Gå til innhold

Phenom klar i november


Anbefalte innlegg

Men er karakteristikken til Phenom lik Barcelona, vil de vinne lite mark så langt jeg kan forstå i desktopmarkedet. De vil ikke tape noe, men de må konkurrere på pris.
Vanskelig å si så mye om Phenom synes jeg. Jeg vil gjerne se arkitekturen an frem mot jul, ting kan endre seg frem mot da.

 

Og jeg har også den samme kommentar som el_salvad. Hvorfor lar AMD noen som du bedømmer som dårlige til å teste være de som virkelig offentliggjør noe mer omfattende tester.
Jeg sa ikke at de var dårlige til å teste, jeg sa de var dårlige til å teste servere. I nøden spiser fanden fluer, hvem ellers skulle AMD vendt seg til?

 

Og jeg kan bare legge til at når jeg skal bytte innmat i mine to servere etter jul blir det Opteron (mulig også dual), dersom de tendensene som vises i testene holder seg også i enkelte andre serverrelaterte tester.

9482861[/snapback]

Det er et litt blandet bilde vi ser i dag, hvor det nærmest er en segregering mellom K10 og c2 på en del områder, altså enorme ytelsesforskjeller fra enkelt benk til enkelt benk. Penryn vil neppe endre dette bildet. En observasjon som jeg synes er litt interessant er at de flyttallsproblemene hvor Clovertown/Tigerton hevder seg,er nettopp de som Fusion egner seg best for, enkelt parallelliserbare og beregningsmessig tette problemer.

 

Hvilke problemer er det du trenger server til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Del.

Tviler faktisk sterkt på at de klarer å forbedre så mye. Og det er ikke stillstand i Santa Clara heller.

 

Greitt, da er ditt standpunkt vedrørende tester forstått. Jeg skal ikke legge i mot, selv om jeg faktisk oppfattet det lille av serverrelaterte tester som er gjort som positivt for Barcelona. Det var en del av de andre områdene som jeg synes var skuffende.

 

Jeg drifter (og utvikler) sammen med andre noe småsnadder innen webapplikasjoner der primært Java, PHP og MySQL-ytelse er viktig. Og jeg synes både Java og MySQL benchen var oppmuntrende. Nå er jeg langt fra i taket på dagens hardware under normale omstendigheter, men prognosene på bruk indikerer at særlig MySQL kan slite, og med de priser som ny hardware ser ut til å få, ser single Opteron (Quad Core) til å være et fornuftig valg.

Lenke til kommentar
Tviler faktisk sterkt på at de klarer å forbedre så mye. Og det er ikke stillstand i Santa Clara heller.

Alle solemerker tyder på at Penryn er en krymp, det som er lekket tyder ikke på at vi kan vente noen revolusjon der. C2 nyter blant annet godt av betytelige kompilator optimaliseringer og moden produksjon rett og slett siden den har vært på markedet en stund. Etterhvert som AMD får modnet produksjon, hvem vet, kanskje luket ut noen performance bugs i mikroarkitekturen, og binærfiler (slik som MySQL) i stadig større grad blir kompilert med kompilatorer som nyter Barcelona optimaliseringer, så kan vel bildet endre seg i betydelig grad.

 

Greitt, da er ditt standpunkt vedrørende tester forstått. Jeg skal ikke legge i mot, selv om jeg faktisk oppfattet det lille av serverrelaterte tester som er gjort som positivt for Barcelona. Det var en del av de andre områdene som jeg synes var skuffende.
Jeg har faktisk ikke lest Techreport sin denne gangen, jeg får ta en titt og se om de har kommet seg. Når det gjelder Johan så holder jeg han for å være veldig dyktig på db og Java siden, og benkene hans tyder på at Barcelona kan være meget godt kjøp. På flyttall har dessverre Johan en lang vei å gå. Høres vel ut som om ditt behov er akkurat i skjæringspunktet hvor jeg ikke føler meg sikker på hvordan styrkeforholdet blir mellom AMD og Intel-løsningene, og hvor jeg gjerne vil la både gcc-teamet og Sun få tid til å tilpasse seg nykomlingen.

 

nå er jeg ikke så teknisk, men er ikke k10 god på fp ytelse som skal være bra for gaming ? war det ikke på fp k10 lå ca 30 % foran intel.

9483539[/snapback]

Dessverre er det ikke rett frem med den konklusjonen. Dagens spill ser ut til å være i den kategorien hvor C2 gjør det skarpt, og publiserte SPEC tester indikerer at Barcelona riktignok tar igjen en god del med sin forbedrede SSE, men pr. i dag klokker C2 vesentlig bedre, så det er ikke nødvendigvis noe lys i den tunnelen, men vi får se.

 

De kunne ha henvendt seg til f.eks David Kanter på Real World Technologies, men så vidt jeg vet er det bare Techreport og Anandtech sine tester jeg har klart å finne tak i, som fikk prosessor med AMD. Så de sendte tydeligvis ikke til hvem som helst.

9483611[/snapback]

David Kanter er i mine øyne mer en analytiker enn en benker, men jeg er enig i at han hadde vært en interessant person, la oss håpe han er i full gang allerede (han bruker nok en god del mer tid enn de to andre).

Endret av Del
Lenke til kommentar
Tviler faktisk sterkt på at de klarer å forbedre så mye. Og det er ikke stillstand i Santa Clara heller.

Alle solemerker tyder på at Penryn er en krymp, det som er lekket tyder ikke på at vi kan vente noen revolusjon der. C2 nyter blant annet godt av betytelige kompilator optimaliseringer og moden produksjon rett og slett siden den har vært på markedet en stund. Etterhvert som AMD får modnet produksjon, hvem vet, kanskje luket ut noen performance bugs i mikroarkitekturen, og binærfiler (slik som MySQL) i stadig større grad blir kompilert med kompilatorer som nyter Barcelona optimaliseringer, så kan vel bildet endre seg i betydelig grad.

9483702[/snapback]

Nei, det blir ikke noen revolusjon der. Tester viser at den er 5-7% raskere enn eksisterende Core2Quad, og har bare små modifikasjoner, mer L2 cache og SSE4.

 

Det som gir Intel ett fortrinn foran AMD her er 45nm og rett og slett at Penryn har mindre areal enn Barcelona.

Lenke til kommentar

Intels 45 nm Penryn kan tenkes å klokke veldig høyt, og samtidig være innenfor akseptabel TDP. Hvis Intel føler seg presset av AMD tror jeg Penryn kan slippes med 3,5 GHz og mer. Kanskje ser vi 4 GHz innenfor 130 W?

 

Men Intel har vel ingen grunn til å få panikk akkurat - de har Core 3 (eller hva den nå vil hete) på trappene neste år. En gang i 2. kvartal 2008 tror jeg vi ser neste generasjon av Intels Core-prosessorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...