Gå til innhold

Kjøp av objektiv i utlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal til New York om en uke, og har tenkt til å ta med meg et Canon 70-200L objektiv hjem.

 

Noen som vet om det er ett års world wide garanti "L" objektiv?

Noe annet jeg bør tenke på før jeg handler i USA?

Det skal være World Wide-garanti på L-objektiver, ja.

 

Det er veldig liten risiko med å kjøpe skikkelig optikk i USA, men det er jo en viss mulighet for at du får pirat-utgaver. Cirrus hadde vel opplevd å bli tilbudt en svært billig Nikon 70-200 f/2.8VR (tror jeg), mistenkelig billig. Sånt lønner det seg opplagt ikke å slå til på.

 

Ellers er det stort sett bare mva-grensen på 6000 kr du trenger å tenke på, og at hvis du overstiger 6000kr med andre ting så sørg for at det bare er de billigste tingene som du betaler mva av (det bestemmer du selv). F.eks. kjøper du et objektiv til 5500 kr + MP3-spiller til 450,- kr + klær for 1500 kr, så trenger du ikke betale mva for annet enn klærne, da du kan bestemme å la objektivet og MP3-spilleren gå i 6000kr-kvoten...

Lenke til kommentar

husk å kjøpe en USA-modell og ikke en Grey market modell.

USA-modell: Beregnet på det amerikanske markedet. Kan sendes til rep. i europa.

Grey marketmodell: Importert til USA, opprinnelig tiltenkt andre markeder. Må sendes til USA for rep. Disse spare du ofte 20-30 dollar på å kjøpe.

Dette leste jeg på om på en nettbutikk. Tror det var B&H Photo, som visstnok har stor butikk i New York.

Lenke til kommentar
husk å kjøpe en USA-modell og ikke en Grey market modell.

USA-modell: Beregnet på det amerikanske markedet. Kan sendes til rep. i europa.

Grey marketmodell: Importert til USA, opprinnelig tiltenkt andre markeder. Må sendes til USA for rep. Disse spare du ofte 20-30 dollar på å kjøpe.

World Wide er vel World Wide - uansett hvilket marked den er beregnet på. Det er i grunn det viktigste å sjekke ut. Uansett - det er svært liten risiko ved å kjøpe L-optikk med tanke på variasjon i kvaliteten. Selvfølgelig kan man ha uflaks, men det er ikke akkurat regelen.
Lenke til kommentar
husk å kjøpe en USA-modell og ikke en Grey market modell.

USA-modell: Beregnet på det amerikanske markedet. Kan sendes til rep. i europa.

Grey marketmodell: Importert til USA, opprinnelig tiltenkt andre markeder. Må sendes til USA for rep. Disse spare du ofte 20-30 dollar på å kjøpe.

Dette leste jeg på om på en nettbutikk. Tror det var B&H Photo, som visstnok har stor butikk i New York.

9438465[/snapback]

 

Får vel holde meg unna grey market modeller da. Leste det samme på BH foto nå (http://www.bhphotovideo.com/find/GreyMarketStatic.jsp)

Lenke til kommentar
Får vel holde meg unna grey market modeller da. Leste det samme på BH foto nå (http://www.bhphotovideo.com/find/GreyMarketStatic.jsp)

Nå er det generelt om gråmarkedet, og ikke spesielt for L-optikk. L-optikk er spesielt fordi det er verdensgaranti på den, det gjelder så vidt jeg har skjønt både grå-importerte og ordinære produkter. I Norge ville det vært en vesentlig forskjell med tanke på reklamasjon, da gråimporterte produkter måtte reklameres gjennom importøren - ikke den ordinære importøren (i dette eksempelet, Canon Norge).

 

Det kan godt være at Canon Norge ville krangle på en reparasjon i garantitiden på et objektiv kjøpt i USA med verdensgaranti (det har visst skjedd flere ganger, men de har stort sett gitt seg), men jeg har vondt for å tro at det ville gjøre noe forskjell for dem om det er gråimportert til USA eller USA-importert...

Lenke til kommentar
Det er veldig liten risiko med å kjøpe skikkelig optikk i USA, men det er jo en viss mulighet for at du får pirat-utgaver. Cirrus hadde vel opplevd å bli tilbudt en svært billig Nikon 70-200 f/2.8VR (tror jeg), mistenkelig billig. Sånt lønner det seg opplagt ikke å slå til på.

Jeg er vel ikke sikker på at det var et piratobjektiv, men magefølelsen fortalte meg at jeg ikke var interessert i å legge igjen penger der. Det var forøvrig en butikk ikke langt fra Washington Square, New York. Vanlig alt-mulig-butikk.

Se forøvrig hva jeg hadde av erfaring med B&H på webshop og butikker.

Lenke til kommentar
Det er veldig liten risiko med å kjøpe skikkelig optikk i USA, men det er jo en viss mulighet for at du får pirat-utgaver. Cirrus hadde vel opplevd å bli tilbudt en svært billig Nikon 70-200 f/2.8VR (tror jeg), mistenkelig billig. Sånt lønner det seg opplagt ikke å slå til på.

Jeg er vel ikke sikker på at det var et piratobjektiv, men magefølelsen fortalte meg at jeg ikke var interessert i å legge igjen penger der. Det var forøvrig en butikk ikke langt fra Washington Square, New York. Vanlig alt-mulig-butikk.

Se forøvrig hva jeg hadde av erfaring med B&H på webshop og butikker.

9441856[/snapback]

 

Jeg tror piratene har andre ting å drive med enn å lage kopier av 70-200 f/2.8VR, sjansen for at det var en piratkopi er så godt som lik null (hvis det virkelig var for billig til å være sant er det mest sannsynlig at det var tyvgods). Når det er sagt så finnes det selvsagt mange andre måter man kan bli lurt på i utlandet, det er alltid lurt å holde seg til butikker man vet er seriøse, selv om man må betale litt mer.

 

Det burde være en selvfølge men man må alltid pakke ut og inspisere varen i butikken, hvis det er et objektiv må man forlange å få prøve det på et kamera. Seriøse butikker vil gjøre alt dette uten at man trenger å spørre om det. I tillegg er det viktig å passe på at alle papirene og originalemballasjen er med, hvis dette mangler er det noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Helt enig, og dette gjør jeg alltid.

I de butikkene som "ikke har kamera og minnekort tilgjengelig" går jeg med uforettet sak. Noe helt annet er det med en lokal butikk, men dersom man ikke kjenner til butikken eller kan komme tilbake for å få hjelp i etterkant så er det ekstremt viktig å prøve fysisk, og MED minnekort i kamera.

Som jeg sa i forrige tråd, jeg er vel ikke så sikker på at det var pirat, tviler sterkt, men det er så mange muligheter til å få brukt pengene sine i dag at jeg legger ikke igjen penger i en butikk der jeg ikke får god service og trives.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...