Gå til innhold

TEST: Linux på Playstation 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, nå trur jeg jeg vet hvorfor du kaller deg DaButcher...

 

Mye nyttig info her som jeg skal ta med meg i neste artikkel der jeg tester YDL, som jeg skal ta ved en senere anledning. Eneste grunnen jeg valgte Ubuntu for denne testen er fordi den for øyeblikket er den mest populære linux-distribusjonen. Men det ser altså ut som om det blir YDL neste gang...

Lenke til kommentar

i YDL så anbefaler jeg sterkt å bytte vekk fra E17 som er default window manageren til någe lightweight.

E17 drar 24% cpu på desktopen på min YDL, mens andre alternativ tar 1%..

 

Pga av dette og tweaking av mplayer klarer ps3en min nå mkv h264 720p med 5.1 surround(som da seff blir spilt i stereo)NESTEN uten hakking. Vil tippe at om videoen hadde vært kodet til stereo lyd så hadde den gått fint.

 

DaButcher minner meg om da jeg fjortiss. Forumslave og skulle alltid skrive lengre og være mer proff en alle andre.

.men... Bra skrevet og jeg støtter alt du har sagt.

Lenke til kommentar
i YDL så anbefaler jeg sterkt å bytte vekk fra E17 som er default window manageren til någe lightweight.

E17 drar 24% cpu på desktopen på min YDL, mens andre alternativ tar 1%..

 

Pga av dette og tweaking av mplayer klarer ps3en min nå mkv h264 720p med 5.1 surround(som da seff blir spilt i stereo)NESTEN uten hakking. Vil tippe at om videoen hadde vært kodet til stereo lyd så hadde den gått fint.

 

DaButcher minner meg om da jeg fjortiss. Forumslave og skulle alltid skrive lengre og være mer proff en alle andre.

.men... Bra skrevet og jeg støtter alt du har sagt.

9517333[/snapback]

Når sant skal sies, har jeg hatt det brukernavnet siden jeg var fjortis... :p

Lenke til kommentar
DaButcher: Det er ingenting som heter hypervision. Det er snakk om en (eng.) hypervisor, et system som overvåker virtuelle maskiner og fungerer som en dørvakt mellom den virtuelle maskinen og selve hardwaren.  :)

9511840[/snapback]

*snip*

 

Nå har du vel noe å lese på, samt å researche videre på :-)

9513270[/snapback]

 

Vel, det er fremdeles en hypervisor. Det at det er så få treff når en søker etter HyperVision (som ser ut som et varemerke) kan vel ha tilknytning til at det er fort gjort å skrive det feil, og fordi HyperVision høres kulere ut en Hypervisor? :)

 

Sony currently implements a hypervisor restricting RSX access, though the graphics are fast enough for emulation of some old systems.

 

The PS3 video subsystem is heavily firewalled away from Linux by the Sony GameOS "hypervisor."

 

Unt zo weiter.

 

Fant en fin plansje over hvordan linux-kernelen interfacer med PS3-hardwaren:

f1_14.png

Lenke til kommentar
Noen som har erferinger med emulert Windowns eller spill kjørt med Cedega?

9541059[/snapback]

 

Du vil ikke engang tenke på å prøve det på PS3 ennå.

 

- Linux har ikke tilgang til RSX, så man har kun software emulering av OpenGL.

- Veldig lite ram tilgjengelig til otherOS. Ville du kjørt windows spill på en PC med 256 mb ram?

 

Så langt fungerer YDL greit nok til normal bruk. Som sagt tidligere i tråden må man tweake litt for å få optimal videoavspilling.

 

Etter min mening er det omtrent på samme stadie som å bruke Nero Mediahome til å transcode video on the fly fra en windows box. (Begrensningen på 2.0Mbps MPEG-2 suger hardt)

 

Det tok mange år fra Xbox ble released til XBMC var et bra mediasenter. Sånn som utviklingen går med YDL nå skal du ikke se bort i fra at vi kan ha en skikkelig liten mediacruncher i PS3 utpå nyåret.

Lenke til kommentar
Ble litt skuffet nå, hadde sett frem til å kunne installere Linux på en PS3 for å bruke den som mediasenter. Men etter å ha lest testen her så er jeg i tvil om det noen gang vil bra nok. Får håpe Sony fjerner sperrene som er lagt inn ihvertfall.

 

OFF TOPIC:

 

Hvilke specs er det ps3 har av hardware? ; D 8 kjerne CPU, 256mb ram, og noe lignende Geforce 7950gt? mmh.. Rart konsollen kan dra spill så mye bedre en en pc, er det fordi den ikke har et stort operativ system og klundre med?

9487092[/snapback]

Som kilik sier, så er grunnen til at PS3 og andre konsoller kan kjøre spill så bra på så svak hardware optimalisering av spillene. Men så skal det også sies at konsoller aldri har vært i nærheten av å kunne kjøre spill med like heftig grafikk som på pc. Fordelen med konsoll er at man får svært bra grafikk for en liten sum penger sammenlignet med en rå gamer pc.

9488665[/snapback]

 

Installer Nero MediaHome eller TVersity. Da slipper du installere linux og kan streame musikk, videoer og bilder fra PC-en. Funker fett:D

Lenke til kommentar
Noen som har erferinger med emulert Windowns eller spill kjørt med Cedega?

9541059[/snapback]

 

Du vil ikke engang tenke på å prøve det på PS3 ennå.

 

- Linux har ikke tilgang til RSX, så man har kun software emulering av OpenGL.

- Veldig lite ram tilgjengelig til otherOS. Ville du kjørt windows spill på en PC med 256 mb ram?

 

Så langt fungerer YDL greit nok til normal bruk. Som sagt tidligere i tråden må man tweake litt for å få optimal videoavspilling.

 

Etter min mening er det omtrent på samme stadie som å bruke Nero Mediahome til å transcode video on the fly fra en windows box. (Begrensningen på 2.0Mbps MPEG-2 suger hardt)

 

Det tok mange år fra Xbox ble released til XBMC var et bra mediasenter. Sånn som utviklingen går med YDL nå skal du ikke se bort i fra at vi kan ha en skikkelig liten mediacruncher i PS3 utpå nyåret.

9570382[/snapback]

 

Ikke bare det, men PS3 er også en helt annen hardwarearkitektur. Windows-programmer er beregnet å kjøre på x86-arkitekturen, og vil ikke fungere i det hele tatt gjennom noe som ikke er en fullstendig emulator. (Cedega og WINE er ikke emulatorer).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...