Gå til innhold

Hvordan dokumentere dato på bilder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da går du på menyen på kameraet og får det til å printe dato/tid på selve bildet. Tror de aller fleste kamera har denne funksjonen.

9421659[/snapback]

 

Tror ikke dette vil telle som dokumentasjon, i og med at dato på selve kameraet enkelt kan manipuleres/endres...

 

Er ute etter en eller annen måte å vanntett kunne dokumentere en dato.

Lenke til kommentar

Ring din lokale tingrett og spør :) evt ring en politijurist. De er der for å hjelpe... Og skriv gjerne svaret her i tråden, så man vet :)

 

Jeg vet f eks at forsikringsselskaper godtar digitale bilder - har du bilder av stua med dyr stereo og 11.000 plater får du dette "godkjent" som at det var der når huset brant / det ble innbrudd / jordraset kom etc. Har ikke hørt om noen som har måttet dokumentere at de er tatt da og da.

 

Det er vel heller politiets / forsikringsselskapets plikt å bevise det motsatte!

Lenke til kommentar

Tja.. overføre det bildet til dataen, og ikke slette minnekortet. Også sende det rekomandert til seg selv, og ikke åpne sendingen før dette skal bevises?? Det beviser iallefall at bildet ikke er tatt senere.

Men siden du skriver at du skal dokumentere noe over tid så kan det jo bli litt kostbart i lengden med nye minnekort og portopenger om det blir mange bilder..

Lenke til kommentar

Har kontaktet en jurist, og (alt avhengig av sakens fakta) han kunne opplyse litt på generellt grunnlag:

 

Det er viktig å kunne _sannsynliggjøre_ at bildene er tatt på spesifikke datoer. Hvis f.eks noe skal dokumenteres over tid, er det viktig at det på bildene blir tatt med litt av omgivelsene som viser at bildene er tatt på ulike tidspunkt. Dette kan f.eks være vær osv.

 

Hvis man bruker f.eks en avis, bidrar dette til å sannsynliggjøre tidspunkt, men ikke 100% dokumentere dette.

 

Hvis man skal være 100% sikker, anbefales det at politet selv tar bildene.

 

Det betyr med andre ord at hvis det er _sannsynlig_ at bildene er tatt over en tidsperiode, og dette i seg selv understreker det poeng man forsøker å få frem, ligger bevisbyrden hos den andre part.

 

Men, det lønner seg sikkert alltid å være litt føre var, så hvis noen har noen gode tips til å dokumentere dato på bildene, mottas de med takk :)

Lenke til kommentar
Hvis man skal ta et bilde og kunne dokumentere dato på bildene, hva gjør man da?

 

Metadata kan redigeres, så dette er ikke brukbart. Har også tenkt på å bruke en avis, men dette kan ikke sikres mot manipulering av datoer _tilbake_ i tid..

 

Noen som har noen tips?

9421539[/snapback]

 

Prøvd dette? Nikon har tilsvarende.

http://www.interfoto.no/aspx/loginVnet.asp...1025&plid=11025

Lenke til kommentar
En grei metode vil vel være at man bytter ut avisen med en laptop - som har en internettside oppe som endrer seg. For eksempel: http://www.times.com/

Der står dato øverst hele tiden, denne kan du ikke endre hverken frem eller tilbake...

Er jo bare å ordne et screenshot av siden det da, men pytt sann - tviler på at noen ville bry seg...

 

Hvis du vil være litt tryggere, kan du jo supplere med en videotape. Selv om det går an å endra datoen i kameraet der også, kan du i enda større grad sannsynliggjøre at datoen du oppgir stemmer, ved å filme omgivelser rundt etc. Det er alltid mulig for dem som ønsker å omgå slikt, men det viktige er jo for forsikringsselskapet at det ikke er unaturlig mye ting som står på listen. I sånne tilfeller kan det være en idé å kontakte selskapet på forhånd, og få dem til å besiktige eiendelene, særlig hvis det er mye som er uerstattelig i den forstand at det ikke er mulig å få tak i.

Lenke til kommentar
Hva med et videoopptak der TV-en står på og nyhetene står på.. LITT vanskelig å reise tilbake i tid og endre nyhetene.. Selvsagt så må det være et sammenhengende opptak da..

9424722[/snapback]

 

Dette frister til kverulering, men man _kan_ jo alltids ta opp nyhetene og spille dem av på en TV som du så filmer osv... :tease:

 

Men jeg ser poenget ditt.

 

Uansett så har jeg fått svar på det jeg trenger å vite etter en samtale med en jurist.

 

På generell basis, så er det vanskelig å kunne 100% dokumentere dato på et enkelt bilde hvis ikke du får politiet til å ta dette bildet. For en billedserie over lengre tid, holder det med å sannsynliggjøre at bildene er tatt på ulike tidspunkt.

Lenke til kommentar
Hva med et videoopptak der TV-en står på og nyhetene står på.. LITT vanskelig å reise tilbake i tid og endre nyhetene.. Selvsagt så må det være et sammenhengende opptak da..

9424722[/snapback]

 

Dette frister til kverulering, men man _kan_ jo alltids ta opp nyhetene og spille dem av på en TV som du så filmer osv... :tease:

 

 

Det hørtes SÅ mye bedre ut oppi hodet mitt.. hehe! Du har selvsagt rett! Min idè kan dokumentere at noe eksisterte minst inntil et visst tidspunkt.. Ble "feil vei" dette..

Lenke til kommentar
Det hørtes SÅ mye bedre ut oppi hodet mitt.. hehe! Du har selvsagt rett! Min idè kan dokumentere at noe eksisterte minst inntil et visst tidspunkt.. Ble "feil vei" dette..

9425242[/snapback]

 

For å gi det et trøstens ord, så var det akkurat det samme jeg trodde når det gjaldt aviser... helt til noen sa "enn om du bruker en gammel avis`?"

 

:blush:

Lenke til kommentar
Det hørtes SÅ mye bedre ut oppi hodet mitt.. hehe! Du har selvsagt rett! Min idè kan dokumentere at noe eksisterte minst inntil et visst tidspunkt.. Ble "feil vei" dette..

9425242[/snapback]

 

For å gi det et trøstens ord, så var det akkurat det samme jeg trodde når det gjaldt aviser... helt til noen sa "enn om du bruker en gammel avis`?"

 

:blush:

9425563[/snapback]

 

Thanks! Føler meg litt bedre nå.. hehe!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis man skal ta et bilde og kunne dokumentere dato på bildene, hva gjør man da?

 

Metadata kan redigeres, så dette er ikke brukbart. Har også tenkt på å bruke en avis, men dette kan ikke sikres mot manipulering av datoer _tilbake_ i tid..

 

Noen som har noen tips?

9421539[/snapback]

 

Eneste muligheten jeg kommer på, er å få noen til å gå god for at bildet ble tatt på et gitt tidspunkt. Det ser sikkert noen jurister som kan gjøre det.

 

Alternativt kan man benytte kryptografi, søk på "Trusted timestamping" på wikipedia e.l. Prinsippet er at man sender noe data (f.eks en e-post) til en tredjepart, som så signerer kryptografisk på at vedkommende mottok dataene på et gitt tidspunkt. Dersom det er snakk om store datamengder/sensitive data sender man gjerne en hash av dataene (en slags sjekk-sum ala siffersum fra barneskolematematikken, bare mer avansert).

 

Det finnes både komersielle og gratis tredjeparter som foretar timestamping. Hvis du har planer om å bruke bildene i en rettstvist anbefales førstnevnte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...