Gå til innhold

HP prøvde å nekte support om du endrer OS


Anbefalte innlegg

At du ikke får installert XP er vel ikke HPs feil? Du kjøpte ikke XP fra HP, ergo bør du ikke forvente støtte fra dem. De leverer en maskin med Vista. Om du vil bruke XP er det din oppgave å finne drivere til alt maskinen inneholder.

 

Du mister ikke retten til support på maskinen, men du mister retten til support til XP-spesifikke ting på maskinen.. ser ikke problemet jeg. Det er fullt forståelig. Med mindre det er en hardware feil og de nekter p.g.a. xp er installert...

9479702[/snapback]

 

Det snekkern sier er at de har utelatt viktig informasjon. De har ikke opplyst at maskinen er låst til Vista.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At du ikke får installert XP er vel ikke HPs feil? Du kjøpte ikke XP fra HP, ergo bør du ikke forvente støtte fra dem. De leverer en maskin med Vista. Om du vil bruke XP er det din oppgave å finne drivere til alt maskinen inneholder.

 

Du mister ikke retten til support på maskinen, men du mister retten til support til XP-spesifikke ting på maskinen.. ser ikke problemet jeg. Det er fullt forståelig. Med mindre det er en hardware feil og de nekter p.g.a. xp er installert...

9479702[/snapback]

 

FEIL, FEIL FEIL

Nå er det jeg som har snakket med HP og jeg refererer til hva de sier,så da er det greit at synsinger ikke blir kastet ut som fakta her-

HP sier følgende:Om du innstalerer xp på maskinen mister du all rett til support på denne maskinen for all fremtid,garantien vil imidlertid bestå

Og jo det er HP sin feil at XP ikke kan innstaleres og at en ikke da kan få maskinen til å fungere, fordi de har egne driverløsninger til bla touchknappene og fjernstyringen og disse nekter de å gi ut til annet enn Vista, dermed låser de maskinen til dette.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel helst, hvorfor skal de gi deg gratis support når du har endret produktet....

 

Tipper de har kommet over problemet at dersom de skal hjelpe folk med Windows XP på en maskin levert med Vista, så må de hjelpe folk som ønsker å legge inn alle verdens Linux-distroer..... og sikkert OS X dersom det en eller annen dag skulle kommet bare for å nevne noe.

9479316[/snapback]

 

Svaret er enkelt.

Jeg søker support for drivere til XP fordi jeg sammen med maskinen kjøpte xp og HP HAR IKKE opplyst at det ikke kan benyttes andre os på maskinen for da slutter store deler av maskinen å fungere.

En annen interessant ting er at om du fjærner diskene på maskinen og setter inn to indentiske,ferdig formaterte disker i maskinen og legger inn os så finner ikke maskinen diskene, dette sier hp er fordi driverne er lagt på den ene disken og en bruke det os som er lagt ved, altså kan en her heller ikke skifte disk og legge inn en kjøpt utgave av Vista heller, fordi HP skal tvinge deg å bruke det fjaset med masse drittt som de putter ved i tillegg til oset .

En kan skifte diskene men da MÅ en ta bacup og legge inn denne på den nye disken,altså alt unødvendig som en ikke ønsker, en ren os innstalasjon er altså ikke mulig.

9479414[/snapback]

 

Jeg tror ikke det er fjaset med mass dritt som er tilfelle her.

 

Jeg vet ikke, men enten de er svakheter i noe komponenter eller det er en fremtidig …kontroll system (tenker da på biosen og noe andre saker).

Lenke til kommentar
At du ikke får installert XP er vel ikke HPs feil? Du kjøpte ikke XP fra HP, ergo bør du ikke forvente støtte fra dem. De leverer en maskin med Vista. Om du vil bruke XP er det din oppgave å finne drivere til alt maskinen inneholder.

