Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Helt ny pc, klarer ikke installere xp, hjelp!


Anbefalte innlegg

Heisann, har et VELDIG fustrerende problem med en helt nybygget pc. BIOS finner både hdd & cdrom, (SATA 1 & 2) og alt annet er ok bortsett fra den kryptiske meldingen "detect drives done, no any drive found" etter bios booter ferdig selv om både hdd & cdrom viser under booting.

 

Men etter å ha satt cdrom til 1ste boot device og xp setup (har original cd) har startet, blir det stopp når det skal kopieres filer til harddisken.. Et command prompt vindu sier setup finner rett og slett ikke disken. Ser også at xp er på en fiktiv stasjon (X:) det finnes ingen C: eller D:

 

Har prøvd å slå av sata controlleren i BIOS da jeg ikke skal kjøre raid, da blir disken funnet av bios som IDE og cdromen ATAPI cdrom. Men samme skjer i xp setup. Åpner command prompt via setup og det finnes ingen stasjoner utenom X: som xp setup kjører på.

 

Oppgraderte bios (asus p5k) til nyeste versjon med usb pin da jeg trodde det ville hjelpe.. nix.

 

Begynner å bli temmelig paff og irritert nå.. pc til 10 høvdinger og så kan man ikke installere windows på den engang. Har ikke hatt floppy siden 2002.

 

Eneste jeg kan komme på er at xp ikke har driverne til sata kontrolleren eller noe.. men hvordan fikse i tilfelle?

 

Håper på svar! :cry:

Endret av ticx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Slå av eventuell AHCI under SATA-innstillingene

http://en.wikipedia.org/wiki/AHCI

 

2. Sjekk at det ikke er gamle partisjoner på harddisken fra før. Evt slett disse.

 

3. Skaff driverne for hovedkortets RAID-kontroller (fulgte med på CD fra hovedkort-produsenten - eller du kan hente dem fra produsentens hjemmeside). Bruk disse driverne hvis det fremdeles tryner på samme måte ETTER de 2 ovennevnte punktene. Du installerer disse driverne ved å trykke F6 i begynnelsen av XP-installasjonen.

Lenke til kommentar

Takker for svar, skal prøve dette etter jobb.

 

Har ikke hatt floppy siden 2002, men regner med det går bra med usb pin siden jeg oppgraderte bois fra dette.

 

Sender dere litt god karma :thumbup:

 

 

Ellers må jeg bare si, enten dette virker eller ei, utrolig døvt av asus å sende ut uferdig hardware/bios. :hrm:

 

edit: regner med jeg bare kan slå av hele sata kontrolleren da jeg ikke skal kjøre raid, har 1 sata hdd og en sata dvd brenner.

Endret av ticx
Lenke til kommentar
"Uferdig hardware"? Fordi Windows XP - et seks år gammelt operatisystem ikke inneholder drivere for det? :)

9477908[/snapback]

 

Jepp. Jeg vil ikke nærme meg vista før etter ihverftal første service pack er på plass.. husker godt barnesykdommene til både xp og win98 i hine hårde dager :dremel:

Lenke til kommentar
Hei, du trenger sannsynligvis sata driverene på en floppy disk og så trykke F6 under oppstart av windows xp innstallasjonsen. (nesten helt i begynnelsen når den ber om drivere.)

9477436[/snapback]

 

Nyere hovedkort skal ikke behøve drivere for SATA-harddisker for å installere OS. På min maskin jeg bygde i vår, har jeg bare SATA-disk og der gikk XP (SP2) rett inn uten å mukke. Har Asus P5B-E, en eldre modell enn P5K.

Lenke til kommentar

Hvis det er slik som på mine Gigabyte hk, så er det 2 SATA-kontrollere - 1 Intel-basert (som XP har innebygde drivere for) og en Gigabyte-produsert (denne trenger driver under installasjonen, dersom kontrolleren står i AHCI-modus eller jeg skal bruke RAID). På Gigabyte-kortene er Intel-kontaktene gule og GB-kontaktene lilla.

Lenke til kommentar

Problemet er nå løst. Årsaken var - XP har ikke som tidligere foreslått drivere til sata controlleren inkludert i sitt setup så harddisken dukket ikke opp iunder installasjonen.

 

Jeg har ikke noen floppy drive, så løsningen ble å lage en iso fil av xp cd'en og integrere sata driverne i denne så de ble en del av setup. Pc'en funker nå perfekt.

 

En forklaring på hvordan dette gjøres finnes her

 

http://news.softpedia.com/news/Install-Win...-F6-47807.shtml

 

Man trenger

 

- En ekstra pc med ihvertfal etpar gb ledig hd plass (kopi av xp installasjonen+iso imaget)

 

- Programmet nLite som for å installeres krever .net framework 2.0

 

- windows cden

 

- sata kontroller driverne.

 

Takker så mye for hjelpen som gjorde at jeg fikk dette gjort :thumbup:

Lenke til kommentar

Synes det var merkelig at du fikk det problemet på et Asus kort med Intel brikkesett. Har installert på 4 stk oppsett med XP på Asus siden 2003 (2 stk det siste halvåret), og har ennå ikke hatt behov for SATA-drivere. Siste var til og med DVD-brenner SATA.

 

Men jeg har ikke prøvd P5K, bare HK basert på 865i, 945 og P965. Men jeg bruker alltid oppgraderte XP-medier (slipstreamer)

 

Så problemet var vel helst som du sier at XP ikke hadde driverne, regner med at XP ikke hadde alle SP-ene i den du bruker.

Lenke til kommentar
Synes det var merkelig at du fikk det problemet på et Asus kort med Intel brikkesett. Har installert på 4 stk oppsett med XP på Asus siden 2003 (2 stk det siste halvåret), og har ennå ikke hatt behov for SATA-drivere. Siste var til og med DVD-brenner SATA.

 

Men jeg har ikke prøvd P5K, bare HK basert på 865i, 945 og P965. Men jeg bruker alltid oppgraderte XP-medier (slipstreamer)

 

Så problemet var vel helst som du sier at XP ikke hadde driverne, regner med at XP ikke hadde alle SP-ene i den du bruker.

9490438[/snapback]

 

Har du WinXP med SP2 på CD'n går det fint uten drivere.

Men kjører du WinXP CD uten SP så må du ha drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...