Gå til innhold

Hvilket Nikon-kamera og objektiv til nybegynner?


Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg min andre lønning og det er nå tid for innkjøp av speilrefleks! :w00t:

Jeg har et budsjett på 10.000,- og har egentlig bestemt meg for et Nikon D80. Det jeg lurer på er om jeg skal kjøpe kit'et med 18 - 70 mm eller om jeg skal gå for et Nikkor AF 50mm f/1.8D. Vil jeg som nybegynner ha mer nytte av variabel brennvidde eller bør jeg kjøpe 50 mm og få et objektiv med bedre optiske kvaliteter? Forøvrig ønsker jeg ikke et 18 - 135 mm.

 

En annen ting jeg lurer på er om jeg bør vente en stund med kamerakjøp til at prisen på Nikon D200 har sunket til ca. 8000 kroner. Jeg har ingen erfaring med hvordan prisene i kameramarkedet utvikler seg, så for alt jeg vet kan det være naivt å tro at prisene på D200 skal bli så lave. Jeg kan jo ikke utsette kamerakjøpet i all evighet, men magnesiumhus hadde vært en stor fordel med tanke på hvordan været ofte er hvor jeg bor.

 

Summa summarum: D80 nå eller D200 senere? 18 - 70 mm eller 50 mm f/1.8D? Prisen på hus og objektiv bør ikke overstige 9000,- siden jeg også må ha flashkort, veske og frakt. Kom gjerne med forslag til andre objektiv hvis det er noen. Brukt D200 er uaktuelt (får ikke lov hos mamma :p).

 

På forhånd takk.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig enkelt.

Kjøp en D80 med 18-70mm nå. Meget godt kamera til en god pris. D200 er muligens bedre men mye dyrere, og det er ikke sikkert at du får noe glede av det som er ekstra.

 

Med Nikons 18-70mm så får du et objektiv som er klart bedre enn de fleste kit-objektiver, slik at du kan konsentrere deg om å lære å ta gode bilder.

 

Har du penger til overs, så kjøp et høy-kvalitets polariserings-filter., SB600 blits og/eller en fin fotobag.

 

Tom

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar ! ;)

Blitz og polariseringsfilter har jeg råd til men jeg bør begnne å prioritere mer ikke-nerdete ting som f.eks sertifikat. Ekstrautstyr kan jeg eventuelt kjøpe til neste år når jeg finner ut hvor langt jeg vil bruke på min kommende hobby og hva jeg egentlig har bruk for. Fotobaggen blir forøvrig en brukt snutebag fra Billingham, eller en veske fra samme produsent dersom selgeren ønsker å kvitte seg med den i stedet og hvis jeg finner ut at jeg trenger å ha mitt Zenit E for hånden. D80 med 18 - 70 mm har hele tiden vært det mest aktuelle for meg og jeg tror jeg bestiller i morgen kveld etter eventuelle innvendinger fra andre.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er mange som gidder å krangle på en D80 med 18-70mm.

 

Resten kan du kjøpe når du har råd. Skjønner at du vil bruke penger på lappen. Det er jo greit å komme ut til motivene. Bare noen er greie nok til å låne ut doning da...

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Hvis værtetting er viktig for deg, og du vet at dette er noe du trenger, så kan du bare glemme D80 med en gang. Da er det kun D200 eller Pentax K10D som gjelder. Japan Photo har tilbud i August på D200-hus til 9999,-

 

Hvis du da makser budsjettet ditt, så kan du f.eks. prøve å kjøpe en brukt 18-55mm f/3.5-5.6G ED II AF-S DX Zoom-Nikkor. Tross relativt beskjeden byggekvalitet og pris, så er kvaliteten på bildene faktisk overraskende bra. Du bør kunne skaffe en slik til ca 500 brukt.

 

Selv ville jeg valgt Nikon D40-kit til 3.700,- og en Sigma 18-50 f/2.8 DC EX Macro HSM eller Sigma 50-150 f/2.8 DC EX HSM. Evt kanskje Nikon 18-200VR hvis du trenger ett walkaround-objektiv. Minnekort og en SB-400 blitz får du sikkert med innenfor grensa di også.

 

Grunnen til D40 nå er enkel:

 

1. Ikke legg penger i hus, legg de i optikk

2. Du er nybegynner og vet kanskje ikke om dette er noe du vil bruke mye tid på (?)

3. Nikon D300 vil etterhvert banke på døren din uansett hva du nå velger ;)

Lenke til kommentar

Dersom du ikke har en SLR eller DSLR fra før og er rel ny innenfor fotografering, må jeg si meg enig med Linuxguru. D80 koster det dobbelte som D40, og det er synd hvis fotografering allikevel ikke skulle fenge deg og du sitter med en D80. D40 er en god nybegynner kamera. Selv om du ikke kan bruke gamlere Nikon objektiver, er objektivparken mer enn bra nok for en nybegynner. Men det aller viktigste er hvordan kameraet passer dine hender, D40 er mindre enn D80 og har du store hender kan en D40 fort bli ubehagelig å holde.

