Gå til innhold

installere windows på S-ata?


DaJev

Anbefalte innlegg

Hei!

 

jeg har satt inn en s-ata disk og prøver å installere xp på den. Men i installasjonsmenyen sier den at jeg ikke har noen disk. Den ser ikke s-ata disken.

Det som er litt merkelig er at når pcen booter så ser den s-ata disken min. Og jeg kan gå inn på s-ata raid programmet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri hatt problemer med å installere XP på SATA hardisker, og har heller aldri måttet bruke diskett.

 

Men jeg vet at det er først på en av servicepakkene som det ligger SATA drivere, og det er ikke drivere for alle brikkesett som finnes. Alle HK med Intel brikkesett fra i865/i875 og nyere er skal være helt uproblematiske, de booter også fra SATA DVD uten å mukke.

 

Når det gjelder nForce variere det vel, samme gjelder VIA og AMD/ATI .

 

Dersom du har et HK som det er tydelig at trenger drivere, er et alternativ å få laget en slipstreamet XP-cd med driverne på.

Lenke til kommentar

jeg har ikke diskettstasjon. Så hvor kan jeg få tak i denne slipstreamet xp?

 

 

edit: mener du at jeg skal laste ned driverne seperate og bare legge inn i xp cden?? men hvordan skal jeg da få installert disse driverne før xp installasjonen?

Endret av DaJev
Lenke til kommentar

Som andre sier må du nok integrere dine s-ata drivere i en hjemmemekka windows xp sp2 install cd, måtte det selv når jeg hadde Abit Nf7-s 2.0 hk.

Før du integrerer sata driverne dine, lag en mappe på disken din som du fx kan kalle "windows integrate" elns og kopier alle filer og mapper (ctrl+a) fra win-cd til mappen.

Se her for hvordan du gjør det.

 

Her er et eksempel på fremgangsmåte for å integrere Silicon Image sata, tror det er samme som NF7-S har men er ikke helt sikker:

http://forums.hexus.net/showthread.php?t=20748

 

Var ikke helt den der jeg fulgte, men det går for det samme.

Google burde gi den hjelpen du trenger. Bare husk at guidene du finner ikke nødvendigvis er med nøyaktig de driverne du har så pass på å bruk riktig navn etc når du redigerer txtsetup.sif

Lenke til kommentar

Følg oppskriften på denne siden: http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/w...sp2-bootcd.html , for å "slipstreame" SP2 på Windows XP-cd'n. Da vil du med mest sannsynlighet få installere XP uten problemer. (Jeg hadde det samme problemet tidligere) Det store problemet er at det ikke går an å "slipstreame" XP-cder der hardware-produsentene (Dell, HP osv.) har lagt inn oppdateringer på XP-cd'n.

Lenke til kommentar
Jeg kjører kun SATA disker og må ikke ha noe diskett for å installere OS på SATA harddisken min...Gjelder kun RAID det så vidt jeg har fått med meg.

9361788[/snapback]

Det gjelder alle kontrollere som ikke har innebygd støtte i Windows XP. Det er en god del.

Jeg fikk en diskett sammen med hovedkortet mitt med drivere.

Lenke til kommentar
Følg oppskriften på denne siden: http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/w...sp2-bootcd.html , for å "slipstreame" SP2 på Windows XP-cd'n. Da vil du med mest sannsynlighet få installere XP uten problemer. (Jeg hadde det samme problemet tidligere) Det store problemet er at det ikke går an å "slipstreame" XP-cder der hardware-produsentene (Dell, HP osv.) har lagt inn oppdateringer på XP-cd'n.

9367526[/snapback]

 

hvorfor skal dette fungere? ... inneholder SP2 automatiske drivere for S-ATA eller noe sånt slik at den finner S-ATA disker automatisk under installasjon?

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Følg oppskriften på denne siden: http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/w...sp2-bootcd.html , for å "slipstreame" SP2 på Windows XP-cd'n. Da vil du med mest sannsynlighet få installere XP uten problemer. (Jeg hadde det samme problemet tidligere) Det store problemet er at det ikke går an å "slipstreame" XP-cder der hardware-produsentene (Dell, HP osv.) har lagt inn oppdateringer på XP-cd'n.

9367526[/snapback]

 

hvorfor skal dette fungere? ... inneholder SP2 automatiske drivere for S-ATA eller noe sånt slik at den finner S-ATA disker automatisk under installasjon?

 

-Stigma

9367532[/snapback]

 

JEPP!

Lenke til kommentar
Hvorfor kjøper ikke folk en floppy-disk samtidig med annen HW?

Tusenvis av kroner til maskin, men sparer 100,- på å skippe floppy-disken?

 

Jeg gir meg HELT over her nå  :!:

9367772[/snapback]

På en laptop blir det fort litt dyrere (3-400). Jeg ville heller spurt hvorfor Microsoft krever at driverene ligger på et medium som nesten ingen bruker lenger.
Lenke til kommentar
Hvorfor kjøper ikke folk en floppy-disk samtidig med annen HW?

Tusenvis av kroner til maskin, men sparer 100,- på å skippe floppy-disken?

 

Jeg gir meg HELT over her nå  :!:

9367772[/snapback]

På en laptop blir det fort litt dyrere (3-400). Jeg ville heller spurt hvorfor Microsoft krever at driverene ligger på et medium som nesten ingen bruker lenger.

9368273[/snapback]

 

da XP kom ut var vel diskettstasjonen i bruk.

Lenke til kommentar
Følg oppskriften på denne siden: http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/w...sp2-bootcd.html , for å "slipstreame" SP2 på Windows XP-cd'n. Da vil du med mest sannsynlighet få installere XP uten problemer. (Jeg hadde det samme problemet tidligere) Det store problemet er at det ikke går an å "slipstreame" XP-cder der hardware-produsentene (Dell, HP osv.) har lagt inn oppdateringer på XP-cd'n.

9367526[/snapback]

 

hvorfor skal dette fungere? ... inneholder SP2 automatiske drivere for S-ATA eller noe sånt slik at den finner S-ATA disker automatisk under installasjon?

 

-Stigma

9367532[/snapback]

 

Ikke nødvendigvis, men du kan legge inn drivere for ditt spesifikke HK i prosessen med å slipstreame en XP. Driverene legges da inn i den katalogen på installasjonscd-en som XP bruker ved installasjon. Samme gjelder drivere til nic, lydbrikker osv. nLite er et virkelig godt verktøy, blant annet kan man få lagt inn alle hofixer og patcher i XP. Finnes også versjon for Vista, vLite.

 

Selv reinstallerer/installer jeg aldri fra annet et slipstream installasjonsCD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...