 

Du mister ikke retten til support på maskinen, men du mister retten til support til XP-spesifikke ting på maskinen.. ser ikke problemet jeg. Det er fullt forståelig. Med mindre det er en hardware feil og de nekter p.g.a. xp er installert...

9479702[/snapback]

 

Det snekkern sier er at de har utelatt viktig informasjon. De har ikke opplyst at maskinen er låst til Vista.

9479795[/snapback]

 

Nettop,HP har utelatt viktig info, lure på hvordan reaksjonene hadde vært om feks Windows hadde solgt Vista med en funksjon som i realiteten blokkerte for andre OS :hmm:

For det er i realiteten det HP gjør når de nekter å lage vitale drivere som gjør at maskinen og dens komponenter ikke vil fungere med andre os og i tillegg har unlatt å opplyse om dette.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel helst, hvorfor skal de gi deg gratis support når du har endret produktet....

 

Tipper de har kommet over problemet at dersom de skal hjelpe folk med Windows XP på en maskin levert med Vista, så må de hjelpe folk som ønsker å legge inn alle verdens Linux-distroer..... og sikkert OS X dersom det en eller annen dag skulle kommet bare for å nevne noe.

9479316[/snapback]

 

Svaret er enkelt.

Jeg søker support for drivere til XP fordi jeg sammen med maskinen kjøpte xp og HP HAR IKKE opplyst at det ikke kan benyttes andre os på maskinen for da slutter store deler av maskinen å fungere.

En annen interessant ting er at om du fjærner diskene på maskinen og setter inn to indentiske,ferdig formaterte disker i maskinen og legger inn os så finner ikke maskinen diskene, dette sier hp er fordi driverne er lagt på den ene disken og en bruke det os som er lagt ved, altså kan en her heller ikke skifte disk og legge inn en kjøpt utgave av Vista heller, fordi HP skal tvinge deg å bruke det fjaset med masse drittt som de putter ved i tillegg til oset .

En kan skifte diskene men da MÅ en ta bacup og legge inn denne på den nye disken,altså alt unødvendig som en ikke ønsker, en ren os innstalasjon er altså ikke mulig.

9479414[/snapback]

 

Jeg tror ikke det er fjaset med mass dritt som er tilfelle her.

 

Jeg vet ikke, men enten de er svakheter i noe komponenter eller det er en fremtidig …kontroll system (tenker da på biosen og noe andre saker).

9479820[/snapback]

 

Biosen på denne maskinen er håpløs,stort sett det eneste du kan gjøre der er å endre passord og å endre bootrekkefølgen .

Lenke til kommentar
kanskje kundeservice til Microsoft kan hjelpe til her?

9479835[/snapback]

 

altså drivere til XP skal gå greit å finne,men det nytter lite når HP som sagt tidligere har egne drivere til bla touchknappene og fjærnstyringen, viktige ting for at maskinen skal fungere og som HP nekter å gi ut til andre OS enn Vista.

Lenke til kommentar
Det er slik det blir når ting blir enerådende på markedet, det kalles markedsmakt.

 

Det er jo bare å holde kjeft for HP det at du har innstallert XP. Bare å spørre om det er mulig.

9479898[/snapback]

 

Nå har jeg ikke innstalert xp,jeg forsøkte men det gikk ikke og nettop derfor ringte jeg HP for å spørre hvorpå svaret ble ca slik:

 

Denne maskinen er bygget for og beregnet brukt med Vista,vi lager ikke og kommer ikke til å lage nødvendige drivere til denne maskinen om du ønsker å bruke et annet os på den,feks xp pro. Dette vil føre til at de aller fleste funksjoner som touchknappene,fjærnstyring osv osv ikke vil fungere.

Dessuten mister du retten til support hos HP,HP gir KUNN support til spøsrsmål ang denne maskinen om du har Vista på den,ha en fin dag.

 

Hvorpå røret blir lagt på .