Lenke til kommentar

Likevel er grepet på D40 bedre enn på 350D og 400D i min mening.. jeg takla ikke 350D/400D at all, men D40 lå fint i hendene mine... nikon har gjort hjemmeleksa si når de designet det kameraet. prøver faktisk å få tak i et D40/D40x hus nå, til reserveobjektivet mitt (18-70) ...

Lenke til kommentar

Jeg er jaggu glad jeg ikke spurte om råd her før jeg kjøpte meg kamera, da tror jeg at jeg hadde blitt gal... Om en stakkar sier at han vurderer en D40, får han et hav av poster som forsøker å overbevise ham om at han trenger en D80. Og når trådstarter her vurderer D80 eller D200, så er det jo selvfølgelig D40 som gjelder!

 

Jeg går ut ifra at når noen legger ut en tråd her med konkrete forslag til kamera, så har de allerede bestemt seg for hvor mye de ønsker å legge i det, og anbefalinger bør gjøres på grunnlag av dette. Om enkelte kunne blitt litt flinkere til å legge egne preferanser, økonomi og fetisjer til side og kommet med råd basert på trådstarters ønsker og behov i stedet, kunne dette forumet blitt mye bedre...

 

I det minste har Tomsi42 kommet med et edrulig innlegg, og jeg støtter ham. D80 med 18-70 kit er et bra sted å begynne i denne prisklassen. D80 er et kamera man kan vokse med. En nybegynner kan sette kameraet på full auto og ta gode bilder rett ut av esken, samtidig har kameraet et godt og effektivt brukergrensesnitt slik at erfarne brukere har så og si alle nødvendige funksjoner direkte ved bruk av knapper og kommandohjul uten å behøve å knote i menyen.

 

D200 er litt mer "hardcore", og forutsetter i litt høyere grad at du vet hva du driver med. Det er typisk ikke et kamera man vil anbefale til en bruker som ikke har noen erfaring med speilrefleks fra før. Det er på ingen måte uoverkommelig, men en litt brattere læringskurve må man regne med. På den annen side er det jo langt fra så "hardcore" som de som begynnte med film og helmanuelle speilrefleks i "gamle dager".

 

Bortsett fra værtetting og litt kraftigere byggekvalitet, har vel egentlig D200 ikke så mange fordeler i forhold til D80 som nybegynnere har særlig nytte av. Støtte for gamle, helmanuelle linser, bedre blitsstyring og høyere "skuddhastighet", om du har behov for dette har du gjerne så pass med erfaring at du kan avgjøre det selv.

Lenke til kommentar

D40 eller D80.

 

F.eks et D80 med kitobjektivet, + 50mm 1.8D (senere?)

Det kan være gull verdt å begynne med fast brennvidde. Man må tvinge seg til å bli mer kreativ rett og slett, man blir ikke stående som en potet og zoome ut og inn. Man må jobbe mer med bildeutsnittet.

 

D80 har også en helt annen følelse i hånda enn D40, som kan være veldig kritisk om du har medium eller større hender.

 

D40 har ikke integrert fokusmotor i huset, noe som begrenser objektiv-valgene betraktelig om du skal ha fungerende autofokus. Det gjør at du må opp i pris, og blir tvunget til å sannsynligvis ende opp med bedre optikk. Noe du har råd til hvis du velger D40, som i noen få dager til er vanvittig billig. (er billig uansett, men de 720,- i cashback gjør susen).

Dog mister du de 4 megapixlene du trenger om du får et blinkskudd du vil forstørre og henge på veggen.

 

EDIT: Så etterpå at D40 ikke var aktuelt for deg trådstarter.

D80 er et solid valg. Har det naturligvis selv ;)

Endret av Toffer
Lenke til kommentar

Selv om jeg har følelsen av å ha drept en person nå, så er kamerakjøpet mitt gjennomtenkt. Jeg er stadig vekk i situasjoner hvor jeg tenker "nå skulle jeg ha hatt et speilrefleks!". Ofte når jeg går rundt i byen ser jeg potensielle motiver og for øyeblikket har jeg ett spesielt jeg sikler etter, men det er avhengig av leveringstiden på kameraet og været på et spesielt tidspunkt for at det skal bli et bra bilde. Jeg fikk bruke et D200 i en times tid i sommer og jeg likte det jeg drev med. Jeg håper også at kameraet skal hjelpe meg i flere sosiale situasjoner. Selvsagt ikke som terapi, men snarere for å få meg til å fokusere på f.eks konserten jeg er på og ikke tusen andre ting som står i hodet. I mange sammenhenger (spesielt sosiale sammenkomster) føler jeg meg ofte tiltaksløs og hvis kameraet kan være et påskudd for å dra ut av nerdebula mi så er det bra. Jeg er interessert i fotografi som kunstform, men jeg tror også at det kan også bli noe annet enn selve fotograferingen for min egen del.

