Gå til innhold

Reklamasjonstid på PSU


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Noen som har erfaring med hvorvidt PSU er en komponent med 2 eller 5 års reklamasjonsfrist?

 

Min Mist 500W tok nemlig kvelden etter såvidt mer enn to år, skal selvfølgelig først sjekke sikring etc, men dersom det er havari kan det være greit å ha kontroll på realitetene før man evt. legger seg på en hevdende stil :-).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 5 års reklamasjonsfrist på en PSU.

Grunnen er fordi den er ment for å vare vesentlig lengre enn 2 år. :)

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.
Endret av datating
Lenke til kommentar

Jeg vet desverre ikke sikkert, men er det ikke sånn at når en kjøper en enhet som en har forventning til at skal vare i over 3 år, så blir det 5 års reklamasjon? Er jeg inne på riktig spor?

 

For da vil jeg i så fall si at en strømforskyning er noe som helt klart skal vare i mer enn 3 år, da det ikke er vanlig å bytte dette på en ferdig pc(så sant du ikke legger til mange ekstra komponenter), Og en må da kunne kreve at en pc skal vare i mer enn 3 år.

 

Min konklusjon: 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Hei.

Noen som har erfaring med hvorvidt PSU er en komponent med 2 eller 5 års reklamasjonsfrist?

Min Mist 500W tok nemlig kvelden etter såvidt mer enn to år, skal selvfølgelig først sjekke sikring etc, men dersom det er havari kan det være greit å ha kontroll på realitetene før man evt. legger seg på en hevdende stil :-).

9404650[/snapback]

Vi har hatt denne diskusjonen tidligere. En strømforsyning er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, spesielt Mist som skal gå for å være noe av det beste, og dermed har vi i følge norsk lov 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding, det var det jeg trodde også.

 

Ronnie hos Microplex gikk nemlig umiddelbart i røvermodus og forsøkte seg med "Beklager men det er 2 års reklamasjon på PSU'en så du er dessverre ikke innenfor denne perioden."

 

Da er det bare å komme seg hjem og måle sikringer, og så begynner evt morroa.

Lenke til kommentar
Takk for tilbakemelding, det var det jeg trodde også.

 

Ronnie hos Microplex gikk nemlig umiddelbart i røvermodus og forsøkte seg med "Beklager men det er 2 års reklamasjon på PSU'en så du er dessverre ikke innenfor denne perioden."

 

Da er det bare å komme seg hjem og måle sikringer, og så begynner evt morroa.

9405848[/snapback]

Jeg er i samme situasjon med Microplex, en strømforsyning som tok kvelden etter >2år. Microplex informerer om at de opererer med 2 års reklamasjonstid på strømforsyninger, og nærmest oppfordrer meg å ta saken til forbrukerrådet/tvistutvalghet/whatever.

 

Jeg så en tilsvarende tråd angående reklamasjon hos Microplex tidligere, men nå er den forsvunnet. Slettet?

Lenke til kommentar

Er det så lurt å åpne PSU`en hvis du har reklamasjonssak gående på den? I så fall kan jo selger glatt avslå alle krav.

 

EDIT: Det er greit at slikt kommer fram. Så vet man hvor man IKKE skal kjøpe strømforskyning neste gang. Kostbart high-end utstyr, og selger mener at det ikke skal vare lenger enn to år? Mon tro om Microplex her antyder noe om kvaliteten på produktet også?

:hmm:

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Strømforsyninger som er laget de siste årene har som regel brukt dårlige kondensatorer fra Taiwan og China, som ofte fører til kort levetid.

 

ATNG POWER CO., LTD. som har laget Mist sine strømforsyninger er ikke noe untak, da de ofte har brukt dårlige kondensatorer fra Fuhjyyu, Fulltec og CS.

 

Til sammenligning så har jeg en eldgammel 200w Compaq OEM strømforsynig som er laget før markedet ble oversvømt med billige kondensatorer fra Taiwan og China. Den har dyre kvalitets kondensatorer fra Rubycon, Panasonic og Nippon, og har tilnærmet stått på i 7,5 år i strekk uten feil.

 

 

Si i fra hvis du finner ut hva slags kondensatorer som er brukt i Mist strømforsyningen.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Gammel tråd, ny utvikling.

 

Microplex iverksatte undersøkelser og konkluderte med at en kondensator av dårlig kvalitet har vært årsaken til at PSU-er produsert mellom 2004 og tidlig 2006 har havarert.

 

De har derfor akseptert min reklamasjon basert på materialfeil. De har samtidig innført 5 års garanti på MIST PSU (men hevder fortsatt at reklamasjonstiden på PSU generelt er 2 år).

 

Det lønner seg med andre ord å være sta selv om timeprisen har blitt skrekkelig lav. Om ikke annet har det vært mitt bidrag til forumet :-).

Lenke til kommentar

Norsk forbrukerkjøpslov er rimelig klar på dette, da psuer er laget for å vare vesentlig lenger enn 2 år.

 

Om de prøver å krangle på det så er det bare en ting å gjøre.. gå på de og vinn, og kjøp psu hos noen andre neste gang, ekke vits i å finansiere et selskap som driver på sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...