Lenke til kommentar

Det kan være i strid med ulik lovgivning, f.eks markedsføringsloven, at det ikke er informert at "produktet" er "låst" til Vista. Mangel på slik informasjon kan i gitte tilfeller være hevingsgrunn, selv om jeg ikke tror det i dette tilfellet.

 

Ellers er det intet som hindrer leverandør fra ikke å gi support. Problemstillingen her ligger ikke i mangel på support, men mangel på informasjon.

 

Ellers er HP sin policy glimrende grunn til ikke å kjøpe HP.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

OK Snekker'n.. sorry..

"You have proved your point"...

:)

Problemet med disker / finne disse av Vista/XP setup bør vel kunne løses (det er vel neppe proprietære drivere fra HP?). Det er vel "standard" GM965/ICH8-ME chipset?

 

Drivere for knapper/fjernkontroll er det kanskje litt verre med, men disse er vel også basert på ett-eller-annet-hardware fra en gitt produsent.

 

Men, jeg tror nok det er en trend nå fra de større leverandørene av OEM/Latops å kun støtte Vista nå.

Det er vel også muligens ett krav fra MS når du "bundler" med OEM-tilpasset OS (med store rabatter fra MS).

MS er jo heller ikke interessert i å supporte XP lengre enn de føler de må.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det kan være i strid med ulik lovgivning, f.eks markedsføringsloven, at det ikke er informert at "produktet" er "låst" til Vista. Mangel på slik informasjon kan i gitte tilfeller være hevingsgrunn, selv om jeg ikke tror det i dette tilfellet.

 

Ellers er det intet som hindrer leverandør fra ikke å gi support. Problemstillingen her ligger ikke i mangel på support, men mangel på informasjon.

 

Ellers er HP sin policy glimrende grunn til ikke å kjøpe HP.

9479952[/snapback]

 

De kan sikkert nekte å gi support , men hovedsaken her er at de ikke har gitt riktig/nødvendig info og dermed låser brukere til et bestemt os og utelukker andre-

 

Ellers er HP sin policy glimrende grunn til ikke å kjøpe HP.

 

Har i løpet av dagen vært i kontakt med flere webbutikker og de sier omtrent det samme "hp er bare håpløse og arrogante" er et gjengs svar her .

Lenke til kommentar

kom igjen da, dette er jo sunn fornuft, det er jo helt selvfølgelig at de ikke gir support på software som ikke følger med maskinene de selger.

At de kanskje har solgt xp før, eventuelt selger de med andre PCer har jo ingen betydning.

Og helt ærlig snekker`n; du ble ikke veldig overasket over svaret du fikk, ble du?

Lenke til kommentar
OK Snekker'n.. sorry..

"You have proved your point"...

:)

Problemet med disker / finne disse av Vista/XP setup bør vel kunne løses (det er vel neppe proprietære drivere fra HP?). Det er vel "standard" GM965/ICH8-ME chipset?

 

Drivere for knapper/fjernkontroll er det kanskje litt verre med, men disse er vel også basert på ett-eller-annet-hardware fra en gitt produsent.

 

Men, jeg tror nok det er en trend nå fra de større leverandørene av OEM/Latops å kun støtte Vista nå.

Det er vel også muligens ett krav fra MS når du "bundler" med OEM-tilpasset OS (med store rabatter fra MS).

MS er jo heller ikke interessert i å supporte XP lengre enn de føler de må.

9479980[/snapback]

 

Joda jeg skjønner at de ønsker å bruke Vista og har ingen problemer med det,men det skulle være en enkel sak for HP og lage drivere som støtter andre os, eller gi klar beskjed om at denne maskinen støtter kunn innstalert os.

For jeg mener faktisk at de er forpliktet til det ifølge norsk lov om de i det hele tatt har lov til å låse en maskin slik. :)

Lenke til kommentar
kom igjen da, dette er jo sunn fornuft, det er jo helt selvfølgelig at de ikke gir support på software som ikke følger med maskinene de selger.

