Gå til innhold

Trenger tips og hjelp til nytt vannkjølings system


Anbefalte innlegg

Hei

Først vil jeg si at jeg aldri har hatt noe med vannkjøling å gjøre ,ikke engang sett et med mine egne øyne. Så det er mye jeg lurer på. Jeg har satt sammen et system men er veldig usikker på om det er så bra. Generelt er jeg veldi skeptisk til konseptet med å ha vann i min hellige pc som skal stå på 24/7 men er rimlig lei av å kjøpe vifter og ribber i alle farger og fasonger og ikke minst av støyen, så jeg er rimli kin på å få gjort noe med dette en gang for alle. Jeg sysest Innovatec sine produkt ser veldi solide ut og jeg har rotet opp tester der de gjør det veldig bra så jeg satser på det.

 

Men så kommer alt jeg lurer på.

Jeg har tittet på det som er av slanger og overganger men det sier meg ikke så veldig mye. Jeg har skjønt at jeg trenger slanger av dimmensjonen ø8/ø10 og passende slangeklemmer. Men hva jeg skal ha av overganger har jeg ikke litt peiling på, jeg synst det var litt vansklig å finne ut av det for det er ikke alle produktene det står så mye vetigt om akkorat dette.

Jeg har sett at alle som har satt sammen system av Innovatec har brukt Maxxxpert sin Mono radiator, hvorfor det egentli?, er den så mye bedre en Innovatec sine egne eller er det kun pga at den kan plaserest over PSU'en. Jeg bryr meg ikke om jeg på kappe å flense i kabinettet mitt så lenge det går ann å feste viftene oppå istedefor under på Innovatec sin radiator (er det mulig foresten uten å voldta den med skruer alt for hardt?!)

Jeg har sett at det har komt inn en ny Eheim pompe (1250), men passer den til noen av tankene eller må jeg bruke slange imellom?

Og vist jeg i tillegg til det under hiver inni kjøling til en GPU og HD blir en Eheim 1048 for liten?

Er det noe vits med en større vanntank siden vannet bare skal sirkulere uansett?

I tilfelle Maxxxpert Mono er så mye bedre en Innovatec er det indre eller ytre diameteren som er ø8 på den, og hva er vice versa?

Og til slutt (puh) når det gjelder vannet tenkte jeg å bruke destilert vann for i tilfelle lekasje, men er Water Wetter og

frost veske strømførende?

 

Det jeg har satt sammen hittil er følgende:

 

1 stk. Innovatek vannblokk, CPU

1 stk. Innovatek vannblokk, chipset

1 stk. Eheim 1048 vannsirkulasjonspumpe

1 stk. Vanntank for Eheim 1046/1048, Sort

1 stk. Innovatek radiator, "Dual"

50 stk. Innovatek slange, Ø8/Ø10mm, 10cm

20 stk. Slangeklemme, Ø9.6 - Ø11.3

1 stk. Innovatek strømningsmåler (den avlesbare)

1 stk. Redline Oil Water Wetter

 

Det jeg skal stappe alt inni er et Chieftec Fulltower støydempet av ferdig settet av NoiseControl vist det er noe hjelp i å vite.

 

Så nå er det bare å floode ivei med tips og tanker om alt dette. Jeg takker på forhånd for at du som har komt så langt har giddet å lese igjenom alt dette og kansje hiver inn synsponkt eller to.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger noen overganger mellom pumpen og slangene.

På trykksiden trenger du:

http://www.microplex.no/rubweb/rd.php?rd=O...418KON&toc=5470

og

http://www.microplex.no/rubweb/rd.php?rd=S...NI1408&toc=5475

 

På sugesiden er det 3/8"BSP gjenger denne har ikke micorplex inne enda, men om en uke eller to sto det i mailen jeg mottok. Denne har du ikke bruk for om du kjøper en slik "påklipstank".

Jeg måtte ta ekstern tank for jeg har ikke plass inni kabinettet til en slik tank+pumpa. Har et lian Li pc61usb så ikke alt for mye plass tilgjengelig.

 

 

1048 vil helt sikkert holde både en chipsettkjøler og en harddiskkjøler om det blir aktuelt senere.

 

Du trenger ikke slangeklemmer på der du kobler slangen på selve enhetene, så dette antallet kan du redusere noe.

 

Jeg kjøpte vinkelbøyer for skjermkortet slik at det kan bli enklere å sette slangene innpå, men kan hende dette var unødvendig. Får uansett noen koblinger til overs om jeg skal lage noe hjemmemekka senere til psu.

 

 

Det du trenger slangeklemmer til er om du trenger noen vinkler og skøyter på slangen, men du kan også benytte deg av strips som du bare strammer godt. Jeg kommer til å bruke dette.

du kan jo se på hvordan jeg har tenkt å montere opplegget.

Jeg har kun singel radiatoren og prosessor+gpu foreløpig.

 

http://www.aaseboe.com/Bilder/vannkjoling.png

(glemte stor bokstav på Bilder)

nå funker den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...