Gå til innhold

Ideer bak romfilmer/serier osv.


Anbefalte innlegg

I et blad som omtalte star trek/star wars og noen andre titler prøver dem å forklare hva dem bruker for teorier bak det dem liksom bruker i filmene, det var stort sett sprøyt men noe var intressant, Har ikke noe link her men var kult å lese. Kan si noe av det jeg husker.

 

Anti matter engines = Anti matteren sluker et atom mattere og begge opphører å eksistere, leste i science at vi kunne lage enkle anti-atomer ved å kollidere atomer ved sinnsyke hastigheter, men de opphørte og eksistere med en gang. Hvis jeg husker riktig. Anti mattere som kolliderer med mattere skaper vist usansynlig mye energi(teoretisk mye mer en fusjon),

 

Damper field = metode å ungå akkselerasjons effekter i et romskip. Sinnsyke elektromagneter foran i skipet som drar innmaten av skipet motsatt vei med samme kraft som motorene påfører akkselerasjon på skipet. Innmaten i skipet blir ikke delt i to fordi magneten beveger seg likt som skipet. Magneten tiltrekker innmaten (også mennesker med nok kraft). Logisk tenking. Akkselerasjon uten å merke effekten av akkselerasjon :).

 

Plasma shields: Plasma(tilstanden etter gass, sinnsyk hete for fleste stoffer) blir dyttet ut av en "plasma generator" og holdt på en viss avstand med magnetisk kraft/felt, for å ødelegge inkommende prosjektiler eller "debris". Jeg syntes dette er kule ideer, som ikke er så søkt hvis vi får laget en kilde til vannvittig energi en dag.

 

 

 

Diskuter disse ideer, kom med egne ideer, eller ideer tatt fra andre steder :)

Så lenge det ikke er religiøst.

Endret av Lafs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror Plasma shields er mulig, men på langt nær så effektiv som slike energiskjold er i Sci-Fi serier.

 

Anti materie er en teknologi som man holder på å utvikle, men det blir bare "produsert" noen få milligram av dette hvert år, og det er nærmest umulig å lagre. Når materie kolliderer med anti-materie, omdannes alt til energi, altså man kan bruke E=mc^2 for å finne ut energien. Jeg mener å ha lest (i illustrert vitenskap) at en kilo antimaterie gir nok energi til å holde en lyspære i gang i 27 millioner år, mens en kilo plutonium (eller et annet radioaktivt stoff) kunne holde det gående i noen tusen år, mot timer eller minutter med et kilo kull.

Lenke til kommentar
Jeg tror Plasma shields er mulig, men på langt nær så effektiv som slike energiskjold er i Sci-Fi serier.

 

Anti materie er en teknologi som man holder på å utvikle, men det blir bare "produsert" noen få milligram av dette hvert år, og det er nærmest umulig å lagre. Når materie kolliderer med anti-materie, omdannes alt til energi, altså man kan bruke E=mc^2 for å finne ut energien. Jeg mener å ha lest (i illustrert vitenskap) at en kilo antimaterie gir nok energi til å holde en lyspære i gang i 27 millioner år, mens en kilo plutonium (eller et annet radioaktivt stoff) kunne holde det gående i noen tusen år, mot timer eller minutter med et kilo kull.

9373779[/snapback]

 

Ja jeg har lest samme artikkelen om anti mattere i iv, de sammenlignet i tillegg 1kg anti mattere mot antall hiroshima atom bomber, det var ganske mange a-bombs som måtte til for å måle anti mattere, tror det var tre sifret antall, for 1kg anti mattere :o. det hadde vært litt av en breakthrough, og kansje slutten på jorden :p

Lenke til kommentar

Han snakker om "positron, the antimatter counterpart of an electron".

Det er kult, det viste jeg ikke :D.

 

Men er dette det samme som hele anti-mattere atomer?

 

Det som sto der "after travelling up to a few millimeters the positron encounters and annihilates with an electron, producing a pair of annihilation(gamma)photons moving in almost opposite direction."

 

Virker som PET ble rent basert på atom-teorien da den ble laget. det er en fin artikkel å poste for (f.eks mange religiøse jeg har pratet med) dem som ikke tror på atomer.

Endret av Lafs
Lenke til kommentar
Anti materie er en teknologi som man holder på å utvikle, men det blir bare "produsert" noen få milligram av dette hvert år, og det er nærmest umulig å lagre.

All antimaterie som er produsert er laaangt under 1 milligram totalt, og foreløpig finnes det ingen måte å oppbevare antimaterie på. Man kunne tenke seg at et positivt ladet magnetfelt formet som en kule eller et ringformet rør kunne holde positroner fanget over tid, men foreløpig er det ingen planer å lage et sånt lager.

Lenke til kommentar
Hele atomer (både materieatomer og antimaterieatomer) er i utgangspunktet nøytralt ladet, og de kan derfor ikke lagres i magnetfelt. Det finnes ingen annen måte å oppbevare antimaterie på, så å lagre hele antimaterieatomer er umulig.

9373979[/snapback]

 

mm, var det jeg forstod fra artikkelen også.

 

PS: takk for i kveld, off to bed :)

Endret av Lafs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...