ATWindsor Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 Hvordan fungerer den bra? Kopibeskyttelsens jobb er å hindre kopiering, ikke å være "bare litt tungvint for de som kjøper spillet", jeg har ikke sett et eneste argument på hvorfor denne beskyttelsen skal hindre noen piratkopiering. At det bare er litt tungvint, og ikke er krise for så veldig mange, hindrer ikke at det er en tullebegrensing som bare skaper bry, og jeg forventer å slippe slik tull når jeg kjøper spill. AtW 9456376[/snapback] Kopibeskyttelsen hindrer kopiering - ihvertfall kopiering forsøkt av vanlige brukere. Når man har profesjonelle kopibeskyttelseknekkere pluss web-distribuering av deres crackede produkt med i bildet er situasjonen selvsagt en helt annen. Jeg har fortsatt ikke sett en eneste lovlig bruker som har brukt opp de fem installasjonspoengene sine. Muligens blir det flere slike spill med lignende beskyttelse i fremtiden, det vet vi ikke i dag. 9456387[/snapback] Jasså? Og hvordan kommer en "vanlig bruker" seg igjennom det allerede eksisterende securerom-regimet på bioshock? Som er der uavhengig av denne begrensingen. AtW
Kharan Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 Har ikke 2k/SecurRom folk som kan teste "kopibeskyttelsen" deres før de lanserer dem i spill? Hvis de har det og de ikke klarte å cracke den så er de nokså elendig, hvis de har folk og de klarte å cracke den så måtte de jo se at det var mulig, og at begrensningen ikke gjorde noe. Ser egentlig nå mens jeg skriver det at begreningene har ikke noe med kopibeskyttelse å gjøre, men for å gjøre det slik at en vennegjeng trenger ikke nå å kjøpe hvert sitt spill, de kan gi litt hver så installerer 5 personer samme spill og spiller samtidig. Det er vel værre enn at 1 cd = 1 person. Edit: Evt slik som folk gjorde før cracken kom, de solgte aktiveringer for cash 9456397[/snapback] Riktig, bortsett fra et punkt: Bioshock kjører en sjekk for å kontrollere om DVDen er satt i datamaskinen. Det må i så fall være 5 venner som spiller i samme rom eller lokale slik at DVDen kan sendes videre til nestemann som vil starte spillet.
Kharan Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 Jasså? Og hvordan kommer en "vanlig bruker" seg igjennom det allerede eksisterende securerom-regimet på bioshock? Som er der uavhengig av denne begrensingen. AtW 9456399[/snapback] En vanlig bruker jobber sammen med SecuROM-beskyttelsen og får brukt produktet ved å: 1) Ha web-tilgang for første gangs aktivering 2) Ha produktnøkkel som han skal få ved å ha kjøpt produktet 3) Ha spillets DVD i datamaskinen ved spillstart. Vanskeligere er det ikke. Dersom grensen med 5 installasjoner skulle inntreffe kan jeg sitere fra http://www.bit-tech.net/news/2007/08/23/th...py_protection/1, som tidligere: "If by some chance you are reinstalling this game without uninstalling it first, a lot, there is a chance you may have to call Securom and get a key, or deactivate some older installations." Noen spørsmål?
Bruktbilen Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 Ja, da trenger de bare å styrke CD sjekken til neste gang de lanserer et førsteklasses spill som trekker folk til å ikke laste ned spillet, for den ble cracket raskt.
