Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Reklamasjonsrett på byttet hovedkort


Anbefalte innlegg

Min venninne fikk reparert sin bærbare PC i fjor sommer. Hun fikk nytt hovedkort på garanti/reklamasjon.

Nå, ett år senere, er hovedkortet røket på nytt, altså det kortet som ble byttet i fjor.

Problemet nå er at hun ikke finner kvitteringen på maskinen, men hun har reparasjonsnotaen på kort-byttet i fjor.

 

Spørsmålet mitt er: kan hun med (forbrukerkjøps)loven i hånd kreve nytt hovedkort? Forbrukerkjøsloven sikrer jo konsumenten 5 års sikkerhet mot fabrikasjonsfeil, og dette er sannsynligvis fabrikasjonsfeil. Og kortet er langt innenfor 5-årsgrensen, det er jo ett år.

Følger reklamasjonsretten alderen på det nye hovedkortet eller følger den maskinen?

Det er vesentlig, all den tid hun ikke finner kvitteringen på maskinen og den kanskje er over 5 år...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min venninne fikk reparert sin bærbare PC i fjor sommer. Hun fikk nytt hovedkort på garanti/reklamasjon.

Nå, ett år senere, er hovedkortet røket på nytt, altså det kortet som ble byttet i fjor.

Problemet nå er at hun ikke finner kvitteringen på maskinen, men hun har reparasjonsnotaen på kort-byttet i fjor.

 

Spørsmålet mitt er: kan hun med (forbrukerkjøps)loven i hånd kreve nytt hovedkort? Forbrukerkjøsloven sikrer jo konsumenten 5 års sikkerhet mot fabrikasjonsfeil, og dette er sannsynligvis fabrikasjonsfeil. Og kortet er langt innenfor 5-årsgrensen, det er jo ett år.

Følger reklamasjonsretten alderen på det nye hovedkortet eller følger den maskinen?

Det er vesentlig, all den tid hun ikke finner kvitteringen på maskinen og den kanskje er over 5 år...

9444826[/snapback]

 

Banken kan kanskje skaffe en kontoutskrift om kjøpet ble gjort med kort, dessuten så vil jeg tro at "reparasjonsnotaen på kort-byttet i fjor" er god nok dokumentasjon. Man trenger ikke nødvendigvis den opprinnelige kvitteringen, men noe må man ha som kan sannsynliggjøre kjøpet.

Lenke til kommentar

Banken kan kanskje skaffe en kontoutskrift om kjøpet ble gjort med kort, dessuten så vil jeg tro at "reparasjonsnotaen på kort-byttet i fjor" er god nok dokumentasjon. Man trenger ikke nødvendigvis den opprinnelige kvitteringen, men noe må man ha som kan sannsynliggjøre kjøpet.

9445369[/snapback]

 

 

Det er ikke det som er problemet, kvitteringen fra reparasjone fra i fjor har vi. Det vi manglker er kvitteringen på selve maskinen, det opprinnelige kjøpet.

Butikken mener at det hjelper ikke at hovedkortet bare er ett år, så lenge maskinen kanskje kan være eldre. Garantien følger maskinen og ikke komponeneten, selv om komponeneten er mye yngre. For meg er det ubegripelig. Komponeneten/hovedkortet er jo nesten nytt!

Lenke til kommentar

Det er garanti og eller reklamasjonstid fra datoen maskinen ble kjøpt som gjelder.

 

Du får aldri noe utvidet garanti fra produsent eller på reklamasjon etter loven på deler som er byttet ut.

 

 

Men det kan jo ordne seg uten kvitteringa også. Siden den har vært p åservice kan det jo være registrert i systemet fra før med serienummer og kjøpsdato.

Lenke til kommentar

Ved en reparasjon har man krav på 2 eller 5 års reklamasjon på delen som er byttet.

Dvs. at hvis man leverer inn en forsterker for en feil hvor service tekniker så bytter en motstand, så har du 5 års reklamasjonsrett på den motstanden.

Bytter han et kort, som i ditt tilfelle et hovedkort i en datamaskin.

Ja da har du selvfølgelig nye 5 års reklamasjonsrett på det kortet.

Dette gjelder uansett hvor gammel maskinen er.

 

Om delen er betalt for av deg som en vanlig reparasjon, eller av leverandør i en reklamasjonsak har ingenting å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er garanti og eller reklamasjonstid fra datoen maskinen ble kjøpt som gjelder.

 

Du får aldri noe utvidet garanti fra produsent eller på reklamasjon etter loven på deler som er byttet ut.

 

 

Men det kan jo ordne seg uten kvitteringa også. Siden den har vært p åservice kan det jo være registrert i systemet fra før med serienummer og kjøpsdato.

9446179[/snapback]

 

Vet du dette sikkert?

Jeg vil gjerne bruke følgende analogi:

Hvis du reparerer badet ditt og bruker en seriøs håndverker, kan du jo selvfølgelig reklamere på den jobben (og delene) selv om huset er 100 år....

Lenke til kommentar

Sitter nå som reparatør hver dag selv.

