Gå til innhold

Barcelona-tester dukker opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sammenlignet med en Q6600, yter en tilsvarende AMD CPU like bra eller bedre? (2,4ghz) :)

 

Skal kjøpe PC i vinter og lurer derfor sterkt på dette. :)

9465430[/snapback]

 

Det vet vi ikke ennå. Ut fra de tester som finnes, bør 4 kjerners Phenom på 2,4 Ghz yte omtrent det samme som Q6600 (gitt konklusjonene til TechReport). Men da Phenom har annen sokkel, det er snakk om andre hovedkort, samt at AMD trolig vil komme med noe bedre steppinger etterhvert, så kan det bli avvik. Phenom, som er dekstopversjonen av K10 arkitekturen lanseres ikke før nærmere jul.

 

Men skal du kjøpe PC i vinter, er dagens ytelsestall uinteressante. Med vinter regner jeg perioden desember - februar, og det har trolig skjedd en del i løpet av den tiden både når det gjelder ytelse og pris.

Lenke til kommentar
Må si det var litt sprikende resultater, vanskelig å vite hvem man skal stole på. Men når techware-testen viste Barcelona ca 20% raskere enn Xeon klokke-for-klokke, er det håp.

9463681[/snapback]

Techware testen er jo helt ubrukelig. De sammenlignet en Barcelona mot en Woodcrest, alstå dobbeltkjerne.

9463717[/snapback]

Enig i at den testen var litt på trynet. Men som jeg sa, det er vanskelig å vite hvilken test man skal stole på. Det er så mange faktorer som kan spille inn når man tester. Ser jo at 20% blir helt feil.

 

Men, så over testen en gang til og la merke til at i Processor Arithmetic i Sisoft, scorer faktisk Barcy ca 3% bedre enn Xeon (Quad) på Dhrystone og 6% på whetstone. (per klokke)

 

Hvis det er sånn at Barcy skalerer bedre pr. klokke enn Xeon, kan det bli spennende fremover. Forhåpentligvis kan AMD puste Intel i nakken, og sørge for at de ikke hviler på sine laurbær.

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Det betyr antagelig flere røde tall i regnskapet for AMD også i 2008. Jeg er enig med dem som sier at nå begynner dette å lukte sterkt av oppkjøpskandidat. Spørsmålet er hvem som har bruk for AMD, slik det er i dag. Antagelig vil biter av AMD være interessant å kjøpe opp, men ikke tapsdelene.

9464393[/snapback]

IBM kanskje?

 

Jeg tror imidlertid ikke AMD sliter så mye som det kan se ut til etter disse testene. De har en fordel i 4-way markedet på grunn av systemarkitekturen de benytter og det kan se ut til at de planlegger å dumpe prisene i dette markedet med 60-70%, noe som fortsatt gir mye høyere pris per areal enn desktop modeller. Så kan man lure på om det finnes et stort marked for 4-way maskiner og der har svaret vært nei helt frem til VMware Infrastructure 3 kom på plass. Det er med andre ord ikke umulig at AMD kan tjene penger som gress selv om de ikke kan matche Intel på ytelse/kjerne i 1-way (laptop, desktop, billig servere) og 2-way (workstation, små servere).

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Hei.

 

Syntes i grunnen at testene virket oppløftende for AMD.

 

Synes folk skal stikke fingeren i jorden og se hva som virkelig er situasjonen.

AMD fikk vel et "stort" overtak over Intel med K8 takket være Intels feilslåtte P4-løp. Altså takket være en tabbe fra Intel hadde AMD et overtak i en del år.

 

AMD er og blir underlegen Intel i lang tid fremover. De besitter LANGT mindre resurser. Man må anta at folkene/utviklerne som jobber for både AMD og Intel er like flinke, men Intel har langt flere folk på lønningslistene. Ellers har de begge tilgang til mye av det samme på teknologi/utstyr. At hver ny generasjon prosessorer skal sende den ene aktøren langt forran den andre er å forlange for mye.

 

Mener ikke at AMD er dømt til å "dilte" etter Intel (de har jo bevist at intel må passe seg), men å være like langt fremme som Intel er en seier. Det AMD nå må gjøre er å konkurere på pris/kostnader for å snu et rødt regnskap. De har jo et produkt som yter ca. likt med Intels, så forutsettningene er jo til stede.

