Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lyve til politi, konsekvenser?


dilma

Anbefalte innlegg

Hey! var ute på fredag, og utover kvelden ble det lok.. Politiet kom, så meg drikke på offentlig sted i tillegg til å være "underage" og spurt eom personalianen min.. Jeg som var lettere beruset tenkte at "nå skulle jeg være smart", og gi dem fake personalia.. Dette gjorde jeg da, men jeg må tydeligvis ha blingsa på tlf nr. mitt eller no(og gitt dem riktig), for dagen etter så står de på døra mi. Jeg spør hva konsekvensene blir, og de sier at det "nok blir bot og prikk..". Jeg fortviler, da jeg ikke kommer inn i USA hvis jeg har prikk på rullebladet. Og jeg har store planer om å dra som utvekslingsstudent dit neste år..

 

Politiet snakket om at vi skulle ha et møte, for å avklare straffen. Er det noe som helst jeg kan gjøre for å mildne straffen?

 

Hadde vært fint med all den hjelpen jeg kan få! Er skikkelig deppa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det skulle du tenkt på før du brøt loven, lett å være etterpåklok.

9412112[/snapback]

 

Ja, drikke på offentlig sted. Bur 90% av befolkningen inne da eller?

 

Men det kan hende at de bare vil være litt tøffe med deg og skremme deg litt, forklar situasjonen så kan det hende at du slipper unna. Men å lyve var kanskje ikke noe sjakktrekk...

Lenke til kommentar
Det skulle du tenkt på før du brøt loven, lett å være etterpåklok.

9412112[/snapback]

 

Ja, drikke på offentlig sted. Bur 90% av befolkningen inne da eller?

 

Men det kan hende at de bare vil være litt tøffe med deg og skremme deg litt, forklar situasjonen så kan det hende at du slipper unna. Men å lyve var kanskje ikke noe sjakktrekk...

9412195[/snapback]

Kan godt si at det er en idiotisk lov, men det har ingenting med saken å gjøre. Jeg vil tro at det er lyvingen som er verst, det ordner seg vel. Det er jo ikke rare lovbruddet.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Det skulle du tenkt på før du brøt loven, lett å være etterpåklok.

9412112[/snapback]

Ja, drikke på offentlig sted. Bur 90% av befolkningen inne da eller?

9412195[/snapback]

Det er ikke drikking på offentlig plass som er styggest på rullebladet her...

 

Det er "falsk forklaring til Politiet"

 

Vil vel tro at det likestilles med dokumentfalsk.

 

Uansett, vær ærlig, ydmyk og innrøm det du har gjort. Det lønner seg.

Lenke til kommentar
Det skulle du tenkt på før du brøt loven, lett å være etterpåklok.

9412112[/snapback]

Ja, drikke på offentlig sted. Bur 90% av befolkningen inne da eller?

9412195[/snapback]

Det er ikke drikking på offentlig plass som er styggest på rullebladet her...

 

Det er "falsk forklaring til Politiet"

 

Vil vel tro at det likestilles med dokumentfalsk.

 

Uansett, vær ærlig, ydmyk og innrøm det du har gjort. Det lønner seg.

9422521[/snapback]

¨

Det likestilles nok ikke med dokumentfalsk. Uansett om du får "falsk forklaring til politiet" på rullebladet så vil du fortsatt kunne reise til USA. Skal mer alvorlige saker til før du blir nekta innreise til USA.

Lenke til kommentar

Det er den amerikanske ambassade som håndterer det amerikanske regelverket her. Jeg er enig i de som tviler på at dette forhindrer deg i å komme inn i USA, men det kan medføre at du må søke ambassaden i forkant også ved vanlige turistreiser, noe du ellers ville sluppet.

 

Men avvent møte med Politiet. Legg deg flat (oppriktig anger - skyld på rusen) så kanskje slipper du unna med en advarsel.

Lenke til kommentar
Det er den amerikanske ambassade som håndterer det amerikanske regelverket her. Jeg er enig i de som tviler på at dette forhindrer deg i å komme inn i USA, men det kan medføre at du må søke ambassaden i forkant også ved vanlige turistreiser, noe du ellers ville sluppet.

 

Men avvent møte med Politiet. Legg deg flat (oppriktig anger - skyld på rusen) så kanskje slipper du unna med en advarsel.

9425435[/snapback]

 

Ja, jeg angrer jo oppriktig og har jo lagt meg flat fra første stund, så nå kan jeg bare håpe. Men tror nok jeg venter til etter møtet med å ringe ambassaden ja ;)

Lenke til kommentar

Det er ingen problemer å komme inn til USA. Du må ha strenge forbrytelser. Det er bare proparganda du ikke kommer inn i USA med en dom. F.eks forfortkjøring (m. fengsel), fyllekjøring, småsaker som du har gjort mv. er ikke et problem, selv om media er veldig glade i å si noe annet. Har vært i kontakt med ambassaden flere ganger, og de sier hver gang det er null problem, og stiller seg uvitende til hvor dette ryktet kommer fra.

 

Det kan dog være enklere å faktisk få seg et visum, så slipper du å risikere å havne i en situasjon på flyplassen med en overivrig personlig.