 

utennavnmn1.jpg

 

Fotovideo hadde 2 stykker inne før jeg bestilte, nå er lagerstatusen ubekreftet. Jeg håper jeg får ett av de.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Selv om jeg har følelsen av å ha drept en person nå, så er kamerakjøpet mitt gjennomtenkt. Jeg er stadig vekk i situasjoner hvor jeg tenker "nå skulle jeg ha hatt et speilrefleks!". Ofte når jeg går rundt i byen ser jeg potensielle motiver og for øyeblikket har jeg ett spesielt jeg sikler etter, men det er avhengig av leveringstiden på kameraet og været på et spesielt tidspunkt for at det skal bli et bra bilde. Jeg fikk bruke et D200 i en times tid i sommer og jeg likte det jeg drev med. Jeg håper også at kameraet skal hjelpe meg i flere sosiale situasjoner. Selvsagt ikke som terapi, men snarere for å få meg til å fokusere på f.eks konserten jeg er på og ikke tusen andre ting som står i hodet. I mange sammenhenger (spesielt sosiale sammenkomster) føler jeg meg ofte tiltaksløs og hvis kameraet kan være et påskudd for å dra ut av nerdebula mi så er det bra. Jeg er interessert i fotografi som kunstform, men jeg tror også at det kan også bli noe annet enn selve fotograferingen for min egen del.

 

utennavnmn1.jpg

 

Fotovideo hadde 2 stykker inne før jeg bestilte, nå er lagerstatusen ubekreftet. Jeg håper jeg får ett av de.

9379644[/snapback]

 

Hvor har de dette tilbudet til 7200 for D80 m kitt?

Lenke til kommentar
Selv om jeg har følelsen av å ha drept en person nå, så er kamerakjøpet mitt gjennomtenkt. Jeg er stadig vekk i situasjoner hvor jeg tenker "nå skulle jeg ha hatt et speilrefleks!". Ofte når jeg går rundt i byen ser jeg potensielle motiver og for øyeblikket har jeg ett spesielt jeg sikler etter, men det er avhengig av leveringstiden på kameraet og været på et spesielt tidspunkt for at det skal bli et bra bilde. Jeg fikk bruke et D200 i en times tid i sommer og jeg likte det jeg drev med. Jeg håper også at kameraet skal hjelpe meg i flere sosiale situasjoner. Selvsagt ikke som terapi, men snarere for å få meg til å fokusere på f.eks konserten jeg er på og ikke tusen andre ting som står i hodet. I mange sammenhenger (spesielt sosiale sammenkomster) føler jeg meg ofte tiltaksløs og hvis kameraet kan være et påskudd for å dra ut av nerdebula mi så er det bra. Jeg er interessert i fotografi som kunstform, men jeg tror også at det kan også bli noe annet enn selve fotograferingen for min egen del.

 

utennavnmn1.jpg

 

Fotovideo hadde 2 stykker inne før jeg bestilte, nå er lagerstatusen ubekreftet. Jeg håper jeg får ett av de.

9379644[/snapback]

 

Hvor har de dette tilbudet til 7200 for D80 m kitt?

9379922[/snapback]

Sorry, så ikke at det var uten mva!

Lenke til kommentar
Sorry, så ikke at det var uten mva!

Pkt. 1: "Rediger"-knappen er din venn.

 

Pkt 2: Det er faktisk ikke nødvendig å sitere innlegget rett over det du svarer på. Folk tar nok sammenhengen.

 

Anyway: Tror nok ikke D80 er et dårlig valg. Jeg har selv brukt mitt i både regn og sludd, og det har aldri hatt noen problemer. Hold det nedpakket når det kommer en skikkelig skur, og sørg for å ta det ut og legg det tørt og varmt når du kommer innendørs, så tar det ikke skade av litt dårlig vær. Saltvann er det jeg ville vært mest redd for.

Lenke til kommentar
personlig ville jeg faktisk begynnt med bare en 50mm,  evnt en 28mm, da jeg er av den oppfattning at man lærer seg komposisjon mye mye bedre når muligheten for zoom forsvinner, men dette blir vel bare en smakssak.

9384251[/snapback]

 

Jeg er også enig i dette. Selv begynte jeg med D200 og 50mm F1.8 og dette var en fin kombinasjon som lærte meg mye om komposisjon. Dessverre fristet vidvinkel for raskt og pengene lå klar så jeg handlet raskt både Tamron 17-50 F2.8 og Tokina 12-24 F4. Til tross for dette blir ikke 50mm liggende på hylla da den er fantastisk skarp helt ut i kantene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...