 

For min del ville jeg aldri nølt med å kjøpe et AMD- system tilpasset mitt budsjett, forutsatt at det ga meg mest for pengene. :)

Lenke til kommentar
Dette var som forventet veldig skuffende. Å såvidt matche Intel klokk for klokk NÅ er altfor lite og altfor sent - for et år siden ville dette vært bra.

 

Når 2.5 GHz Barcelona kommer (Q4) så kommer også 3+ GHz 45nm Intel CPU'er (som bl.a. har 1600MHz FSB og ny minnekontroller)

9463979[/snapback]

 

For noen er kanskje disse testene en skuffelse men for meg er de en positiv overaskelse. I følge testene til anandtech yter serverene med Barcelona 15-20% bedre pr. MHz enn tilsvarende Intel i de bruksområdene (typiske server applikasjoner) jeg har på serverene på jobben.

 

Som så mange andre med et stort datarom med mange servere har jeg også mangel på strøm og kjøling. At Barcelona bruker så lite strøm som de gjør er en positiv overraskelse. Pr. d.d. kan eller vil ikke serverleverandøren min gå god for at en bladserver med 2 stk. quadcore 2,66 GHz eller raskere og 4 stk. FB-DIMM virker i bladkassene mine pga. strømforbruket. Siden AMD "bare" bruker DDR2 minne og har en prosessor som trekker mindre strøm regner jeg med at det vil være uproblematisk å montere servere med 2. stk. 2.6 GHz Barcelona og mye minne i mine gamle bladkasser. Så med mitt bruksområde vil jeg få mer MHz pr. watt og mer ytelse pr MHz ved å velge AMD fremfor Intel.

 

Med den aggresive prisingen på Barcelona, og spesielt i 4-8 veis miljøet blir det plutselig veldig interessant å kjøpe inn flere 4-veis servere med Barcelona og kjøre vmware på i stedet for 2-veis servere. Fornuftig prisede 4-veisservere har det ikke vært mulig å anskaffe siden IBM sluttet å lage X445 med 4 stk. Xeon DP etter press fra Intel.

 

Så mens noen er veldig skuffet er jeg veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar
IBM kanskje?

9466644[/snapback]

Kanskje, men egentlig tror jeg ikke det. IBM har på mange områder et teknologiforsprang på AMD. Hva skal de da med AMD? Det er vel heller slik at AMD trenger IBM fremover. Men jeg vil ikke spekulere i hvem som evt. kunne tenke seg å kjøpe opp AMD. Selvsagt må det jo være noen med finansielle muskler nok til å gjennomføre noe slikt, og i så henseende er IBM en mulighet.

 

Jeg er enig med deg i at pris er en nøkkelfaktor i konkurransen. Dersom det er riktig at AMD vil senke sine priser med 60-70% i forhold til Intel, har de en sjanse i konkurransen om kundene. Men den prisforskjellen som her er skissert for Barcelona kontra Xeon er ikke nok, tror jeg. Da vil mange fremdeles velge den som yter best, selv om den koster ørlite mer.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

@Anders. Jeg må med beklagelse innrømme at du hadde rett i din spådom i en annen tråd om omtrent identisk normalisert ytelse pr mhz.

 

Mener ikke at AMD er dømt til å "dilte" etter Intel (de har jo bevist at intel må passe seg), men å være like langt fremme som Intel er en seier. Det AMD nå må gjøre er å konkurere på pris/kostnader for å snu et rødt regnskap. De har jo et produkt som yter ca. likt med Intels, så forutsettningene er jo til stede.

9467180[/snapback]

 

Dessverre sitter AMD med en betydelig kostnadsulempe (særlig grunnet mindre stordriftsfordeler) i forhold til Intel. Trolig er den såpass stor at priskonkurransen i 1-way (desktop/bærbare) og 2-way (arbeidsstasjoner/små servere) segmentene at den her vil gi AMD svake økonomiske resultater (om ikke røde tall). Derfor har jeg påstått i andre tråder at det ikke er nok for AMD å komme på like fot, de må komme et stykke foran.

 

Dette også fordi Intel uten tvil vil komme med nyvinninger i løpet av det neste året.

 

For noen er kanskje disse testene en skuffelse men for meg er de en positiv overaskelse. I følge testene til anandtech yter serverene med Barcelona 15-20% bedre pr. MHz enn tilsvarende Intel i de bruksområdene (typiske server applikasjoner) jeg har på serverene på jobben.

