Gå til innhold

spørsmål angående elektroteknikk?


Anbefalte innlegg

1) I en likestrømsmotor er det en kommutaator og børster.Hva er hensikten med disse.Så vidt jeg vet så er det kommutatoren som vender om strømmen i rotoren slik at det alltid er like poler og rotoren bare går i en retning?Hvordan endrer kommutatoren strømmen??

 

2) 3 fase strøm blir generert , overført og distribuert i de tusen hjem, men alle innretninger i huset bruker 1 fase.Hva er det vi får ut av stikk kontakte i veggen, er det en fase.Hvis det er det hva skjer med de andre fasene...bruker de bare en av de 3 fasene eller hva??

 

3) Hvilke innretninger i huset må ha likestrøm og hvilke klarer seg med vekselstrøm.

Vet jo at komfyr og kjøleskap bruker vekselstrøm.Komfyr bruker 3 fase tror jeg, ikke sikker??Hva med lys og lamper, bruker de likestrøm eller vekselstrøm??

 

4) Hva er poenget med neutral i 3 fase strøm...hva er vitsen med neutral kabelen..der er det jo 0 V..skjønner ikke det..Hva er liksom forskjellen mellom neutral og jord, begge er jo 0V?

 

5) Dette er 5 pols stikk kontakt

http://www.clasohlson.no/Product/Category....=251461#32-1082

Hva brukes alle de lederne for....er det liksom 3 faser+ neutral+ jord der eller??

En 4 pols stikk blir da 3 faser + jord bare eller?

Endret av kristoffer86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1) I en likestrømsmotor er det en kommutaator og børster.Hva er hensikten med disse.Så vidt jeg vet så er det kommutatoren som vender om strømmen i rotoren slik at det alltid er like poler og rotoren bare går i en retning?Hvordan endrer kommutatoren strømmen??

9470276[/snapback]

en kommutator består av ring rundt akslingen. denne ringen har små felter hvor annethvert felt går til samme ende av viklingen. når børsten løper over feltene snus retningen på feltet, og en får et varierende felt i motoren. les mer her på wikipedia.

 

2) 3 fase strøm blir generert , overført og distribuert i de tusen hjem, men alle innretninger i huset bruker 1 fase.Hva er det vi får ut av stikk kontakte i veggen, er det en fase.Hvis det er det hva skjer med de andre fasene...bruker de bare en av de 3 fasene eller hva??

9470276[/snapback]

man genererer tre faser, ja. grunnen til det er egentlig at det er den mest økonomiske og teknisk letteste måten å gjøre det på. det har også store fordeler i forbindelse med distribusjon osv. vi kan imidlertid ta ut kraft fra bare en fase (to ledere). i et byggefelt vil en typisk da fordele fase 1 (L1-L2) til hus 1, fase 2 (L2-L3) til hus 2 og fase 3 (L3-L1) til hus 3.

 

3) Hvilke innretninger i huset må ha likestrøm og hvilke klarer seg med vekselstrøm.

Vet jo at komfyr og kjøleskap bruker vekselstrøm.Komfyr bruker 3 fase tror jeg, ikke sikker??Hva med lys og lamper, bruker de likestrøm eller vekselstrøm??

9470276[/snapback]

stort sett alt bruker jo vekselstrøm til tilførsel i dag. det er bare vekselstrøm vi får ut av stikk i moderne bygninger (de siste 100år). mange innretninger har imidlertid innebygd likeretter fordi de trenger likestrøm til intern elektronikk.

 

4) Hva er poenget med neutral i 3 fase strøm...hva er vitsen med neutral kabelen..der er det jo 0 V..skjønner ikke det..Hva er liksom forskjellen mellom neutral og jord, begge er jo 0V?

9470276[/snapback]

n-leder benyttes bare i 400V-anlegg. dette for å få ut 230V. spenningen vil nemlig være 230V mellom en faseleder og n-leder. forskjell mellom jord og n-leder er i praksis ingen - de kommer fra samme sted! de skilles imidlertid i første fordeling og må aldri føres sammen igjen etter det.

 

5) Dette er 5 pols stikk kontakt

http://www.clasohlson.no/Product/Category....=251461#32-1082

Hva brukes alle de lederne for....er det liksom 3 faser+ neutral+ jord der eller??

En 4 pols stikk blir da 3 faser + jord bare eller?

9470276[/snapback]

5-polt stikk er for tre faseledere+jord+n-leder. 4-polt er tre faseledere+jord.
Lenke til kommentar

orjanr skrev:

mange innretninger har imidlertid innebygd likeretter fordi de trenger likestrøm til intern elektronikk.

