Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

lov å laste ned progeam man har lisens på?


ecko

Anbefalte innlegg

jeg har lisensen til windows xp media center 2005. lappen sitter under PCen, men det er en dritt CD fra Dell og jeg klarer ikke å installere det riktig. det stopper med en melding som sier at den instalerer noe og at det tar maks 30 min, men den kan stå å gå i MANGE timer.

 

er det lov å laste ned CDen når man har lisensen?

 

hvor mye koster det for en XP Pro lisens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Regner med at det er lov å bruke nedlastet Windows i den forstand at du bruker en gyldig Windows-lisens du selv eier. Muligens vanskelig å finne xp på norsk, men har selv funnet en xp med sp1 norsk en gang, men lisensnøkkelen virker nok på eng versjon også.

 

Men over til selve nedlastningen, det er ulovlig dersom du for eks bruker et p2p-nettverk (Torrents). Det er jo ingen som vet at du har en gyldig Windows-lisens mens du laster ned operativsystemet på dette stadiet. Det er allikevel liten sjanse for å bli tatt for nedlastningen, men husk i hvertfall å stoppe deling av filen med en gang den er ferdig nedlastet.

 

Lykke til med reinstallasjonen :-)

Lenke til kommentar
Men over til selve nedlastningen, det er ulovlig dersom du for eks bruker et p2p-nettverk (Torrents). Det er jo ingen som vet at du har en gyldig Windows-lisens mens du laster ned operativsystemet på dette stadiet. Det er allikevel liten sjanse for å bli tatt for nedlastningen, men husk i hvertfall å stoppe deling av filen med en gang den er ferdig nedlastet.

9411887[/snapback]

 

Du kan stoppe delinga før du laster ned. Dermed gjør du ikke noe ulovlig ved å laste ned den, dersom jeg tolker loven riktig. Såfremt du har gyldig lisens, såklart.

 

Edit: Dette endra seg kanskje med lovendringen i fjor? To år siden? :blush:

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...