Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med IP-telefon


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har i dag installert ip-telefon fra Televoip på hybelen og det ser ut til å fungere. Men problemet er at jeg bare får lyd når jeg ringer fra ip telefonen til mobilen, men ikke når jeg ringer fra mobilen til ip-telefonen. Jeg får ringt opp, men hører ingenting. Hva kan dette komme av?

 

Utstyret jeg har er et bridge modem, og en Zyxel 324 router. IP-telefon adapteren er en Grandstream HT486. Har åpnet følgende porter i routeren til adapteren:

5060, 5004, 69, 123 og 3478. Dette var portene jeg trengte i følge Televoip.

 

Har også problemer med at samtalen ikke blir brutt når jeg legger på røret på IP-telefonen. Hva kan dette komme av?

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje en ide å sjekke spenning til telefonen (ca 50VDC?).  Kan høres ut som om det er problemer med telefon eller adapteret.

9378208[/snapback]

 

Er det bare å måle på de to pinnene telefon går på med et volt meter? Skal den være 50V konstant? Høres litt rart ut siden det fungerer en vei og ikke andre veien.

Lenke til kommentar
Kanskje en ide å sjekke spenning til telefonen (ca 50VDC?).  Kan høres ut som om det er problemer med telefon eller adapteret.

9378208[/snapback]

Er det bare å måle på de to pinnene telefon går på med et volt meter? Skal den være 50V konstant? Høres litt rart ut siden det fungerer en vei og ikke andre veien.

9378883[/snapback]

Den er hvertfall 50 (eller 48VDC) når det ikke ringes, tror ikke det dropper mye under samtale, for det driver jo telefonen også. Ringesignalet er AC overlagret på likespenningen og skal være tilnærmet 50VAC (sett oscilloscope er det ca 100Vp-p).

EDIT: Det er bare å måle de to pinnene i midten ja.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar
Den er hvertfall 50 (eller 48VDC) når det ikke ringes, tror ikke det dropper mye under samtale, for det driver jo telefonen også.  Ringesignalet er AC overlagret på likespenningen og skal være tilnærmet 50VAC (sett oscilloscope er det ca 100Vp-p).

EDIT:  Det er bare å måle de to pinnene i midten ja.

9379197[/snapback]

 

Akkuratt. Får ta med meg multimeteret og måle. Men synes likevel at det er rart at det fungerer fint å ringe inn, men ikke ut.

Lenke til kommentar
Løste problemet. Ringte til support, og de sa at jeg måtte endre "local SIP port" til 6060 siden jeg har telenor. I tillegg måtte jeg forwarde port 6060 i routeren. Så nå fungerer alt helt perfekt!

9384069[/snapback]

 

Ok, topp det løste seg, hørtes ut som en-veis tale ja, har ingenting med spenning etc slik å gjøre. Taletrafikken går ofte på forskjellige porter, så det første som slår en er en feilkonfigurert brannmur eller noe

 

Moshern

Lenke til kommentar
Litt merkelig at den ikke brøt linja når du la på :)

Tro hvorfor 5060 ikke kan brukes av andre?

9384509[/snapback]

 

Han jeg snakket med sa noe om at det kunne ha noe med at telenor sin ip telefon bruker den porten og at de har prioritering av porten i nettet eller noe sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...