Gå til innhold

Holde pusten lenge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har en gang hørt på radio at en voksen ed god helse skal klare 2 min. Jeg selv klarer lett 2 min, nesten 3 min på det beste.

9473356[/snapback]

Vel og merke med litt trening. Kan ikke tro det er mange som klarer 2minutter "out of the boks". Det kreves vel litt øvelse/mestring som det meste her i livet.

:)

9473690[/snapback]

Ja, det er vel sant. Man må trene å ignorere denne refleksen om å puste, fordi man klarer seg fint uten å puste i mange minutter, så hvis man klarer å ignorere den kan man holde pusten i minst 3 min.

Lenke til kommentar
.. Man kan trene opp lungekapasiteten sin for å holde pusten lenger da..

v/svømming f.eks..

 

Jeg går på svømming nå, og før jeg startet klarte jeg bare.. litt over 1 min.. :roll:

Nå etter noen år, klarte jeg å holde pusten i drøye 3 min..  ;)

9501319[/snapback]

Tipper dog at lungekapasiteten ikke ville blitt noe voldsomt forandret, og at det i hovedsak ligger andre ting bak den store forandringen. ;)

Lenke til kommentar
.. Man kan trene opp lungekapasiteten sin for å holde pusten lenger da..

v/svømming f.eks..

 

Jeg går på svømming nå, og før jeg startet klarte jeg bare.. litt over 1 min.. :roll:

Nå etter noen år, klarte jeg å holde pusten i drøye 3 min..  ;)

9501319[/snapback]

Tipper dog at lungekapasiteten ikke ville blitt noe voldsomt forandret, og at det i hovedsak ligger andre ting bak den store forandringen. ;)

9504122[/snapback]

Enig med den, tror lungekapasiteten forandrer ikke så mye på seg, man bare trener på å holde pusten lenger. Hvis man går fra å holde pusten i 1 min til 3 min, betyr ikke at lugevolumet har blitt 2 eller 3 ganger større.

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha hørt at fridykkere klarer å holde pusten så lenge på grunn av at de klarer å senke hjerterytmen sin, og derved minke behovet for oksygen.

9515160[/snapback]

Det kan nok være mye sant i det ja...

 

Skal jeg ta et dykk, eller prøve å holde pusten så lenge som mulig så pleier jeg som regel å slappe heeeelt av. puste rolig og jevnt.... (få pulsen ned på et minimalt nivå)

 

Så ta et dypt drag, før man sakte men sikkert siger ned under vannet.

 

Faktisk utrolig hva jeg kan tjene på dette. :)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
.. Man kan trene opp lungekapasiteten sin for å holde pusten lenger da..

v/svømming f.eks..

 

Jeg går på svømming nå, og før jeg startet klarte jeg bare.. litt over 1 min.. :roll:

Nå etter noen år, klarte jeg å holde pusten i drøye 3 min..  ;)

9501319[/snapback]

Tipper dog at lungekapasiteten ikke ville blitt noe voldsomt forandret, og at det i hovedsak ligger andre ting bak den store forandringen. ;)

9504122[/snapback]

Enig med den, tror lungekapasiteten forandrer ikke så mye på seg, man bare trener på å holde pusten lenger. Hvis man går fra å holde pusten i 1 min til 3 min, betyr ikke at lugevolumet har blitt 2 eller 3 ganger større.

9505059[/snapback]

Uhm.. Tror jeg ordla meg litt feil.. :roll::hm:

 

Men dere skjønte hva jeg mente..

liksom man trener opp lungene til å holde luften/oksygenet, og ikke bruke opp med en gang? :hmm:

 

haha, jeg følte det så ut som en veldig klønete setning.. :hrm:

whatev, dere skjønte poenget? :p

Lenke til kommentar

På det beste satt jeg på bunnen av et basseng på kreta i 2 minutter og 6 sekunder. Nå ligger jeg på +/- 1:20, men har en følelse av at det går lettere i vann.

 

Hadde forøvrig tunell-vanen selv, når jeg var mindre. For de som har kjørt krifast-tunellen, jeg klarte meg til snuplassen på midta :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har holdt på med å holde pusten litt over alt i det siste. (litt av og på i et år egentlig, men ikke noe jeg har tenkt noe spesiellt på)

 

Jeg er 17 år nå, og i går klarte jeg 4 minutter og 20 sekunder i sengen ;) Det er jeg fornøyd med.

 

EDIT: Jeg tror faktisk at jeg kan mye mer, for jeg sliter med et problem. Omtrent med emn gang jeg begynner å holde pusten, begynner hjertet og dunke fortere og hardere, dvs. bruker opp oksygenet fortere. Allikevel holder jeg meg fint i 3 minutter på en god dag, uten å få følelse av at jeg trenger luft.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Hyperventiler 2-3 ganger (kjempekjappe dype åndedrag) før du hold pusten.

Dette metter lungene med oksygen og du vil føle mindre trang for å puste.

En teknikk mye brukt av fridykkere.

 

OBS! Aldri gjør det mer enn 3 ganger, da dette kan gjøre at du ikke føler trangen for å puste før etter hjernen begynner å få for lite oksygen. Dette kan i værste fall føre til hjerneskade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...