ATWindsor Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 Jasså? Og hvordan kommer en "vanlig bruker" seg igjennom det allerede eksisterende securerom-regimet på bioshock? Som er der uavhengig av denne begrensingen. AtW 9456399[/snapback] En vanlig bruker jobber sammen med SecuROM-beskyttelsen og får brukt produktet ved å: 1) Ha web-tilgang for første gangs aktivering 2) Ha produktnøkkel som han skal få ved å ha kjøpt produktet 3) Ha spillets DVD i datamaskinen ved spillstart. Vanskeligere er det ikke. Dersom grensen med 5 installasjoner skulle inntreffe kan jeg sitere fra http://www.bit-tech.net/news/2007/08/23/th...py_protection/1, som tidligere: "If by some chance you are reinstalling this game without uninstalling it first, a lot, there is a chance you may have to call Securom and get a key, or deactivate some older installations." Noen spørsmål? 9456424[/snapback] Du skrev at denne grensen hindrer kopiering hos vanlige brukere, så da spørs jeg igjen, hvordan kommer en vanlig bruker seg igjennom securom-regimet når de skal kopiere? Ikke når de skal spille sin egen orginal, hele essensen er om denne 5-begrensingen har noen som helst innvirkning på kopiering. Ja, hvorfor må man igjennom dette tullet, uten at det er noen som helst god grunn til det? AtW
Bruktbilen Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 Ja, hvorfor må man igjennom dette tullet, uten at det er noen som helst god grunn til det? Tror nok det var for å skremme folk ved å vise at dette spillet ikke kunne crackes, men jeg visste ikke om begrensningen før noen laget en tråd etter release om det.
Kharan Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 (endret) Du skrev at denne grensen hindrer kopiering hos vanlige brukere, så da spørs jeg igjen, hvordan kommer en vanlig bruker seg igjennom securom-regimet når de skal kopiere? Ikke når de skal spille sin egen orginal, hele essensen er om denne 5-begrensingen har noen som helst innvirkning på kopiering. Ja, hvorfor må man igjennom dette tullet, uten at det er noen som helst god grunn til det? AtW 9456443[/snapback] Hele poenget med kopibeskyttelse er jo at en vanlig bruker ikke skal kunne kopiere Bioshock og installere uten produktnøkkelen samt DVDen. Har brukeren en DVD-crack er jo situasjonen en annen, da har jo brukeren 'fått hjelp' av profesjonelle folk og kan ikke lenger regnes som en vanlig bruker. Dette kan du gjerne forsøke selv ved å prøve å installere Bioshock uten produktnøkkel, for eksempel. Endret 9. september 2007 av Kharan
ATWindsor Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 Du skrev at denne grensen hindrer kopiering hos vanlige brukere, så da spørs jeg igjen, hvordan kommer en vanlig bruker seg igjennom securom-regimet når de skal kopiere? Ikke når de skal spille sin egen orginal, hele essensen er om denne 5-begrensingen har noen som helst innvirkning på kopiering. Ja, hvorfor må man igjennom dette tullet, uten at det er noen som helst god grunn til det? AtW 9456443[/snapback] Hele poenget med kopibeskyttelse er jo at en vanlig bruker ikke skal kunne kopiere Bioshock og installere uten produktnøkkelen samt DVDen. Har brukeren produktnøkkelen og/eller en DVD-crack er jo situasjonen en annen, da har jo brukeren 'fått hjelp' av profesjonelle folk og kan ikke lenger regnes som en vanlig bruker. Dette kan du gjerne forsøke selv ved å prøve å installere Bioshock uten produktnøkkel, for eksempel. 9456461[/snapback] Og igjen: hvor kommer 5-begrensingen inn i bildet? En vanlige bruker ville aldri klart dette selv om 5-begrensingen ikke var der. Det er din påstand at 5-begrensingen hindrer vanlige brukere å kopiere, da er det du som må sannsynligjøre at vanlige brukere kommer seg igjennom resten av kopibeskyttelsen. AtW
Bruktbilen Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 Hele poenget med kopibeskyttelse er jo at en vanlig bruker ikke skal kunne kopiere Bioshock og installere uten produktnøkkelen samt DVDen. En vanlig bruker har jo aldri klart å kopiere et spill og installere det uten key/dvd, vi venter jo bare på crackerene. SecurRom må jo fokusere på dem, de har jo tatt knekken på den vanlige brukeren for flere år siden.
