Gå til innhold

Windows 2000 låser seg


stianj

Anbefalte innlegg

Okei, jeg kjører Debian Linux 99,99% av tida. Men i jula kjøpte jeg meg en Sony Ericsson P800 som det foreløpig ikke finnes software for til Linux. Ergo måtte jeg inn med w2k.

 

Jeg har i lengre tid hatt jobb med drift av ca. 100 w2k arbeidsstasjoner og noen w2k servere. Og det har alltid vært dønn stabilt. Men nå på min egen arbeidsstasjon låser det seg iblant. Finnes overhodet ikke noe mønster i når det skjer, men det som skjer er at alt bare låser seg. Ingen blåskjerm. Musa slutter og virke, og alt er dødt.

 

Jeg har aldri opplevd noe lignende på noen annen pc, og pc'n oppfører seg dønn stabilt i Linux (heldigvis). Men jeg har selvfølgelig installert Windows flere ganger, og det har til og med hendt den har låst seg under installasjonen, så det må være en hardware feil. Men jeg har bytta det meste på maskina nå (er en dual, btw), og det jeg _egentlig_ lurer på, er om noen vet hva som kan forårsake at w2k bare fryser. Uten blåskjerm eller noen feilmelding?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg prøvd, mange ganger. Hardwaren jeg har:

 

Asus CUV266-DLS (Dual P3, Integrert SCSI, LAN, DDR)

2x 1GHz Pentium 3

2x ThermalTake Silent Viking

1x 512 mb Apacer 266MHz ECC REG minne

Enermax 431W PSU

ATI Radeon 9700 Pro

SB Live 5.1 Platinium

Teles.PCI ISDN-kort

Terratec Cinergy 600 tv-kort

Antec DataChute PCI PCMCIA-adapter

Pioneer DVD-305S SCSI DVD-rom

Yamaha CRW2100S SCSI cd-rw

Seagate SCSI dat-streamer

Seagate X15-LP36 SCSI-disker

Lian Li PC-12

 

Det tror jeg var alt. Mesteparten her er ikke viktig. Men saken er den at da dette først inntraff, så tok jeg ut alt unntatt skjermkortet. Fortsatt frys.

 

Prøvde et annet skjermkort, fortsatt uten noen andre kort. Fortsatt frys.

 

Prøvde annet minne. Fortsatt frys. Prøvde med en og en cpu; fortsatt frys. Prøvd flere strømforsyninger; fortsatt frys. Lånte meg IDE-ting for å kunne prøve uten scsi-ting. Fortsatt frys.

 

Så da kunne jeg ikke skjønne annet enn at det var hovedkortet mitt. Bestilte nytt (det jeg har nå), og nytt minne, siden jeg ikke hadde DDR fra før. Samme dritten. (Da ble jeg virkelig trist). Bestilte to stykk nye cpu-er. Samme dritten.

 

Med andre ord, jeg har prøvd _alt_ unntatt å bytte skjerm. (Hvis DET er feilen, så dør jeg). Jeg har ikke fått testet annet minne, siden jeg ikke har noe ddr-minne (men er utrolig rart om det er det siden det samme skjer nå, som jeg har bytta alt.)

 

Så det jeg egentlig på en måte er redd for er at en av komponentene mine (lydkort, f.eks.) er på en eller annen måte føkka, og at det har herpa nye hovedkortet mitt også. Det høres helt vanvittig ut, men jeg fatter det ikke. Om ikke annet, mangler jeg kun et kabinett på en komplett Dual P3 1GHz til... Kjekt og ha...

 

*frustrert*

Lenke til kommentar
Finnes overhodet ikke noe mønster i når det skjer, men det som skjer er at alt bare låser seg. Ingen blåskjerm. Musa slutter og virke, og alt er dødt.

 

Kan ikke si jeg har peiling på hva som hender hos deg, MEN jeg sliter med lignende problem. Har en Targa Visionary 1300 laptop (AMD mob. Atl. 1400, shared graphics, 512mb ram) og opplever stadig at maskinen fryser helt. Har opplevd problemet i xp, w2k og Mandrake/KDE.

 

Har selvsagt klaget til leverandør, og sitter nå med den TREDJE identiske maskinen. Leverandør påstår at alt er i orden, dvs ingen andre enn jeg har opplevd problemet med denne maskinen, og de mener det må være en SW-feil. Men de kan selvsagt ikke komme med noen oppklarende forslag om hva slags software som skulle gi dette utslaget :-? Skal sende inn maskinen min for tredje gang nå til uka, så får vi se...

 

Utrolig frustrerende er det uansett.

Lenke til kommentar
Dette høres ut som en skikkelig nøtt!

