Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

To spørsmål jeg har kommet på i senere tid:

 

1. For kullet som starter i mars, kan de forvente seg skolegang gjennom hele sommeren?

 

2. Hvis man greier å få kontrakt mener jeg å ha lest at det kan ta litt tid før "lønningen" kommer inn på konto, ca 3mnd hvis jeg ikke husker feil. Stemmer dette?

 

Forøvrig håper jeg inderlig at de fortsatt skriver kontrakter når jeg skal begynne.

 

 

Tror nok togselskapene føler et vist ansvar for de som er kommet inn på skolen og skriver kontrakter i en eller annen form. NSB trenger nye førere uavhengig av ruteendring i 2012, og de kommer nok til å gradvis øke bemanningen. Vær trygg, jobb får man. For min del som er ferdig på skolen, fikk vi etterbetalt fra NSB, først etter 5 mnd. Ting tar tid.

 

Kommer man inn på skolen så vil man få jobb når man er ferdig, men antallet som kommer inn er en litt annen sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yep..

 

Har spurt forbundet om dette. De er litt misfornøyde med at NSB ikke har satt på bremsene på nyansettelser litt før, men alle som har fått plass så langt bør være sikkre på å få kontrakt med NSB. Men forbundet sier også at heretter bør nye studenter ta kontakt med dem før de sier opp en jobb for å begynne på lokførerstudiet.

Lenke til kommentar

Yep..

 

Har spurt forbundet om dette. De er litt misfornøyde med at NSB ikke har satt på bremsene på nyansettelser litt før, men alle som har fått plass så langt bør være sikkre på å få kontrakt med NSB. Men forbundet sier også at heretter bør nye studenter ta kontakt med dem før de sier opp en jobb for å begynne på lokførerstudiet.

Veldig usikre tider med andre ord, men man får bare vente og se. Skal på intervju på førstkommende mandag, og da får vi vel litt info om hva som kommer til å skje videre. må jo bestå helsesjekken også, så jeg prøver å ikke ta noe på forskudd. men jeg regner med at ingenting skjer på denne siden av nyttår ang skolestart. håper bare at intervjuet går bra... er det noen som har noen tips ang intervjuet?

Lenke til kommentar

Har spurt før, men spørsmålet ble litt overskygget av andre ting, så prøver igjen.

 

For kullet som starter i mars, kan de forvente seg skolegang gjennom hele sommeren?

 

Jeg startet 3. mars 08.. Uten å garantere at det blir det samme i år så vil du få intro, grunnkurs og øvelseskjøring 1 før sommerferien som vil være ca 4 uker i juli.

Lenke til kommentar

Da er både typekurs på 69 og 72 bestått, og jeg starter på 40-turene på tirsdag! :)

 

Høres bra ut det:) Sikkert en viss lettelse å være gjennom skolen.

Er man ferdig i Drammen når typekursene er gjennomført?

 

Og disse 40-turene, går de ganske radig unna? Har hørt at lærerresursene på lokalkjøringa er temmelig pressa.

Endret av loke37
Lenke til kommentar

Da er både typekurs på 69 og 72 bestått, og jeg starter på 40-turene på tirsdag! :)

Høres bra ut det:) Sikkert en viss lettelse å være gjennom skolen.

Er man ferdig i Drammen når typekursene er gjennomført?

Og disse 40-turene, går de ganske radig unna? Har hørt at lærerresursene på lokalkjøringa er temmelig pressa.

Det er utrolig deilig å være ferdig med eksamener og stress ja.

Litt usikker på hva du mener med "ferdig i Drammen". Jeg har hatt begge mine typekurs på Fillipstad i Oslo, dvs på 72-kurset skulle vi egentlig være der, men endte opp med 3-4 dager i Moss. Dette på grunn av bedre tilgang til sett i Moss. Før Typekurs så var det 3 uker i Drammen med opplæring i NSBs del av Førers Regelbok.

Det er veldig stort press på kjørelærere i Oslo-området, og vi har fått beskjed om å forvente en del kjøring med kort varsel. Det er forsåvidt greit, siden kort varsling gir 100% overtidsbetalt.

Før autorisering skal jeg ha 2 kjøringer med lokleder på hver type materiell jeg har typekurs på, også skal vi gjennom 3 dager sentral etteropplæring på NSB-skolen i Drammen.

Autorisering blir vel i februar/mars/april ellerno slikt.

Lenke til kommentar

Vurderer å søke på jernbaneskolen, men vil helst vite hvordan lønningene ser ut først.

 

Har lest en del av tråden, og ser ut som lønningene varierer fra alt til 1 million i året ned til 350 000 kroner året. Veldig lett å bli usikker her.

 

Noen som har mer bestemte tall? Helst noen som faktisk er lokførere, eller kjenner lokførere og vet hva de tjener...