At de kanskje har solgt xp før, eventuelt selger de med andre PCer har jo ingen betydning.

Og helt ærlig snekker`n; du ble ikke veldig overasket over svaret du fikk, ble du?

9479998[/snapback]

 

Hallo i luken,jeg krever ikke support for xp,det er en fordel at du leser hva en skriver før du hiver deg utpå :)

Jeg krever drivere for ting som er unikt på denne maskinen såsom touchknappene og fjærnstyringen,dette er HPs ting og forhindrer bruk av annet os.

Drivere for andre ting finner jeg glatt selv,men siden HP her har laget en sperre som jeg mener strider med norsk lov mener jeg de bør rydde opp.

Lenke til kommentar

Det å ikke gi ut drivere for et visst produkt til visse OS er jo ikke akkurat noe nytt da.

 

De som har brukt GNU/ Linux en stund vet smertlig at visse hardware konfigurasjoner er nesten umulig å få til som følge av drivermangel. Man har jo det problemet til MacOSX også.

 

Det er slik Microsoft har vunnet fram i markedet, fordi man bruker propritære standarder som kun fungerer på et OS. Det blir som at ma nsier enten får du bruke det vi vil at du skal bruke, eller så får du bare holde kjeft.

 

Det du etterspørr av drivere blir som man skulle kjøpt et nettverkskort som er fullt støttet under Windows, men på GNU/ Linux så fungerer det ikke nativt pga. drivermangler. Man kan ikke da forvente å få utlevert drivere, noe som oftest ikke skjer heller.

 

Derfor har man oftest gått sammen og funnet ut alternativ. Det samme må man nok gjøre her også.

 

Nei, kanskje "ikke verdens beste OS" er verdens beste allikevel når alt kommer til alt.

 

Og ja, HP har all grunn til å nekte deg hjelp med drivere og support på XP så lenge den kom ferdig konfigurert med Vista.

Lenke til kommentar
Joda jeg skjønner at de ønsker å bruke Vista og har ingen problemer med det,men det skulle være en enkel sak for HP og lage drivere som støtter andre os, eller gi klar beskjed om at denne maskinen støtter kunn innstalert os.

For jeg mener faktisk at de er forpliktet til det ifølge norsk lov om de i det hele tatt har lov til å låse en maskin slik.  :)

9480038[/snapback]

 

Kan ikke helt se hvordan de låser maskinen. De har valgt å ikke støtte XP, men det ikke noe galt i det. De har også valgt å ikke støtte Linux, FreeBSD eller Solaris, uten at det ser noen tråd der noen forventer at de skal skrive drivere. De låser deg jo tross alt fra å bruke andre operativsystemer ved å ikke gi ut drivere til alt som kan bootstrappes på en x86-prosessor, etter din logikk. Hadde det stått noe sted at de støtter XP, men allikevel nekter å tilby drivere hadde saken vært en helt annen. Forresten, modeller kan blas opp på HPs sider, der finner du raskt ut om de har XP-drivere eller ikke (før du kjøper).

 

edit:

Etter det jeg ser på HP.no er det drivere til multimediataster etc. der, for XP. Sjekket Vista-siden, og der står det lista opp devicenavn på alle enhetene Vista-driveren er for, så da er det bare å kjøre hunt&peck på produsentenes sider for å finne XP-drivere.

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar

Hallo i luken,jeg krever ikke support for xp,det er en fordel at du leser hva en skriver før du hiver deg utpå  :)

Jeg krever drivere for ting som er unikt på denne maskinen såsom touchknappene og fjærnstyringen,dette er HPs ting og forhindrer bruk av annet os.

Drivere for andre ting finner jeg glatt selv,men siden HP her har laget en sperre som jeg mener strider med norsk lov mener jeg de bør rydde opp.

9480068[/snapback]

Tror du kan gleme å kreve XP drivere til det,samme som du skulle kreve at HP lager linux drivere det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...