avtrekkeren Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 Idiot. Du har jammen ikke mye peiling, og ikke leser du det jeg skriver heller. Jeg ødelegger ikke Windows, men ofte ødelegger Windows seg selv."Det var ikke jeg som installerte "Free pr0n for you.jpg.exe, PCen gjorde det av seg selv"Ikke kom her å påstå at Windows ødelegger seg selv uten at du først har gjort noe. Da er det nok desverre du som har forsvinnende lite peiling. Idiot sjøl! 9455622[/snapback] Nei, idioten må være den som ikke klarer å lese hva andre skriver, og kun tolke ting på sin egne snevre måte. Jeg har ingen problemer med at mange aldri/sjeldent installerer Windows på nytt. Men i ditt tilfelle er det kanskje for vanskelig? Og, jeg klarer å lese det som blir skrevet i alle fall, jeg sa ikke at windows ødelegger seg selv hele tiden, men noen ganger. Jeg har opplevd harddisk-problemer, kræsj under installasjon av programmer (som 3dsmax, Photoshop bl.a) som merkelig nok under Vista har gjort sånn at det hverken gikk an å avinstallere eller reinstallere da Vista påsto at programmet var installert, men ikke korrekt avinstallert. Dette er noe av det som kan skje uten at brukeren gjør noe feil. Så kan vi ha strømbrudd og andre grunner som gjør at data går tapt eller blir korrupt, slik at man uansett må reparere installasjonen, og da kjører jeg heller en restore av backupen min. At du begrenser ditt kunnskapsområde og bruksområde til et så snevert et får være din sak, utenom grunnene jeg har nevnt her er det flusst av årsaker til å reinstallere Windows. Hva med å begynne med å beskrive hva du mener er effektivt med den, la oss tenke oss at den crackede versjonen hadde samme begrensing (noe jeg antar den ikke har), hva hadde det hindret? Hvordan skulle det stoppet kopieringen? ENeste var at man hadde fått et produkt som var like tungvindt som orginalen. Og ja, det er tungvint å måtte avinnstllere hele tiden om man foretrekker å ikek gjøre det. Det er mer tungvint enn å slippe det. AtW 9456326[/snapback] Kopibeskyttelsen virker ganske bra nå som oppstartsproblemene med aktiveringsserveren er over. De som installerer spillet for første gang i disse dager opplever ingen av problemene som oppstod for to uker siden. Kopibeskyttelsen krever da at: 1) Brukeren må skrive inn produktnøkkelen. 2) Brukeren må ha web-tilgang. Disse to kravene er helt dagligdags for dagens programvare, og Ola Nordmann skal ikke ha noen som helst problemer med å oppfylle disse to. Du skriver også at "det er tungvint å måtte avinnstllere hele tiden" - om du har et så ustabilt system at du ofte må avinstallere Bioshock, noe som tar et helt minutt, da er Bioshock det aller minste av problemene dine mht datamaskinen din og dens innhold. Jeg refererer ellers til http://www.bit-tech.net/news/2007/08/23/th...py_protection/1 Sitat: "Really, the only people who will be concerned about any of these security measures are those who are rapidly putting BioShock on many PCs. If you use the game as you normally do, you won't notice this at all." I rest my case. (Redigert for skrifeleif.) 9456346[/snapback] Jeg skjønner ikke hva du prøver å argumentere før. Jeg formaterer pc'en min rett ofte, jeg liker å ha et ryddig system. Skal jeg da begynne å fjerne Bioshock før jeg formaterer? Det er tungvint og tullete, ikke minst fordi ingen andre program/spill krever dette, og mange vil derfor glemme dette steget og miste en aktivering. Du skriver så mye rart at jeg føler du bare dytter ut setning etter setning for å skape debatt. Du vil ikke høre hva andre har å si, du har allerede bestemt deg for hva som er rett og galt. Blir idiotisk å argumentere med slike holdninger. Hvis du synes dette er ok, greit for meg. Men da kan du bare holde kjeft når diskusjoner som dette kommer opp, for uansett hva slags smålige meninger du har, så ER dette et problem. Jeg irriterer meg grønn over mennesker som mener at en gitt situasjon ikke er et problem, fordi det ikke berører akkurat DEN personen 9456361[/snapback] Word. Dessverre er det mange "eksperter" som ikke ser andre lys i tunellen enn sine egne.
nosync Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 Jeg tenkte på at siden jeg formaterer ganske ofte, så blir keyen fort brukt opp.. Blir serienummeret brukt opp hvis jeg formaterer og installerer spillet på nytt? 9448019[/snapback] Det er bare til å avinstallere spillet på vanlig måte før du formaterer. Da går installasjons tallet tilbake. Er egentlig ikke noe å være redd over dette her. Dessuten skulle du komme i problemer kontakter du bare support og de fikser det for deg.