 

Hvor holder du til henne i verden? Tror jeg har en slik PCI bootcode device liggende en eller annen plass. Hvis jeg ikke tar helt feil vil den kunne hjelpe oss til å skjønne hvor systemet henger.

 

-KJ

 

Jeg er student i Bergen.. Men er fra Valdres (og er ergo innom der iblant også). En annen ting som er trått med det her, er at det er ikke noe system i det. Jeg kan ha byttet ut noe, og tror at NÅ virker det endelig. Så går det en dag, også PANG! Tar lang tid å teste. Den kan kjøre 3d mark og cpu-burner i dagevis uten problemer, men den kan også finne på å låse seg mens jeg sover, og ingen programmer er åpne.

Lenke til kommentar

Hmm... Det gjør vel forslaget mitt om bootcode leser til et ganske dårlig et. Den vil kun lese de forskjellige kodene i det maskinen booter, og med mindre maskinen låser seg før den har kommet gjennom post, så er det ingenting å lese.

 

Jeg skal sove på det. Får håpe jeg tenker ut noe.

 

-KJ

Lenke til kommentar
prøv og flash biosen din!

 

Se om floppyen virker når du kjører programmer.

 

hvormange pci slotter har du i bruk på kortet?

 

se etter lov on virtuel memmory i hendlses listen til w2k.

 

Sjekk at ikke cpuen blir for varm eller er defekt.

 

Jeg har faktisk skrevet at jeg har bytta alt, det inkluderer også cpu. Alle pci slotter er i bruk, men - som jeg har skrevet - det samme skjer om kun skjermkort sitter i. Og ja, jeg har prøvd flere skjermkort, hovedkort, cpu'er, minne.

 

Skjønner ingenting, jeg. Jeg har to relativt foreskjellige maskiner, med akkurat samme symptom.

Lenke til kommentar

Dette høres sikker idiotisk ut men hadde samme problem en gang og prøvde mye rart. Det løste seg "til slutt" og den eneste endringen som jeg gjorde (bevisst) før det løsnet var å skifte ut ide-kabelen fra den gamle varianten med tykke ledere til ny type (mange tynne ledere).

Lenke til kommentar
Dette høres sikker idiotisk ut men hadde samme problem en gang og prøvde mye rart. Det løste seg "til slutt" og den eneste endringen som jeg gjorde (bevisst) før det løsnet var å skifte ut ide-kabelen fra den gamle varianten med tykke ledere til ny type (mange tynne ledere).

 

Tro meg, jeg har prøvd så mye rart at jeg har ikke noe problem med å tro på at det var problemet. Men jeg bruker for det første scsi, og har allerede prøvd forskjellige kabler :(

Lenke til kommentar

Føler med deg :cry: .

Kjipt når man prøver alt mulig og ikke finner ut hvordfor. Høres ut som om du har prøvd de vanlige tingene i forbindelse med ustabile maskiner.

 

Du skriver at alt fungerer i Linux, og da bør det jo strengt tatt ikke være et HW problem. Ville eventuelt tippe at det er noen komplikasjoner med drivere eller instillinger i BIOS som forårsaker konfilkten. Hvis jeg var deg, ville jeg skaffet meg et PCI skjermkort, rippa hele maskinen (som tidligere foreslått) og prøvd alt av BIOS instillinger og ulike drivere (også eldre drivere). Det tar tid, men kanskje er det verdt det :wink:

 

Gudd løkk!

Lenke til kommentar
Føler med deg :cry: .

Kjipt når man prøver alt mulig og ikke finner ut hvordfor. Høres ut som om du har prøvd de vanlige tingene i forbindelse med ustabile maskiner.

 

Du skriver at alt fungerer i Linux, og da bør det jo strengt tatt ikke være et HW problem. Ville eventuelt tippe at det er noen komplikasjoner med drivere eller instillinger i BIOS som forårsaker konfilkten. Hvis jeg var deg, ville jeg skaffet meg et PCI skjermkort, rippa hele maskinen (som tidligere foreslått) og prøvd alt av BIOS instillinger og ulike drivere (også eldre drivere). Det tar tid, men kanskje er det verdt det :wink:

 

Gudd løkk!

 

Som jeg sa, det hender det låser seg alt i installasjonen av w2k, lenge før jeg får lagt inn noen drivere. Og maskinen var stabil før (selv om det virker som en svunnen tid).

 

PCI skjermkort er prøvd. Jeg er nesten villig til å tro at det er skjermen min som er årsaken (ja, jeg vet det er umulig, men det er mitt siste håp :) BIOS innstilling er satt til default (som jeg _vet_ virket før)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...