette allikevel være lesbart i Windows? Skal uansett sjekke litt på google.

 

Takk!

 

mvh.

Muthe

Lenke til kommentar

Linken jeg ga deg er en ext2 driver for MS som også kan ta ext3 med litt mikkmakk. Dvs. formater disken med ext2 fra en linux boks, og installer driveren på dine MS maskiner, så har du all fleksibilitet du ønsker. FAT/FAT32 bør du absolutt unngå, det har mange svakheter jeg irriterte meg over den gangen jeg brukte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...