Gå til innhold

BK: Høyspent i mørket


Oljens

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var mørkt da bildet ble tatt. Lyset på himmelen er indirekte lys på skydekke fra bebyggelse og et drivhus. På min beste skjerm, en god Dell lcd-skjerm av nyere dato kan jeg se mønebordene på bygget nederst til venstre. På min gamle crt-skjerm kan jeg bare se det øverste mønebordet. Hva ser du på din skjerm og er den kalibrert?

 

Ja, Autoxave fargene er kanskje ikke pene og hensikten var ikke å vise et "pent" bilde. Gulskjæret er ekte nok da det stemmer fra indirekte kunstlys som nevnt. Iso 400 og 3 s lukkertid med kompaktkamera gir i tillegg ganske så mye støy. Etter min oppfatning er konturene av bygningene med på å gjøre bildet bedre ved å skape flere linjer i bildet. Takkanten øverst til venstre er parallell med ledningene og bygningen nederst synes jeg bryter fint med stolpene. Treet derimot er vel det mest fremmede i bildet og står i kontrast til det øvrige menneskeskapte.

 

EDIT:Jeg legger inn en croppet versjon uten treet i første post.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar

Vanskelig motiv, dette her. Syntes ikke så mye om det først, men etter at det ble croppet så kan jeg se kvalitetene også i thumben. Den grafiske effekten er slående, og støyen i kombinasjon med den litt gusjebrune bakgrunnen er ganske "arty". Det er litt den formen for brunfarge som har vært litt inne i grafisk design fra clubbingmiljøet, og støyen gir en litt gritty, datert effekt.

Det tok litt tid for meg å like bildet, men til slutt endte det med at jeg ser flere kvaliteter i det.

Lenke til kommentar

Det er som PMnormal så treffende sier det: "Vanskelig motiv, dette her."

 

Det synes jeg også, og for meg er det en liten vekker i forhold til et minimalistisk uttrykk. Det kan virke banalt, men når man skal prøve selv skjønner man hvor vanskelig det er.

 

Ikke overaskende at PMnormal er den mest positive til bildet. Av det jeg har sett under bildekritikken er vel han en av dem som våger seg lengst ut på glattisen.

 

Til dere som synes at bildet er for mørkt kan jeg bare si at det faktisk var mørkt da bildet ble tatt, og selv med all støyen gjenskaper det stemningen i øyeblikket det ble tatt.

Lenke til kommentar
Det er som PMnormal så treffende sier det: "Vanskelig motiv, dette her."

 

Det synes jeg også, og for meg er det en liten vekker i forhold til et minimalistisk uttrykk. Det kan virke banalt, men når man skal prøve selv skjønner man hvor vanskelig det er.

 

Ikke overaskende at PMnormal er den mest positive til bildet. Av det jeg har sett under bildekritikken er vel han en av dem som våger seg lengst ut på glattisen.

 

Til dere som synes at bildet er for mørkt kan jeg bare si at det faktisk var mørkt da bildet ble tatt, og selv med all støyen gjenskaper det stemningen i øyeblikket det ble tatt.

9436158[/snapback]

 

:hmm: Det er mulig at PMnormal har lenger fartstid enn oss andre når det gjelder bildekritikk, men det trenger ikke å bety at vi andre er på bærtur med vår kritikk fordet :nei: Smaken er som baken, osv.... og du legger det jo ut her for å få kritikk, så....

 

PMnormal skriver selv at det tok litt tid før han likte bildet. Hva kan du da forvente av oss "annenrangs synsere"? Og jeg tviler ikke på at det var vanskelig å gjenskape akkurat det du så ute i mørket, jeg har allikevel litt problem med å få tak i det du forteller. Kanskje må det sees flere ganger? :)

Endret av preje
Lenke til kommentar

Hei preje, det virker som du tillegger meg meninger jeg ikke har. Jeg sier ikke at noen er på bærtur her, jeg har ingen fordommer mot noen og vil gjerne ha kritikk fra flest mulig uansett bakgrunn. For meg finnes det ingen annenrangs synsere.

 

Min kommentar til PMnormal var med bakgrunn i at han legger ut bilder som er "annerledes". Om jeg mener at han er en bedre kritiker enn andre har jeg ikke uttalt meg om.

 

Forøvrig legger jeg ikke ut bilder for at alle skal forstå det eller like det. Jeg legger det ut for å få andre menneskers oppfatning av det, for å utvide min egen horisont.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar

Enig i det, Randi. Jeg vil forøvrig presisere det som Oljens skriver om at det neppe er fordi han liker eller ikke liker mine bilder å gjøre, men at det er fordi jeg selv tar litt bilder utenom det vanlige, og ser på foto som mer en del av kunstbildet generelt, og ikke fototekniske øvelser. Det er nok derfor ikke så rart at det er jeg som er mest positiv til dette bildet, nemlig fordi jeg vurderer bildet som et bilde, og ikke utelukkende som et fotografi.

Lenke til kommentar
Hei preje, det virker som du tillegger meg meninger jeg ikke har. Jeg sier ikke at noen er på bærtur her, jeg har ingen fordommer mot noen og vil gjerne ha kritikk fra flest mulig uansett bakgrunn. For meg finnes det ingen annenrangs synsere.

 

Min kommentar til PMnormal var med bakgrunn i at han legger ut bilder som er "annerledes". Om jeg mener at han er en bedre kritiker enn andre har jeg ikke uttalt meg om.

 

Forøvrig legger jeg ikke ut bilder for at alle skal forstå det eller like det. Jeg legger det ut for å få andre menneskers oppfatning av det, for å utvide min egen horisont.

9436275[/snapback]

 

 

Jaha, okej.... vel, jeg hadde ingen intensjoner om å tillegge deg meninger du ikke har. Ville bare belyse at folk oppfatter ting forskjellig, slik du oppfatter det jeg sier og jeg det du sier. Var ikke verre enn det egentlig :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...