Gå til innhold

BK: Åker og høyspent


Oljens

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Desverre hjelper det ikke noe særlig å endre tittel på dette bildet - jeg synes det fortsatt er kjedelig.

 

Jeg tror det er fordi traktoregga og høyspentmastene krangler om oppmerksomheten, samtidig som det er store tomme flater.

 

Det er som du sier et annet lys (og dermed farger) når det er gråvær. Men for dette motivet synes jeg at fargene kunne hatt godt av en oppjustering. Kanskje prøvd å få frem litt kontraster i skyene? Tislutt synes jeg bildet kunne vært skarpere også.

 

Beklager at jeg er negativ idag - trøst deg med at jeg har slike bilder i samlingen jeg også.

 

Tom

Lenke til kommentar

Tomsi jeg er enig i mye av det du sier, og jeg foretrekker direkte tale. Trøst er ikke nødvendig.

 

Bildet er et HDR-bilde satt sammen av to bilder i Photomatix. Det og at bildene er tatt håndholdt med et kompaktkamera gjør at hverken farger eller skarphet er spesielt bra.

 

For å etterkomme noe av din kritikk har jeg valgt et litt annet utsnitt (fått bort noe av flatene) og gjort bildet litt lysere med kurver for å få riktigere fargegjengivelse av gress og "traktoreggene". Det er mulig himmelen har blitt for lys i forhold til slik den var, men det tar jeg meg ikke tid til å gjøre noe med nå.

post-65206-1188426470_thumb.jpg

Det er mulig eggene og høyspenten krangler om oppmerksomheten, men uten disse to elementene hadde jeg ikke tatt bildet. Jeg liker kranglingen.

 

Eirik_a du har et poeng. Jeg kunne kanskje tatt bildet fra bakkenivå og valgt et annet utsnitt.

 

Sort hvitt? Tja, det har jeg nesten ikke prøvd, men jeg tror ikke dette bildet egner seg spesielt godt.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar

Det er flott at du ikke er hårsår.

 

At du i tillegg gidder å høre på meg* og kommer med et alternativt utrykk fra samme bilde er også bra.

Den siste versjon er bedre, men du er ikke helt i mål. Som eirik_a sier - mer diominante master er en god start. Det er mulig at flere traktoregg hjelper, eller at du tar bildet på nytt uten de.

 

Tom

 

*) gammel grinete gubbe :)

 

edit: flyttet space

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Originalen syntes jeg ikke så mye om, og det gjorde jeg heller ikke med det voldsomt kontrastige til phax heller. Den siste, og litt mykere varianten til Oljens selv, er i så måte absolutt å foretrekke. Det er mange ting jeg kunne tenkt meg annerledes, men jeg mener i alle fall at den siste versjonen i s/h er den beste til nå. Det fungerer i alle fall i mine øyne, selv om det kunne vært mer spenst i motivet. Det mangler liksom noen flere rundballer for at det skal bli mer slik jeg ville sett det.

Det er synd at man må stå på vakt hvis man ønsker et bilde med mange rundballer samlet i et bildeutsnitt, for å si det på den måten.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg synes også at s/h utgaven ble best. Jeg er enig i at bildet kan virke kornete. Sikkert en kombinasjon av jpg-komprimering i kameraet, bildebehandling og til slutt jpg-komprimering (8) i PS. Ja, spesielt i s/h utgaven kan det vel oppfattes minimalistisk.

 

Takk for alle innspill, og spesielt takk til phax som fikk penset meg inn på s/h. Jeg avslutter med å legge ut en redigert utgave av fargeversjonen ved siden av s/h varianten. Jeg fikk bort det overdrevne blåskjæret som F810 kan gi noen ganger, men helt bra ble det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...