Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med nettverk @ WinXP!


Anbefalte innlegg

hei!

Jeg har 2 pcer som jeg skal koble til resten av nettverket her i huset.

den ene har Win98 og den andre har WinXP(home?).

Den med Win98 er det ikke noe problem med.

Men den med WinXP finner ingen pcer på nettverket men har likavell internett (Router og ADSL).

 

Når jeg skifter arbeidsgruppa til maskina så forblir maskina i den gamle + at lager en ny (viss dere forstår hva jeg prøver å si) så nå ligger maskina en 4-5 plasser på nettverket.

Ingen kommer inn på maskina over nettverket, og den kan ikke komme seg inn på oversikten over pcer i det hele tatt.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, har aldri opplevd noe slikt (liker ikke XP og kommer aldri til å gjøre det). :evil: :x

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt enig Xp er noe dritt. Bare Problemer

 

Klart noen har problemer med XP. Jeg har satt opp flere nettverk med XP, og de har alle fungert fint. Det var ikke noe problem å sette de opp heller. Ett av nettverkene har Windows 98 maskiner også. WIN98 maskinene var de jeg slet mest med å sette opp.

 

Jeg synes XP er en stor forbedring fra Win95/98/ME. Jeg har ikke klart å kræsje systemet siden jeg fikk det for over ett år siden selv om maskinen gjerne står på flere uker i slengen. Så å si at XP er noe dritt er ett utrolig useriøst innlegg... Kanskje det er du eller en komponent/driver i systemet ditt som ikke takler XP? I såfall er det ikke XP sin feil. Klart noen har problemer, men de aller fleste er veldig godt fornøyd med XP skal jeg dømme etter venners utsagn, og hva jeg har lest her på forumet. Så om DU har problemer med XP så betyr det ikke automatisk at XP er noe dritt.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke det i seg selv skape det problefylte scenarioet du beskriver, men har du flere PCer i nettverk hvor alle deler på linjen fra en bredbåndsruter bør du skru av XPs integrerte brannmur. Den er av nokså tvilsom karakter. Utover dette er det ikke på langt nær like mye vondt å si om XP, fremfor win9xxx. Som et annet klokt hodet allerede har nevnt, er XP innehaver av evnen til å kjøre stabilt selv etter imponerende oppe-tider. Og den slags egenskaper kan definitivt ikke karakteriseres som noe "dritt".

Lenke til kommentar

når jeg skal inn på "My Network Places" får jeg en melding:

 

"Arbeidsgruppen is not accessible. You might not have permission to use this nerwork resouce. Contact the administratir if this server to find out if you have access permissions.

 

The list of servers for this workgroup is not currently available"

 

den kommer når maskina skal inn og finne andre maskiner på nettverket, har det noe med permissions til brukeren?

 

Maskina finner routern (@ internett) men ikke andre maskinene på nettverket :grumpy::evil:

Lenke til kommentar

hmmz, det er alltid møkk med nettverk. Dumt spørsmål, har du installert alle protokoller og klienter du skal?

 

Uansett, hadde et lite lan med 20-25 stk her forleden. Vi slet som bare det med å finne hverandre. Det løste vi glatt ved at alle brukte dc++ og en av oss satte opp en dc-hub. Funker fett hvis du skal dele filer over nettverket. Dessuten får man bedre kontroll, og det ser tøft ut! Hvis du skal dele printert eller noe annet har ikke jeg noen løsning.

 

Hva med å avinstallere tilkoblingen og sette den opp fra scratch?

 

Spiller du CS på fellowship forresten?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke installert noe firewall eller noe i den dur (firewallen til xp er disabled).

PCen finner ikke andre maskiner på nettverket (og de finner ikke den) men PCen har internett gjennom Routeren.

 

Får vell fjerne allt og sette opp på nytt.

 

jensfs: ja jeg spiller CS på fellowship.no

Lenke til kommentar

kan nok være lurt. kom til å tenke på om du har satt opp riktig navn på nettverk (xp pleier å kalle det MSHOME) kanskje du har satt noe annet på de andre?

 

Eller så må de tre første tallene være like i ipadressen og også subnet mask

 

eks

192.168.0.1 ip

255.255.255.0 subnetmask

 

(dette er typisk ip for hjemmenettverk, hver ip må være unik og alle subnett masker like)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...