Er ganske oppdatert på hva kundene har krav på, selv om jeg kan ta feil jeg også.

 

Men når det gjelder reklamasjonsretten er jeg sikker.

Den er ufravikelig og gjelder alle typer varer.

Være seg om det er en datamaskin, reservedel eller en liter melk.

 

Edit: Svar til sesteen...

Endret av krolf
Lenke til kommentar

Nå tror jeg det er noen som missforstod meg.

 

Nå en handler en vare, så har en krav på at den fungerer i h.h.t loven. Du får da byttet og reparert alle feil innen for den tiden gratis. Men du får ikke noe utvidet garanti selv om den har vært reparert. Om du f.eks får byttet en skjerm på reklamasjon, etter 4 år, så kan du ikke etter nesten 9 år klage på den igjen. Alle feil og mangler rettes kun gratis innenfor maks de første 5 år, uavhengig om delen har vært byttet før eller ei innen den tiden. Alle feil og mangler som ønskes rettet uten omkostninger må gjøres innen utløpstiden fra kjøpsdato. Selv om den delen har vært byttet før.

 

Leverer du dermed en vare til reparasjon og betaler selv, da har du selvsagt full reklamasjonstid fra den datoen reparasjonen ble foretatt.

 

Det blir som å kjøpe seg en ting, den ryker innen garanti og eller reklamasjonstiden. Du får en ny vare. Du får ikke ny garanti tid, eller ny reklamasjonsfrist etter det. Du har fortsatt bare gjenstående tid fra kjøpstidspunktet.

 

Produsenten kan selvfølgelig gi bedre betingelser og lengre tid i sin garanti, men det er sjelden de er noe bedre enn reklamasjonsmulighetene vi har etter norsk lov.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
Nå tror jeg det er noen som missforstod meg.

 

Nå en handler en vare, så har en krav på at den fungerer i h.h.t loven. Du får da byttet og reparert alle feil innen for den tiden gratis. Men du får ikke noe utvidet garanti selv om den har vært reparert. Om du f.eks får byttet en skjerm på reklamasjon, etter 4 år, så kan du ikke etter nesten 9 år klage på den igjen.

9446831[/snapback]

 

Vet du dette her, eller driver du å synser?

 

 

Håkon

Lenke til kommentar
Sitter nå som reparatør hver dag selv.

Er ganske oppdatert på hva kundene har krav på, selv om jeg kan ta feil jeg også.

 

Men når det gjelder reklamasjonsretten er jeg sikker.

Den er ufravikelig og gjelder alle typer varer.

Være seg om det er en datamaskin, reservedel eller en liter melk.

 

Edit: Svar til sesteen...

9446267[/snapback]

 

Du er viktig mann for meg å snakke med!

Hvordan får jeg tak i deg?

Min epost er h.hess(alfakrøll)online.no....

Lenke til kommentar
Nå tror jeg det er noen som missforstod meg.

 

Nå en handler en vare, så har en krav på at den fungerer i h.h.t loven. Du får da byttet og reparert alle feil innen for den tiden gratis. Men du får ikke noe utvidet garanti selv om den har vært reparert. Om du f.eks får byttet en skjerm på reklamasjon, etter 4 år, så kan du ikke etter nesten 9 år klage på den igjen.

9446831[/snapback]

 

Vet du dette her, eller driver du å synser?

 

 

Håkon

9448205[/snapback]

 

Det virker vel også ganske fornuftig, gjør det ikke? Ellers kan du i prinsipp få et produkt nytt, gang på gang, bare det ryker før det har gått 5 år (på ting og tang som har 5 år reklamasjon).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Dette rundt omlevering og ny reklamasjonsfrist har det vært mye diskusjon om på forumet. Dog sier forarbeidene til kjl. (kjl.prp. s. 81), som hadde samme bestemmelse som dagens forbrukerkjøpslov, at ved omlevering eller utskifting av en del gjelder en ny reklamasjonsfrist for denne delen. Det finnes så vidt jeg vet ingen dommer rundt dette, men denne tolkningen støttes av lærebokforfatterne.

 

Altså, ryker byttes billedrøret i din TV etter 4 år, løper det en ny reklamasjonsfrist på billedrøret - altså kan billedrøret erstattes helt opp til 9 år fra kjøpsdato. Hvis det dog er høyttaleren på TV-en som går etter 6 år, har du ikke reklamasjonsretten i behold.

 

I ditt tilfelle har du slik jeg ser det reklamasjonsretten i behold.

Lenke til kommentar
Ved en reparasjon har man krav på 2 eller 5 års reklamasjon på delen som er byttet.

Dvs. at hvis man leverer inn en forsterker for en feil hvor service tekniker så bytter en motstand, så har du 5 års reklamasjonsrett på den motstanden.

Bytter han et kort, som i ditt tilfelle et hovedkort i en datamaskin.

Ja da har du selvfølgelig nye 5 års reklamasjonsrett på det kortet.

Dette gjelder uansett hvor gammel maskinen er.

 

Om delen er betalt for av deg som en vanlig reparasjon, eller av leverandør i en reklamasjonsak har ingenting å si.