Lenke til kommentar
Alkohollov § 8-9. Serverings- og drikkeforbud

       Det er forbudt å drikke eller servere alkohol med mindre det foreligger bevilling til dette, og selv om dette skjer uten vederlag:

1. i lokaler med tilleggelser hvor det drives serveringsvirksomhet,

2. i lokaler som vanligvis er alment tilgjengelig for offentligheten,

3. i forsamlingslokaler eller andre felleslokaler,

4. på annet sted der offentlige møter, fester, utstillinger eller andre tilstelninger finner sted,

5. på gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass,

6. på skip, fly, tog, buss eller annet innenriks transportmiddel for almenheten.

 

Alkohollov § 10-1. Alminnelige bestemmelser om straff.

       Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.       

......................................................................................................................

       Overtredelse etter denne lov er forseelse, uansett straffens størrelse. ......................................................................................................................

       Forsøk på forseelse er også straffbart.

 

Tredje Del. Forseelser.

33te Kapitel. Forseelser i den offentlige Tjeneste.

Straffeloven § 333.

Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som for et Stevnevidne, en Polititjenestemand eller iøvrigt for nogen offentlig Myndighed negter at opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, naar Oplysning derom i den offentlige Tjenestes Medfør begjæres, eller som i saadant Tilfælde for eget eller andres Vedkommende opgiver falsk Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, eller som medvirker til saadan Negtelse eller falsk Opgave.

 

Straffelov § 2.

..............................................................................................................

      De strafbare Handlinger, som omhandles i denne Lovs tredje Del, er Forseelser; ligesaa de, som omhandles i andre Love, forsaavidt de ikke ifølge det ovenstaaende er Forbrydelser.

 

Begge dine lovbrudd er forseelser. (Jfr. ovenfor) med en strafferamme på henholdsvis 3 mnd. Og 6 mnd. Dette er viktig å legge merke til, da strafferamme og utøvd straff er avgjørende i ambassadens vurdering av visumsøknaden. Ambassaden selv er litt tilbakeholdne med forhåndsopplysninger om dette. De sier at det bare er å søke på visum og at det som regel går greit i forhold til ”småforbrytelser”. Reiselivsbransjens direktør har derimot uttalt dette:

 

Reisebransjedirektør Rolf Forsdahl

USA har alltid hatt en streng immigransjonskontroll og regler som gir hjemmel for å avvise bl.a. straffedømte personer. Etter 11.9.2001 er både regler og kontroll blitt skjerpet. I utgangspunktet kreves det visum for å komme inn til USA, og de amerikanske konulatene/ambassadene behandler søknadene ut fra de opplysninger som søkeren gir, bl.a. om straffbare forhold. Det er forskjellige typer visa med forskjellige regler (tourist/business visa, student visa, exchange visa) USA's immigrasjonsmyndigheter har gitt retningslinjer for hvordan straffbare forhold skal behandles, bl.a. kan man få visum om man "bare" har hatt en dom med fengselsstraff opp til 6 mnd eller om strafferammen er under ett år. Det er også lempingsregler for straffbare forhold man har begått mens man var yngre enn 18 år.

 

Ved søknad om visum vil man ha muligheter til å dokumentere forholdene ved utskrifter fra rullebladet eller strafferegisteret. Rullebladet blir "renset" for forhold mer enn 10 år gamle, det gjør ikke strafferegisteret. I forhold til innreisebestemmelsene til USA er det i utgangspunktet ingen slik "foreldelsesfrist". Forbrytelsens art og andre omstendigheter vil bli tillagt vekt.

 

Det er viktig å merke seg at man altså ikke har noen ubetinget rett til å få visum om man er straffet for forbrytelser selv om retningslinjene sier at man kan få det. I noen tilfelle - ikke ofte - vil en totalvurdering føre til avslag - av årsaker jeg ikke har grunnlag for å vite noe om.

 

Dette er altså vurderingstemaer ved søknad om visum.

 

Dermed kan du nok konkludere med at dette ikke vil få betydning for ditt Amerikaopphold, men du bør søke om visum for sikkerhets skyld.

 

Å legge seg flat i forhold til politiet og vise oppriktig anger er absolutt en god ide. Husk å ta med dine foresatte, det har du krav på. En forståelse mellom politeiet og dine foreldre (de voksne) om at du nok vil få din "private" straff hjemme, vil kanskje hjelpe til at straffen fra myndighetene settes på et så lavt nivå som mulig.

 

Lykke til og husk at i de voksnes verden får du voksne reaksjoner for dine handlinger. :thumbup:

 

Edit: Æsj, alle disse tykke leifene :no:

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Jeg finner dette ganske sykt. At i det hele tatt politiet bruker ressurser på å straffe noen små ungdommer fordi de bare prøver å ha det litt gøy. Det er jo helt ekstremt at noen i hele verden engang anser dette som et problem. Burde de ikke fokusere på å fange ordentlig skurker?!

 

Som for eksempel: broren min etter en tur på byen litt småfull på vei hjem ble han og vennen hans grovt overfallt og banka dritten ut av. Den ene fikk en flaske i hodet mens broren min bare ble mørbanka. De sendte selvfølgelig en anmeldelse, men niks skjedde. Selvom broren min husket godt hvordan fyren så ut og slike ting. Men ikke en finger ble løftet. Derimot 16 åringer som koser seg med litt alkohol og sosialt samvær de skal straffes :thumbdown:

Endret av A-dog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...