Tordenflesk Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 At du begrenser ditt kunnskapsområde og bruksområde til et så snevert et får være din sak.At det var? Hvordan kan du ha den fjerneste anelse hva jeg innehar av kunnskap og hva mitt bruksområde er?utenom grunnene jeg har nevnt her er det flusst av årsaker til å reinstallere Windows.Igjen ser det ut som om du har vansker for å forstå hva jeg mener. Jeg sier ikke at Windows er ufeilbarlig og aldri må re-installeres(jeg sitter faktisk å koker ihop en nLite-plate jeg skal bruke etterpå). jeg sier at det sjeldent er Windows sin feil at ting går på tverke. Dårlige drivere, dårlig skrevne installasjons-programmer og diverse ytre påvirkning er det som gjør at Windows tryner. Er man smart, og tar vare på Windows går ting sjeldent galt.
avtrekkeren Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 (endret) At du begrenser ditt kunnskapsområde og bruksområde til et så snevert et får være din sak.At det var? Hvordan kan du ha den fjerneste anelse hva jeg innehar av kunnskap og hva mitt bruksområde er?utenom grunnene jeg har nevnt her er det flusst av årsaker til å reinstallere Windows.Igjen ser det ut som om du har vansker for å forstå hva jeg mener. Jeg sier ikke at Windows er ufeilbarlig og aldri må re-installeres(jeg sitter faktisk å koker ihop en nLite-plate jeg skal bruke etterpå). jeg sier at det sjeldent er Windows sin feil at ting går på tverke. Dårlige drivere, dårlig skrevne installasjons-programmer og diverse ytre påvirkning er det som gjør at Windows tryner. Er man smart, og tar vare på Windows går ting sjeldent galt. 9457485[/snapback] Fint det at du har det slikt, men ikke anklag meg for å ødelegge Windows. Se at ting kan oppstå av årsaker du ikke har tenkt (mye) på. Det blir bedre og bedre for hver versjon, og jeg reinstallerer sjeldnere nå enn jeg gjorde med XP, også videre, helt bak til Windows 3.x (vel, 3.x var bedre enn 95, og ME var vel muligens verst). Faktisk er det stor forskjell på Vista Januar og Vista August, både i stablitet og ytelse. Likevel, etter x antall driveropptateringer til både det ene og det andre, og oppdateringer meg her og der, så hjelper det meg stort å reinstallere. Jeg merker kanskje ikke noe særlig forskjell i antall poeng i 3DMark hver gang, men oppstart og avslutning av Windows blir vesentlig raskere. Og som nevnt av andre tidligere, noen liker å ha et ryddig system i tillegg. (Jada, driverheaven eller guru3d's driver cleaner kan gjøre mye) -- Angående registreringer som blir ledige ved avinstalleringer og som etterhvert blir fjernet helt (så vidt jeg forstod det), jeg ser fortsatt ingen fornuftig grunn dette hjelper mot. I hvertfall ikke en grunn som ikke allerede er dekket av den vanlige kopisperren. Dersom man laster ned en NOCD-patch, så kan man altså installere spillet på 5 maskiner, som resulterer i at det teoretisk sett kan være et forhold mellom solgte enheter og installerte enheter på 1:5, eller på en annen måte, 80% trenger ikke kjøpe spillet. (Teoretisk) Andre spill som PCM2007 og Trackmania gir deg så vidt jeg vet ikke poeng tilbake ved avinstallering, der må du i såfall sende mail og begrunne hvorfor du trenger nye aktiveringer. Latterlig det også. Eneste fornuftige aktiveringsbeskyttelse jeg ser er det som er nevnt flere ganger: Spillet kan kun være aktivtert på én maskin av gangen. Tenkt scenario: Hvis vi sier at om denne typen "beskyttelse" blir standard om 3 år. Et par år etter dette igjen har man kanskje 15-20 forskjellige spill av denne typen