Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Når windows starter kommer kun wallpaper [LØST]


Anbefalte innlegg

En bekjent ringte meg og har problemer med å starte opp windows. Når maskinen starter opp, kommer man bare til skrivebordsbildet. Ikke muligheten til å starte noen programmer, ikke start menyen, og det dukker heller ikke opp noen ikoner på desktopen, kun bildet. Maskinen er 12 mil unna meg, så jeg tenkte jeg skulle få deres tips til fjernhjelp... Noen gode ideer?

Endret av Cirrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ctrl - alt - del - avslutt oppgaven explorer.exe (om den kjører) og trykk kjør - explorer.exe på nytt.. da skal det komme opp ting om jeg har forstått dette riktig  ;)

9485329[/snapback]

 

Det ville vært det første jeg hadde prøvd også.

 

Det hender at prosessen explorer.exe låser seg, den må ikke forveksles med Windows explorer. Explorer.exe har altså ansvaret for å rulle ut ikonene, startmenyen osv.

Lenke til kommentar
Har allerede prøvd dette, ingenting skjer. Skjer heller ingenting om man restarter maskinen, det er kun bildet på skrivebordet som dukker opp. Maskinen vil heller ikke starte opp i safe mode.

9485363[/snapback]

 

Prøvd å høyreklikke på skrivebordet? Kan hende at det er innstillingene som er totalt fucked. Noe active desktop ræl. Prøv å beveg musa ut i alle kantene for å se om startmenyen eventuelt er skjult og flyttet til ett annet sted enn der hvor den hører hjemme.

 

Sjekk også om skjermen scroller hvis du dytter musa bort i billedkantene.

 

Det som slår meg er at maskinen kan være satt opp til 2 skjermer, men at den ene ikke er der lenger.

Lenke til kommentar

Om han har Windows installasjonscd'en tilgjengelig ville eg bootet opp fra den og valgt "reparer" når du etterhvert får dette valget. Deretter skriver du inn kommandoen: chkdsk /f /r for å finne og forhåpentligvis reparere fell på disk/filer...

 

Er han heldig får han startet maskinen etter det og kan ta backup av data på disken. Når en får slike problemer med en windows installasjon så bør en alltid installere hele dritten på ny igjen og oppdatere alt som er av drivere og patcher i windows update, selv om får maskinen til å virke igjen etter en reparerer det..

Lenke til kommentar

Hun har kun en gjenopprettingsdisk, og hadde prøvd dette tidligere i dag morges. Avbrøt da det kom til punktet formater disk.

Jeg har aldri prøvd gjenopprettingsdisk noen gang, så jeg vet ikke om man får opp de samme valgene som på vanlig windows disk.

Hun har tatt kopi av det viktigste heldigvis, så en reinnstallasjon er mulig men ikke nødvendig.

Takk for alle gode svar så langt.

Edit: Reinstallasjon tatt, maskinen fungere

Endret av Cirrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...