Gå til innhold

Stadig mer eSATA


Anbefalte innlegg

pokker om jeg fikk noe fornuftig ut av det der.

 

det virker som om det ikke er noen satt volt på portene. men om det er kablene som kan håndtere 45W ved 30V (ca 1.5 amper?) eller om det er standarden som i teorien skal støtte dette men ingen som har giddet å faktisk ordne det, er jeg like vis om...

 

hmm, jeg lurer på om at standarden er 45W/30V, og den senere teksten sider (via elendig ordbruk) at en kan forvente at en typisk firewire enhet vil trekke noe sånt som 7-8W (noe som tilsier ca 5 enheter pr port). og en bør være obs på at standarden sier ingenting om at volten som skal være tilgjengelig må være 30V. noe som fører til store variasjoner, med eksempel i apple sine laptoper som kan variere fra 9V til 12V pr port.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olav Tvedt i Tvedt.info anbefaler laptop med eSATA evt ExpressCard eSATA kontroller for de som ønsker å kjøre Virtualisering på Laptopen sin. Jeg prøvde selv med ExpressCard og en Raptor. Du verden, virtualisering ble brukbart og kø lengden gikk fra 7 til 2. Klarer en god der flere I/O operasjoner pr sec også. Synes det var et godt tips fra mr Tvedt. Bruk forøvrig prefmon, et ypperlig verktøy, hvis du har lyst å se forskjellen når du gjør endringer på systemet ditt.

Lenke til kommentar
Kan vel også ta med at USB 2.0 har 60 MB/s og FireWire-800 klarer nærmere 100 MB/s.

9402790[/snapback]

 

Dette er vel kun teoretiske sannheter, vet ikke om FW-800, men effektiv overføringshastighet med USB 2.0 er mellom 30 og 40 MB/s. Derfor vil FW-400 nesten alltid være raskere enn USB 2.0.

Endret av filthyhabits
Lenke til kommentar
Kan vel også ta med at USB 2.0 har 60 MB/s og FireWire-800 klarer nærmere 100 MB/s.

9402790[/snapback]

 

Dette er vel kun teoretiske sannheter, vet ikke om FW-800, men effektiv overføringshastighet med USB 2.0 er mellom 30 og 40 MB/s. Derfor vil FW-400 nesten alltid være raskere enn USB 2.0.

9450573[/snapback]

 

Til eksterne harddisker er det begrensninger på BÅDE usb og fw . Begrensningen i MB/s ligger i bridge chippen (type brukt) mellom usb/fw <-> IDE i den eksterne boksen. eSATA er native hele veien (ingen bridge chipset)og skal ikke ha slik begrensning som usb&fw interface'ene på hd boksen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Kan vel også ta med at USB 2.0 har 60 MB/s og FireWire-800 klarer nærmere 100 MB/s.

9402790[/snapback]

 

Dette er vel kun teoretiske sannheter, vet ikke om FW-800, men effektiv overføringshastighet med USB 2.0 er mellom 30 og 40 MB/s. Derfor vil FW-400 nesten alltid være raskere enn USB 2.0.

9450573[/snapback]

 

Til eksterne harddisker er det begrensninger på BÅDE usb og fw . Begrensningen i MB/s ligger i bridge chippen (type brukt) mellom usb/fw <-> IDE i den eksterne boksen. eSATA er native hele veien (ingen bridge chipset)og skal ikke ha slik begrensning som usb&fw interface'ene på hd boksen.

9450701[/snapback]

 

Riktig det, men til tross for høyere teoretisk overføringshastighet på USB 2.0 vs FW-400, er likevel FW-400 i stand til å overføre mer data pr sekund. Det vil si at begrensningen er større med USB 2.0.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
eSATA er bare en intern hk sata port i maskinen koplet til en ekstern port på utsiden av PCn enten det er stasjonær/bærbar.

 

eSATA standarden er kun en "forsterkning" av den fysiske tilkoplingen (connector) og mer robuste kabler - med tanke på holdbarhet på gjentatte inn/ut koplinger .

 

eSATA er funksjonsmessig og yteslesmessig helt identisk med din interne sata disk (går på samme kontroller kun med annen kabling ut) .

 

Utifra hva supporten til Western Digital skriver - er det ikke kun en "forsterkning". Følgende fikk jeg til svar fra supporten dems:

"... the eSATA port bracket is not sufficient to get the drive recognized. I believe the bracket just allows the cable to connect to the computer without the drive being recognized via eSATA. I believe you need an eSATA controller card rather than a bracket.

 

We have tested eSATA controller cards with a different eSATA drive but I know the cards will work with any of our eSATA drives. The following link gives the cards that we have tested.

 

Answer Title: List of eSATA controllers tested with the WD My Book Premium ES Edition hard drive.

Answer Link: http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/ph...ated=1172697167

 

..."

Utifra at jeg også har testet med 'bracket' mot WD My Book Essential Ed. II, 1 TB - og det ikke fungerer - så antar jeg de har rett i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...