 

Jeg skjønner hvordan likretter funker og at mange innretninger har det innebygd sånn som f.eks PC og TV, trodde liksom bare at digital teknikk gikk på likestrøm?? ....men det er vel sånn at mange innretninger går på ren vekselstrøm ikke sant??

F.eks hva går vaskemaskin, kjøleskap, vaskemaskin og lys og lamper på.

Går disse på vekselstrøm...isåfall hvilken type 3 fase eller en fase??

Lenke til kommentar
orjanr skrev:

mange innretninger har imidlertid innebygd likeretter fordi de trenger likestrøm til intern elektronikk.

 

Jeg skjønner hvordan likretter funker og at mange innretninger har det innebygd sånn som f.eks PC og TV, trodde liksom bare at digital teknikk gikk på likestrøm?? ....men det er vel sånn at mange innretninger går på ren vekselstrøm ikke sant??

F.eks hva går vaskemaskin, kjøleskap, vaskemaskin og lys og lamper på.

Går disse på vekselstrøm...isåfall hvilken type 3 fase eller en fase??

9470933[/snapback]

vaskemaskin, kjøleskap, lys og lamper går nok i hovedsak på vekselstrøm. generelt så går ting som krever noe særlig effekt på vekselstrøm, mens elektronikk o.l. bruker likestrøm.

Lenke til kommentar

Man kan vartfall si at allt som går på batteri bruker likestrøm. Siden batteri er en likestrømskilde.

 

Noen ting kan jo gå på både veksel og likestrøm, ovner og vanlige lyspærer er eksempler på dette, men siden likestrøm ikke er enkelt å overføre så er det vekselstrøm i stikkontakter og derfor benytter vi vekselstrøm til disse tingene.

 

Elektronikk (stero, tv, PC osv...) går jo internt pålikestrøm men disse tingene kan ikke bli matet med likestrøm da de har transformatorer i seg å transformatorer virker ikke på likestrøm. Moderene ovner har jo elektronikk inne i seg ov vil derfor heller ikke virke med likestrøm.

Lenke til kommentar
orjanr skrev:

mange innretninger har imidlertid innebygd likeretter fordi de trenger likestrøm til intern elektronikk.

 

Jeg skjønner hvordan likretter funker og at mange innretninger har det innebygd sånn som f.eks PC og TV, trodde liksom bare at digital teknikk gikk på likestrøm?? ....men det er vel sånn at mange innretninger går på ren vekselstrøm ikke sant??

F.eks hva går vaskemaskin, kjøleskap, vaskemaskin og lys og lamper på.

Går disse på vekselstrøm...isåfall hvilken type 3 fase eller en fase??

9470933[/snapback]

 

Det er riktig det som er nevnt over. Vil bare legge til at det faktisk er mer som går på likestrøm enn en kanskje ville tro. Det meste av elektronikk, PC'er, musikkanlegg osv. Som du vet så må vekselsspenninga fra stikkonktakten i veggen likerettes før det er brukbart av noe som trenger likestrøm. Da trengs det likeretterkretser og kondensatorene i disse bruker å ha litt fysisk størrelse. Bare et lite tips for å se om noe går på likestrøm eller vekselstrøm.

 

edit: leif

Endret av Lex-Icon
Lenke til kommentar

Du var siv ing fra NTNU hvis jeg ikke husker fra et innlegg tidligere så du kan kansje svare mg på dette?

Det er mange typer stikk kontakter.

jordet, ujordet, 1 pol, 2pol 3 pol, 4 pol til og med 5 pol og det har jeg spnn nogen lunde skjønt.

Men når man sier f.eks Ujordet topolet 4 veis m/boks...hva betyr det??

Og forresten er det ikke påbudt idag å jorde alle stikkontaktene??

Lenke til kommentar

Vet ikke om det var meg du siktet til (aner ikke om jeg har nevnt min utdannelse noen gang) men men .

 

4 veis topolt er jo noe som vanligvis brukes når det gjelder brytere, 4 veis vil si at en bryter kan ha 4 posisjoner. Et eksemepel er at du har fire lysparer koblet til bryterern og i posisjon 1 så lyser lyspære 1 og posisjon 2 lyspære 2 osv... Topolt vil da si at to ledere da brytes parallellt.

 

Topolt bytere er påbudt ute siden det er mulig å få strøm i seg ved å ta på bare en leder (bakken man står på er jordet).

Lenke til kommentar
Vet ikke om det var meg du siktet til (aner ikke om jeg har nevnt min utdannelse noen gang) men men .

 

4 veis topolt er jo noe som vanligvis brukes når det gjelder brytere, 4 veis vil si at en bryter kan ha 4 posisjoner. Et eksemepel er at du har fire lysparer koblet til bryterern og i posisjon 1 så lyser lyspære 1 og posisjon 2 lyspære 2 osv... Topolt vil da si at to ledere da brytes parallellt.