Lenke til kommentar

Grunnlønn for en lokfører i NSB er ca 380.000,-

Oppå der kommer det variable tillegg for natt og helg og slikt, og det blir vel fort 100-150.000,-

 

Der tar du hvertfall ikke for hardt i. Jeg vet ikke av noen lokførere som tjener under 500000. Selv havner jeg på 680000 i 2010 uten at jeg føler jeg har jobbet meg i hjel :)

Lenke til kommentar

Grunnlønn for en lokfører i NSB er ca 380.000,-

Oppå der kommer det variable tillegg for natt og helg og slikt, og det blir vel fort 100-150.000,-

 

Der tar du hvertfall ikke for hardt i. Jeg vet ikke av noen lokførere som tjener under 500000. Selv havner jeg på 680000 i 2010 uten at jeg føler jeg har jobbet meg i hjel :)

 

Har lest andre steder at folk som har jobba litt har havnet oppimot 800-900 tusen per år. Tror du dette vil være mulig?

 

Sjekka overenskomsten, og der sto det at grunnlønna var 32000 for lokfører. Pluss tillegg 45% for nattearbeid og 45% for helgearbeid. Så vidt jeg ser her, skal det veldig mye til for å havne over 500 000 engang....

 

Personlig må jeg ha realistiske forventninger til lønn før jeg søker. Dersom jeg kommer inn, også studerer hardt i ett år, for så å sitte med 380 000 per år når jeg hadde regna med 700-800 tusen, så er jo det mildt sagt kjipt.

Lenke til kommentar

Lønnen varierer noe etter hva slags turnus man har. Mye helg og natt gir naturlig nok mer tillegg en dagtjeneste. Uansett er det grei betaling sett i forhold til tiden man bruker på utdannelsen og på jobben. Hvis man går inn i arbeidslivet med en forventning om å tjene 700-800.000 etter en relativt kort (dog intensiv) utdannelse tror jeg fokuset er feil. Husk på at mange yrkesgrupper med betydelig lenger utdannelse har lik eller lavere grunnlønn enn lokførere. En stor del av lokførerlønnen er en kompensasjon for ubekvem arbeidstid og høye kompetansekrav. Man er også avhegig av å tilfredsstille en del medisinske krav og skulle man bli underkjent på en av de regelmessige kontrollene, kan man miste jobben som lokfører.

 

Ombordpersonalet har ansvaret for at over 500 reisende har en trygg reise fra A til B og at sikkerheten også ivaretas ved avvikssituasjoner. Dette krever mye opplæring og trening både under utdannelsen og senere på regelmessig etteropplæring og simulatortrening.

 

Det er derfor viktig at man har et realistisk forhold til hva utdannelsen krever av innsats og hva jobben som lokomotivfører innebærer. Lønn alene bør ikke være motivasjon for å velge dette yrket. Da blir både skolen og jobben tung i lengden. Med en passe porsjon vilje og interesse er utdannelsen veldig spennende og lokførereryrket en bra arbeidsplass. Det er relativt få som slutter eller går over i andre yrker.

Lenke til kommentar

Er enig med Engelskmann, IKKE velg yrke ut fra lønn! Lokføreryrket er litt spesiellt, og husk at man har ansvaret for mange mennesker og mye verdier hver dag.

 

Bytex: Hvorfor tror du ikke at en lokfører tjener så mye? Jeg vet av flere lokførere som har passert millionen i år. Men da jobber man mye og er "heldig" med for sene varslinger på turene dine ol. Men alt mellom 600-800000 er realistisk hvis man er ivrig etter å jobbe.

MEN, slik har det vært til nå. Nå er det for tiden bra med lokførere, så overtidsjobbing vil det nok bli mindre av framover.

 

I Flytoget har vi flat lønn for alle førere uansett turnus du har. Man det samme uansett om man får "kveldsturnus" eller "dagturnus". Vi har 550000 i grunnlønn som er pensjonsgivende, med litt tillegg og overtid havner vi på mellom 600-700000 alle mann.

 

Jeg kan anbefale yrket på det sterkeste. Jeg syns jeg har verdens beste jobb, men du må være glad i og kjøre ting. Som sagt er dette yrket litt spesielt, så hvis du havner feil her, blir dagene veldig lange!

Lenke til kommentar

Så 600-800 tusen er egentlig ganske realistisk?

 

Regner med at de du snakker om som tjente over millionen, har jobba en god del overtid. Nå er det jo slik at Jernbaneskolen utdanner ganske mange lokførere per år, så jeg vil tro overtidsarbeid blir mer sjeldent nå fremover når/hvis det blir et overskudd av lokførere?

 

Når det gjelder dette med å basere yrke på lønn, så spørs det fra person til person. Kjenner mange som velger å utdanne seg til lege etc. kun på basis av lønn/status. Så det at lønn er viktig for mange er det ikke tvil om.

 

For min del har jeg alltid vært ganske så 'togentusiast'. Av og til sitter jeg til og ser på videoer av tog på Youtube (litt spesielt? :blush: ) så interessen er absolutt der. Men det skader heller ikke å vite at man har mulighet til å tjene gode penger.

Endret av Cookie1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...