9446241[/snapback]

 

Det er feil! Ikke bra å skrive slikt når det ikke stemmer. Dersom produktet omleveres tilkommer ny reklamasjonstid. Byttes en del får en ikke ny reklamasjonsrett!

 

Grunnen til det er veldig enkel. Er produktet ment å vare i 5 år kan man reklamere inntil det er 5 år. Ved omlevering får man et helt nytt produkt, og det skal da vare i 5 år.

 

Byttes derimot en del, så får man ikke reklamasjonsrett på den spesifikke delen. Man forholder seg til den originale 5 års reklamasjonsretten. Straks den overskrides kan en ikke lenger kreve deler byttet.

Lenke til kommentar
Dette rundt omlevering og ny reklamasjonsfrist har det vært mye diskusjon om på forumet. Dog sier forarbeidene til kjl. (kjl.prp. s. 81), som hadde samme bestemmelse som dagens forbrukerkjøpslov, at ved omlevering eller utskifting av en del gjelder en ny reklamasjonsfrist for denne delen. Det finnes så vidt jeg vet ingen dommer rundt dette, men denne tolkningen støttes av lærebokforfatterne.

 

9448316[/snapback]

 

Står det i forarbeidene til Kjøpsloven? Strålende, de må da vær retningsgivende også for Forbrukerkjøpsloven.

Hvilke forarbeider, sa du? "kjl.prp. s. 81" sier du, hva er det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Står det i forarbeidene til Kjøpsloven? Strålende, de må da vær retningsgivende også for Forbrukerkjøpsloven.

Hvilke forarbeider, sa du? "kjl.prp. s. 81" sier du, hva er det?

9449491[/snapback]

Ot. prp. nr. 80 (1986-87). Odelstingproposisjon nr. 80 i 1986-87, altså. Disse finner du på lovdata hvis du betaler for det evt. kan bibliotekene skaffe dem for deg. Se også Selvigs Kjøpsrett til studiebruk s. 257.

Lenke til kommentar

Er ikke rart at forbruker kjøpsloven tolkes forskjellig,

når ikke folk klarer å lese det som står printet rett foran dem en gang.

 

Jeg har da aldri skrevet at man har ny reklamasjonsrett på produktet.

 

Hvis man bytter en del under reparasjon, da har man ikke noen ny reklamasjonsrett på produktet.

Men delen som byttes er ny og den er det reklamasjon på.

Den løper fra den dagen du henter ut apparatet fra service.

 

Ved omlevering derimot har man rett på ny reklamasjon fra man mottar produktet.

 

Er ikke verre enn det...

Lenke til kommentar
Står det i forarbeidene til Kjøpsloven? Strålende, de må da vær retningsgivende også for Forbrukerkjøpsloven.

Hvilke forarbeider, sa du? "kjl.prp. s. 81" sier du, hva er det?

9449491[/snapback]

Ot. prp. nr. 80 (1986-87). Odelstingproposisjon nr. 80 i 1986-87, altså. Disse finner du på lovdata hvis du betaler for det evt. kan bibliotekene skaffe dem for deg. Se også Selvigs Kjøpsrett til studiebruk s. 257.

9449522[/snapback]

 

 

Takk!

Lenke til kommentar
Ot. prp. nr. 80 (1986-87). Odelstingproposisjon nr. 80 i 1986-87, altså. Disse finner du på lovdata hvis du betaler for det evt. kan bibliotekene skaffe dem for deg. Se også Selvigs Kjøpsrett til studiebruk s. 257.

9449522[/snapback]

 

 

Til ”Sindres”: Takk. Dette var jo rent genialt!

I Arne Selvig står det klart og tydelig!

Han bruker et eksempel med et TV-billedrør på side 257: ”Men har selgeren skiftet en hoveddel fordi den har mangel, skulle det …… følge at det vil gjelde en ny frist på 5 år for reklamasjon av mangel ved det nye billedrøret”. Han viser også til forarbeidene som skal støtte det samme.

Hovedkort på en PC og et billedrør på en TV må jo være sammelignbart.

Bra!

En lærebokforfatters mening er jo ikke mye mer enn akkurat det, men jeg tror mer på han enn på Apple…

Takk ”Sindres”! Hvis noen har vektige argumenter mot dette, hører jeg gjerne fra dere.

 

Hvis du ”Sindres” er advokat, skal jeg bruke deg som min ”husadvokat” heretter!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hvis du ”Sindres” er advokat, skal jeg bruke deg som min ”husadvokat” heretter!

9454566[/snapback]

Hehe. Jeg er ingen jurist dessverre, så du får ta meg med en klype salt. Håper det ordner seg. :)

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne bruke følgende analogi:

Hvis du reparerer badet ditt og bruker en seriøs håndverker, kan du jo selvfølgelig reklamere på den jobben (og delene) selv om huset er 100 år....

9446251[/snapback]

 

Hehe :)

 

Ikke relevant i dette sammenheng. Her har man egne lover ;)

Alt arbeid som utføres er underlagt norsk håndverkerlov med fem års standard garanti.

http://www.proffjobb.no/pages/Garanti.html

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...