 

Topolt bytere er påbudt ute siden det er mulig å få strøm i seg ved å ta på bare en leder (bakken man står på er jordet).

9471432[/snapback]

 

Mente egentlig ork... fyren.

Hva mener du 2 ledere, altså to ledninger inni kablen??2 ledninger er altså koblet til lyspæren??

 

4 veis, betyr det da at du kan slå på 4 forskjellige lys av og på med bare en bryter ??

Hva er hensikten med to ledere...sikkerhet som du nevner??

Hvorfor er det umulig å få i seg strøm ved å bare ta på en leder??

Lenke til kommentar
Du var siv ing fra NTNU hvis jeg ikke husker fra et innlegg tidligere så du kan kansje svare mg på dette?

Det er mange typer stikk kontakter.

jordet, ujordet, 1 pol, 2pol 3 pol, 4 pol til og med 5 pol og det har jeg spnn nogen lunde skjønt.

Men når man sier f.eks Ujordet topolet 4 veis m/boks...hva betyr det??

Og forresten er det ikke påbudt idag å jorde alle stikkontaktene??

9471261[/snapback]

for å ta det systematisk:

1-polt stikk: aldri hørt om....

2-polt stikk: benyttes hovedsaklig til 230V (i norge) og finnes i jordet og ujordet utførelse. ujordet utførelse er for dobbeltisolert utstyr.

3-polt stikk: er for trefasesystemer. de runde blå er 3-faset 230V, og har fire pinner - 3 faseledninger og jord. de runde røde finnes i 4-pins og 5-pins utgave. 4 er tre faseledninger og jord, 5-pins har med n-leder i tillegg.

 

når man snakker om ujordet, topolet 4-veis stikk - høres det ut som om man snakker om en slik stikkontakt.

 

det er riktig at det i dag er påbudt med jord for stikkontakter på forbrukskurser. det er imidlertid tillatt å utvide et eksisterende ujordet anlegg, så lenge det ikke er omfattende inngrep det er snakk om (litt ullen praksis på området :) )

Lenke til kommentar

1) I en likestrømsmotor er det en kommutaator og børster.Hva er hensikten med disse.Så vidt jeg vet så er det kommutatoren som vender om strømmen i rotoren slik at det alltid er like poler og rotoren bare går i en retning?Hvordan endrer kommutatoren strømmen??

 

En motor med børster er en universalmotor, som går både på like og vekselstrøm.

Børster og kommutator skaper et roterende magnetfelt.

 

2) 3 fase strøm blir generert , overført og distribuert i de tusen hjem, men alle innretninger i huset bruker 1 fase.Hva er det vi får ut av stikk kontakte i veggen, er det en fase.Hvis det er det hva skjer med de andre fasene...bruker de bare en av de 3 fasene eller hva??

 

3 ledninger gjør det mulig å overføre 1.7 ganger mer effekt enn to ledninger.

Noen større strømforbrukere, motorer f.eks bruker alle tre fasene.

 

3) Hvilke innretninger i huset må ha likestrøm og hvilke klarer seg med vekselstrøm.

Vet jo at komfyr og kjøleskap bruker vekselstrøm.Komfyr bruker 3 fase tror jeg, ikke sikker??Hva med lys og lamper, bruker de likestrøm eller vekselstrøm??

 

Alt i huset bruker vekselstrøm untatt elektronikken.

 

4) Hva er poenget med neutral i 3 fase strøm...hva er vitsen med neutral kabelen..der er det jo 0 V..skjønner ikke det..Hva er liksom forskjellen mellom neutral og jord, begge er jo 0V?

 

For å kunne ta ut 230v i et 440 volt anlegg.

 

5) Dette er 5 pols stikk kontakt

http://www.clasohlson.no/Product/Category....=251461#32-1082

Hva brukes alle de lederne for....er det liksom 3 faser+ neutral+ jord der eller??

En 4 pols stikk blir da 3 faser + jord bare eller?

 

Ja, det stemmer

Lenke til kommentar

1) I en likestrømsmotor er det en kommutaator og børster.Hva er hensikten med disse.Så vidt jeg vet så er det kommutatoren som vender om strømmen i rotoren slik at det alltid er like poler og rotoren bare går i en retning?Hvordan endrer kommutatoren strømmen??

 

En motor med børster er en universalmotor, som går både på like og vekselstrøm.

Børster og kommutator skaper et roterende magnetfelt.

 

 

Hvordan gjør de det??Det var det jeg lurte på....det står også i bøkene det da...men hva er det som skjer...altså fysisk??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...