installert på maskinen, kanskje enda mer. Av en eller annen grunn må man reinstallere Windows. Hvor brukervennlig er det da å måtte avinstallere alle jævla spilla? Hvor tungvindt er det da ikke å måtte reinstallere alle i etterkant også? De aller, aller fleste spillene jeg har installert trenger ikke reinstallasjon etter at jeg har reinstallert windows. Kun noen få trenger dette for å kunne patches (Civilization bl.a.). Hvis jeg da måtte begynne å avinstallere og reinstallere spillene, ville det rett og slett sørget for at jeg ikke gadd installere eller spille. (Noen vil kanskje si at man har godt av å spille litt mindre men:p) Jeg tror (og håper) at dette er noe Take2 ikke blir å kjøre på flere spill. Samtidig tror jeg at i fremtiden vil det være ennå flere tjenester som Steam, og at flesteparten av spillene blir solgt som digitale nedlastinger. Endret 9. september 2007 av KriFos
Tordenflesk Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 Fint det at du har det slikt, men ikke anklag meg for å ødelegge Windows. Se at ting kan oppstå av årsaker du ikke har tenkt (mye) på.Det skal ikke mye til for å se at hvis du "må" reinstallere så ofte som du sa så er det ikke uhell som forårsaker det. Jeg sa heller ikke at uhell ikke kan skje. Utrolig hvor mye rart du tror om meg oppstart og avslutning av Windows blir vesentlig raskere.Det er da faen ikke så rart siden du ikke har brukt installasjonen noe særlig Ja, Windows blir litt tregere over tid; men ikke så ille at re-install er eneste løsning.
avtrekkeren Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 Tja... Slutt å formater hele tida da. Er kanskje lurt å slutte å ødelegge Windows-installasjonen di hele tida. -- du må slutte å ødelegge Windows! Er det så rart? Du påstår jo at brukeren "ødelegger" Windows "hele tida". - Ikke har jeg påstått at jeg reinstallerer Windows hvert 5. minutt som du skriver i en tidligere post heller. Som jeg har sagt er det mange grunner til at jeg velger å reinstallere Windows noe ofte. Noen ganger er det det ene, andre ganger det andre, osv. Hvis du virkelig ikke har fått det inn så får det bare være. Ja, Windows blir litt tregere over tid; men ikke så ille at re-install er eneste løsning. Her innrømmer du altså at Windows blir litt tregere over tid. For mange av oss er dette grunn nok. For min del merker jeg mer enn at det bare er "litt" tregere. Men du har vel selvsagt rett, o store høvding. (Sist skrev du forresten at det bare var for å oppnå "marginal ytelsesforskjell") Det er da faen ikke så rart siden du ikke har brukt installasjonen noe særlig Og hva i all verden mener du? Har du peiling eller har du ikke peiling? For det første, med reinstall mener jeg enten clean install, eller gjenoppretting av backupen som jeg tar av clean install + windowsoppdateringer, samt absolutt nødvendige programmer (DT+NOD32+muligens et par til). Ingen drivere (bortsett fra DT's). Ergo disse installasjonene blir helt like, bare at sistnevnte tar ufattelig mye kortere tid å installere. Dette har jeg ikke kunnet gjort i tidligere versjoner av Windows (uten 3rd party software), og sparer meg masse tid. Dette igjen tilsir at det spiller keine rolle om jeg gjenoppretter backupen eller reinstallerer, og ytelsesforskjellen i oppstarten og avslutningen er klart merkbar for min del, også etter at jeg har installert resterende nødvendige drivere og programmer - både når jeg gjenoppretter backup og når jeg reinstallerer helt fra scratch. Sånn, teskje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå