Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli blodgiver nå!


Simen1

Gir du blod?  

670 stemmer

  1. 1. Gir du blod?

    • Ja!
      96
    • Nei, men jeg kunne tenke meg å gjøre det
      283
    • Nei, jeg vil men får ikke lov på grunn av reglene
      123
    • Nei, og jeg vil ikke gjøre det heller
      171


Anbefalte innlegg

Jeg har en gi blod bag, men har fremdeles aldri gitt blod.

 

La oss ta et eksempel.

 

I løpet av de siste 3 mnd har jeg vært i Usa og Kina å jeg har hatt ubeskyttet sex 2 ganger med norske jenter. Ville jeg kunne gitt blod?

At du har vært i USA er ikke farlig. Man kan derimot ikke være i Amerika sør for USA eller Afrika sør for Sahara

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke 18 ennå, så jeg må vente litt med å bli blodgiver. Bare et halvt år, eller så. Jeg vet ikke alle reglene for å være blodgover, men det finner jeg sikkert på nettsiden som ble linket til øverst i denne tråden. Min mor prøvde seg som blodgiver, men fikk ikke lov fordi hun hadde så lett for å besvime pga. lavt blodtrykk.

Lenke til kommentar

Du må være mellom 18 og 60/65 (kommer an på hvor i landet du er), over 50 kg, helt frisk og opplagt og ikke ha besøkt enkelte land over større perioder, ikke vært i Amerika sør for USA, Afrika sør for Sahara, Midtøsten, deler av Asia, du kan ikke ha bodd i landene som listes, være derfra, eller ha sexpartner derfra. Du kan ikke være homofil (jeg synes det er urimelig hvis dette gjelder for en som aldri har hatt seksuell omgang?) Et halvt år etter ny sexpartner, et halvt år etter ny tatovering, (retningslinjene for piercinger krangler vi fremdeles over, men jeg lister alle mulige likevel) Et halvt til ett år etter piercing i slimhinnen ELLER 1-6 måneder etter at piercing i slimhinnen er tatt ut. Piercing i nesen går bra (men bare hvis du har ring, de er veldig viktige på akkurat den :p). Genitaliepiercing har jeg ikke funnet noe på, så jeg regner med det går bra. Du må ikke ha eller ha hatt kreft, være gravid, være ammende, ha noen som helst infeksjoner, absecesser(en slags byll med infeksjon/puss i, farlig hvis den sprekker, KAN føre til død), overførbare og farlige sykdommer/lidelser eller åpne sår i huden din (fordi huden er det første forsvaret mot fremmedlegemer/bakterier)

 

Dette er alt, ca i sammendrag, jeg har funnet på mange forskjellige sider rundt om kring.

Endret av mortania
Lenke til kommentar
Jeg har en gi blod bag, men har fremdeles aldri gitt blod.

 

La oss ta et eksempel.

 

I løpet av de siste 3 mnd har jeg vært i Usa og Kina å jeg har hatt ubeskyttet sex 2 ganger med norske jenter. Ville jeg kunne gitt blod?

At du har vært i USA er ikke farlig. Man kan derimot ikke være i Amerika sør for USA eller Afrika sør for Sahara

 

Du oppgir ikke helt korrekt informasjon. Du bør nok referere personen til Blodbanken hvor de skal gi blod sånn at de kan lese reglene der.

 

Reglene ved UUS f.eks. sier "Dersom man forlot området i perioden 1. april – 30. november, kan man gi blod 4 uker etter ankomst til Norge. Dersom man forlot området i perioden 1. desember – 31. mars, kan man gi blod umiddelbart etter ankomst til Norge. Årsaken til karantenen er virus som kan spres med mygg (Vestnilvirus)

 

Argentina, Chile, Cuba og Uruguay:

Hvis man har oppholdt seg i malariastrøk, gjelder reglene for malaria. Ved opphold i malariafrie områder i disse landene i mindre enn 6 måneder, kan man gi blod 4 uker etter ankomst i Norge. Ved opphold i malariafrie områder i 6 måneder eller mer, kan man gi blod 6 måneder etter ankomst til Norge. Alle land i Sør- og Mellom-Amerika som ikke er nevnt ovenfor: Hvis man har oppholdt seg i malariastrøk, gjelder reglene for malaria. Ved opphold i malariafrie områder i disse landene i mindre enn 6 måneder, kan man gi blod 4 uker etter ankomst til Norge. Ved opphold i malariafrie områder i 6 måneder eller mer, kan man gi blod 6 måneder etter ankomst til Norge.