 

Som så mange andre med et stort datarom med mange servere har jeg også mangel på strøm og kjøling. At Barcelona bruker så lite strøm som de gjør er en positiv overraskelse. Pr. d.d. kan eller vil ikke serverleverandøren min gå god for at en bladserver med 2 stk. quadcore 2,66 GHz eller raskere og 4 stk. FB-DIMM virker i bladkassene mine pga. strømforbruket. Siden AMD "bare" bruker DDR2 minne og har en prosessor som trekker mindre strøm regner jeg med at det vil være uproblematisk å montere servere med 2. stk. 2.6 GHz Barcelona og mye minne i mine gamle bladkasser. Så med mitt bruksområde vil jeg få mer MHz pr. watt og mer ytelse pr MHz  ved å velge AMD fremfor Intel.

 

Med den aggresive prisingen på Barcelona, og spesielt i 4-8 veis miljøet blir det plutselig veldig interessant å kjøpe inn flere 4-veis servere med Barcelona og kjøre vmware på i stedet for 2-veis servere. Fornuftig prisede 4-veisservere har det ikke vært mulig å anskaffe siden IBM sluttet å lage X445 med 4 stk. Xeon DP etter press fra Intel.

 

Så mens noen er veldig skuffet er jeg veldig fornøyd  :)

9467429[/snapback]

 

Kunne ikke sagt det bedre selv, ytelsen i typiske serverapplikasjoner kombinert med relativt lavt strømforbruk og en attraktiv pris gjør at jeg faktisk tror AMD vil øke sin markedsandel i dette segmentet, og muligens betydelig. Og pga betydelig bedre marginer, vil det virke klart positivt på AMD sin økonomi. Faktisk vil det beste være for AMD at de mister markedsandeler på 1-way systemer og holder seg på 2-way og øker på 4 - 8-way. Jeg tror nemlig som @Anders at virtualisering vil gjøre 4-way systemer særdeles interessante (ikke minst med de prisene AMD legger opp til).

 

Faktisk er det den eneste måten jeg ser AMD kan redde seg økonomisk på, å prioritere Opteron for alt det den er verdt (ta alt de kan av markedsandeler her), og bruke det de har av ledig kapasitet på "forbrukersegmentet". Husk at AMD har begrenset produksjonskapasitet og bruker den fullt ut.

 

Men jeg er allikevel i noen grad skuffet, ikke minst fordi enkelte på forumet og AMD selv har søkt å "hype" opp "Barcelona" til særdeles store høyder.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med deg i at pris er en nøkkelfaktor i konkurransen. Dersom det er riktig at AMD vil senke sine priser med 60-70% i forhold til Intel, har de en sjanse i konkurransen om kundene. Men den prisforskjellen som her er skissert for Barcelona kontra Xeon er ikke nok, tror jeg. Da vil mange fremdeles velge den som yter best, selv om den koster ørlite mer.

9467730[/snapback]

Det sies at Opteron 800 serien basert på Barcelona vil koste fra 5000 til 8000 kroner. I dag koster 800 serien med dual core Opteron fra 4000 til 35000. Altså en ganske markant reduksjon i prisen på top modellene, men det kan jo også skyldes at de ønsker å lansere høyere klokkede versjoner for 4-way markedet snart.

Lenke til kommentar

Det var synd at ytelsen på barcelona ikke var mer enn testen viste. Synd for AMD dessverre. Vi som er interressert i data burde være flinkere til å støtte AMD.

Har alltid kjøpt AMD av prinsipp. Ikke fordi de er bedre enn intel, men fordi ytelsen er såpass lik at en i praksis ikke merker den store forskjellen.

Det er også synd å se endel av innleggene her på forumet om alle som støtter AMD. Når en så ser at de bruker Intel sin prosessorer selv er det nettopp dere som har noe av skylden for at AMD sliter. Tydlig at mange her på forumet støtter AMD med ord og tanker, men skal dere gjøre noe virkelig bra for at de skal overleve bør dere kjøpe en AMD. Det er desverre alt for mange Intel tilhengere der ute og skal AMD overleve er det viktig av "vi" enthusiaster støtter "david mot Goliat".

Jeg er redd dette er spikern i kista for AMD. De ligger en produksjonsprosess bak intel nå og de trenger sårt kapital. Har til nå kjøpt 6 AMD prosessorer så jeg har iallefall god samvittighet nå. Hva med dere? Ser dere frem til monopolet?

