Gå til innhold

Hvordan dokumentere dato på bilder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er fortsatt åpent for manipulering.

 

Denne tidsstemplingen blir av kameraet styrt av den interne klokka. Samme gjelder ved brenning av CD-er og datostempling av filer på en PC, som blir styrt av klokka på PC-en....

 

Hvis man virkelig ønsker det, så er det bare å stille dato og klokke på kameraet og PC-en, og knipse i vei :tease:

Lenke til kommentar

Nærmeste jeg kan tenke meg er følgende:

 

Man har med en dommer/polititjenestemann/advokat når man tar bildene. Man skriver ut bildene og vedkommende stempler og signerer hvert enkelt bilde, samt skriver et sertifikat på at de vedlagte stemplede og signerte bildene (sammen med en beskrivelse av hvert enkelt bilde) er tatt på følgende tidspunkt.

 

Man bruker da dommer/polititjenestemann/advokat som "trusted third party" som bekrefter påstanden. Noe nærmere enn det tror jeg ikke man kommer..

Lenke til kommentar

Må nok gå til så drastiske tiltak som cyclo sier her tror jeg, hvis det skal bekreftes 100%.

 

Utrolig hva man kan photoshoppe idag. Tekst-TV var det første som slo meg, men der har man alltids opptak som kan brukes.

 

Eller, nå kom jeg på noe, som er 100% sikkert (nesten), solformørkelser, måneformørkelser... :p Kan vel egentlig fixes i photoshop også, når jeg tenker meg om. Dessuten er det vel ikke særlig praktisk :p

Lenke til kommentar

Takk for en del morsomme svar :)

 

Jeg er nok avhengig av å ta bilder utenom sol- eller måneformørkelser, i tillegg til at det kan være litt drass å hente bladhylla på Narvesen hvis jeg skal ta bilder :tease:

 

Men skal man være 100% sikker, så er nok offentlig tjenestemann det eneste. Mistenker at det kan være litt vanskelig å få til, men..

 

Uansett, så føler jeg at jeg har fått gode svar i denne tråden til å kunne dokumentere bildene mine godt nok.

Lenke til kommentar
Men skal man være 100% sikker, så er nok offentlig tjenestemann det eneste. Mistenker at det kan være litt vanskelig å få til, men..

Hvis det er i forsikringsøyemed du trenger dette, kan nok forsikringsselskapet bistå med en "offentlig tjenestemann" god nok for dem i hvert fall, særlig når det er snakk om helt spesielle forsikringer/forsikringssummer. Men bare til ordinær innbo-forsikring, tror jeg ikke de er spesielt vanskelige uansett...
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å skrive ut bildet på papir og deretter få et politistempel med signatur på baksiden om man skal være bombesikker.. I så fall må man være kjapp med å skrive ut / fremkalle. Dette bør anses som bombesikkert.

 

Edit: Argh.. tenkte ikke over fortid. Man kan jo ta bildet 1/1 og få et stempel 20/10..

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Brenne alt av bileter ut på ein CD/DVD? Sidan den ikkje kan endrast i ettertid (i alle fall som eg veit om) så har du i alle fall ein garanti for at bileta er minst så gamle som CDen. Om då exif-data i bildefilene stemmer omtrent overens med dato på CDen så bør vel det gi ganske så håndfast bevis, vel?

9517002[/snapback]

 

Kanskje du kan få posten til å stemple/bevitne CD-en? Da har du fastslått at bildene er fra før den aktuelle datoen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...