 

Afrika sør for Sahara: Alle land i Afrika unntatt Marokko, Algerie, Tunisia, Libya og Egypt. Hvis man har oppholdt seg i malariastrøk, gjelder reglene for malaria. Ved opphold i malariafrie områder i disse landene i mindre enn 6 måneder, kan man gi blod 4 uker etter ankomst i Norge. Ved opphold i malariafrie områder i 6 måneder eller mer, kan man gi blod 6 måneder etter ankomst til Norge. Personer som har oppholdt seg i disse landene i 5 år eller mer sammenlagt, kan ikke bli blodgivere."

Lenke til kommentar
Du må være mellom 18 og 60/65 (kommer an på hvor i landet du er), over 50 kg, helt frisk og opplagt og ikke ha besøkt enkelte land over større perioder, ikke vært i Amerika sør for USA, Afrika sør for Sahara, Midtøsten, deler av Asia, du kan ikke ha bodd i landene som listes, være derfra, eller ha sexpartner derfra. Du kan ikke være homofil (jeg synes det er urimelig hvis dette gjelder for en som aldri har hatt seksuell omgang?) Et halvt år etter ny sexpartner, et halvt år etter ny tatovering, (retningslinjene for piercinger krangler vi fremdeles over, men jeg lister alle mulige likevel) Et halvt til ett år etter piercing i slimhinnen ELLER 1-6 måneder etter at piercing i slimhinnen er tatt ut. Piercing i nesen går bra (men bare hvis du har ring, de er veldig viktige på akkurat den :p). Genitaliepiercing har jeg ikke funnet noe på, så jeg regner med det går bra. Du må ikke ha eller ha hatt kreft, være gravid, være ammende, ha noen som helst infeksjoner, absecesser(en slags byll med infeksjon/puss i, farlig hvis den sprekker, KAN føre til død), overførbare og farlige sykdommer/lidelser eller åpne sår i huden din (fordi huden er det første forsvaret mot fremmedlegemer/bakterier)

 

Dette er alt, ca i sammendrag, jeg har funnet på mange forskjellige sider rundt om kring.

 

Takk for det :) Det betyr at jeg kan melde meg som blodgiver når jeg er 18 (eller over) :)

 

er ikke blodgiver og kunne aldri tenkt meg å bli det heller, skummelt med nåler ;)

 

Du blir vant til det, tror jeg. Man må møte sin frykt for å få overvunnet den (sier jeg som ikke klarer å ta i en edderkopp engang)

Lenke til kommentar
Du oppgir ikke helt korrekt informasjon. Du bør nok referere personen til Blodbanken hvor de skal gi blod sånn at de kan lese reglene der.

Nå gjenga jeg da bare informasjonen jeg har funnet i et sammendrag. Og det er fremdeles skummelt mange forskjellige retningslinjer alt ettersom hvor du bor og hvilket sykehus du går til. Informasjonen jeg fant på giblod (jeg mener det var giblod) var sør for usa, sør for sahara :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er 16, er jeg gammel nok til å gi blod?

 

Men for å være ærlig tror jeg ikke, om jeg får lov, å gi blod er et sjakktrekk fra min side. Er i generelt dårlig form, og mindre blod resulterer vel i dårligere oksygentilførsel til cellene? I tillegg har jeg allerede lave jernlagre, å tømme ut jern er ikke anbefalt atm, ettersom jeg faktisk tar jerntabletter.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...