Lenke til kommentar
Det var synd at ytelsen på barcelona ikke var mer enn testen viste. Synd for AMD dessverre. Vi som er interressert i data burde være flinkere til å støtte AMD.

Har alltid kjøpt AMD av prinsipp. Ikke fordi de er bedre enn intel, men fordi ytelsen er såpass lik at en i praksis ikke merker den store forskjellen.

Det er også synd å se endel av innleggene her på forumet om alle som støtter AMD. Når en så ser at de bruker Intel sin prosessorer selv er det nettopp dere som har noe av skylden for at AMD sliter.  Tydlig at mange her på forumet støtter AMD med ord og tanker, men skal dere gjøre noe virkelig bra for at de skal overleve bør dere kjøpe en AMD.  Det er desverre alt for mange Intel tilhengere der ute og skal AMD overleve er det viktig av "vi" enthusiaster støtter "david mot Goliat".

Jeg er redd dette er spikern i kista for AMD. De ligger en produksjonsprosess bak intel nå og de trenger sårt kapital.  Har til nå kjøpt 6 AMD prosessorer så jeg har iallefall god samvittighet nå. Hva med dere?  Ser dere frem til monopolet?

9468435[/snapback]

 

Jeg kommer i hvert fall ikke til å kjøpe noe fra AMD kun for å støtte dem. Dersom Intel gir meg vesentlig bedre ytelse, så er det klart at jeg vil velge det.

 

Personlig synes jeg ikke de foreløpige testene er veldig positive, men jeg håper selvsagt AMD kommer med noen gode desktop-løsninger snart.

Lenke til kommentar

Jeg håper der er slikt som anders/dromle/bolson sier at denne k10 er rettet mot et segment av markede som de kan tjene penger på. 4 ways me vm ware, hmm nå må jeg vel finne ut hva det vil si.a

 

Det er nok desverre slik at AMD er nøyd til å bli en nisjeprodusent, de har i realiteten ikke mulighet til annet. Tross alt er Intels R&D like stort og større en AMDs totalomsettning. Sett i et slikt lys så gjør AMD det bemerkelseseverdig godt (teknologisk og ytelsesmessig)

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Jeg bare registrer følgende:

 

barc2.5.jpg

 

1,5 volt for å klare 2,5 ghz, og dette er en b2 :hmm:

 

Ser ut som AMD har plenty jobb foran seg om de vil få fart på disse, og å klokke de ser utopisk ut.

 

Edit: Anand likte vist ikke hotlinking av bilder

9466172[/snapback]

 

Jeg så det også, og det lover ikke spesiellt godt. Lurer på hvordan de fikk en barcelona opp på 3.0ghz på luft egentlig...

 

Hadde tenkt å kjøpe aksjer i AMD hvis dette så bra ut, men synes ikke det virker overbevisende i det hele tatt hittil... Det må sies at det så å si bare er kjørt syntetiske benchmarks, så jeg får vente til anandtech får kjørt it-computing benchmarkene sine (skikkelig database/webserver stuff)

Lenke til kommentar
Jeg så det også, og det lover ikke spesiellt godt. Lurer på hvordan de fikk en barcelona opp på 3.0ghz på luft egentlig...

 

 

Om du ser nøyere etter gjorde de ikke det heller ;)

 

Og den Barc'en som var skremt opp i 2,5 ghz er nok mil unna den offisielle tdp på 95w som 2ghz varianten har. Og om man ser på lillebror 1,8 ghz har den en tdp på 68w.

 

Og seriøse utdypende tester kan vi vel vente en stund med, AMD driver med damage control (les pressekontroll) om dagen. Jamfør med denne saken.

Endret av Shepherd
Lenke til kommentar

Støtter David vs. Goliat holdningen her!

 

Vet det høres dumt ut, men jeg er av typen som ikke trenger den ekstreme ytelsen(i likhet med store deler av verdens befolkning). Dermed finner ikke jeg det så dumt å favorisere AMD fordi de bidrar til å skape ett marked som kommer forbrukeren til gode. Det er kanskje litt sært å støtte ett verden-om-spennende selskap med milliard omsettning, men jeg mener markedet trenger konkurranse for å holde pris nede og ytelse oppe. Det var min enkle, og kanskje litt naive mening om saken, men...

 

"That's just the way it is"

 

(Liker ikke å favorisere, men i denne saken gjelder det faktisk vår eget beste også)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...