Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skolen krever tilbake pcen etter skolegangen.


Krankemot

Anbefalte innlegg

Jeg går vg2 nå, og har fått utlevert en bærbar pc, de krevde 1000kr depositum pluss 800kr i egenandel. Dette er noe skolen har gjordt i "alle år" og derfor ønsker de å beholde denne ordningen.

 

Problemet er bare at lovverket har blitt oppdatert. Det er ikke lengre lov å kreve depositum på læringsmidler. Og om man krever en egenandel, skal den ikke være større enn 800kr (pr. dags dato) verdt år, og da har eleven rett på pcen når han/hun har fullført videregående.

 

Kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-2006062...4-049.html#19-6

 

Dersom skoleeigar organiserer opplæringa på ein måte som krev at elevane må ha berbar pc, kan skolen krevje ein årleg eigendel frå eleven for å dekkje delar av kostnaden for pc-en. Eigendelen kan ikkje setjast høgare enn den lågaste stipendsatsen i det årlege ikkje-behovsprøvde læremiddelstipendet. Etter vidaregåande skole skal eleven få behalde pc-en.

 

      Elevar som ikkje fullfører opplæringa skal få tilbod om å kjøpe pc-en. Samla betaling kan ikkje overstige tre gonger den lågaste stipendsatsen i det årlege ikkje-behovsprøvde læremiddelstipendet berekna på avbrotstidspunktet.

 

Læreren vår påstår at man kun har rett på pcen om man har betalt egenandel for tre år, men det står det ingenting om i forskriften.

 

Det står veldig klart at så lenge man har betalt egenandel og fullfører utdanningen så skal man få pcen. Hvordan bør jeg gå frem for å gjøre rektor/læreren oppmerksom på dette? (Jeg vet ikke om de forsøker å gøre dette med vilje for å spare penger eller om de bare har tolket forskriften annerledes. (Alle lærere i den videregående skolen i Akershus har fått ett skriv fra fylkeskommunen hvor de gjør oppmerksom på denne endringen)

 

Dette er en opplysningstråd til de som måtte være i samme situasjon som meg,

og ett spørsmål om hjelp til hvordan jeg kan gjøre skolen oppmerksom på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis dette er noe nytt nå så spørs det om det har tilbakevirkende kraft. Kanskje det gjelder bare fra i år?

9353694[/snapback]

 

Første ledd § 19-6 :

 

Frå 1. august 2007 skal skoleeigar halde elevar på vidaregåande trinn 2 med nødvendige trykte og digitale læremiddel og digitalt utstyr. Frå 1. august 2008 gjeld ansvaret for elevar på vidaregåande trinn 3 og frå 1. august 2009 gjeld ansvaret elevar på vidaregåande trinn 1.

 

;) Altså gjelder den først på vg2 (meg nå) neste år gjelder den vg2 og vg3 og om to år gjelder det på alle tre trinnene.

 

 

Til -=CH=- : Jeg har betalt 1800kr, hvor 1000 av disse er depositum som jeg skal ha tilbake ved skoleårets slutt.

Lenke til kommentar

Til -=CH=- : Jeg har betalt 1800kr, hvor 1000 av disse er depositum som jeg skal ha tilbake ved skoleårets slutt.

9353748[/snapback]

 

Med mindre du går på privat skole, skal du ha ALLE pengene tilbake, slik er reglene, med mindre du har skrevet under på ett papir som sier noe annet

 

Har du skrevet under? eller går på privat skole, må du nok bøye deg i støvet

 

men har du ikke skrevet under, og ikke går på privat skole, skal du ha ALLE pengene igjen, skolegang skal være gratis!!

Lenke til kommentar

Til -=CH=- : Jeg har betalt 1800kr, hvor 1000 av disse er depositum som jeg skal ha tilbake ved skoleårets slutt.

9353748[/snapback]

 

Med mindre du går på privat skole, skal du ha ALLE pengene tilbake, slik er reglene, med mindre du har skrevet under på ett papir som sier noe annet

 

Har du skrevet under? eller går på privat skole, må du nok bøye deg i støvet

 

men har du ikke skrevet under, og ikke går på privat skole, skal du ha ALLE pengene igjen, skolegang skal være gratis!!

9353832[/snapback]

 

Det er ikke lov å inngå avtaler som bryter med forskrifter. Jeg har rett på pcen når jeg har fullført videregående.

 

 

 

Datating: "Økonomisk ansvar for utgifter til opphald for teiknspråklege elevar som får opplæring etter opplæringslova § 3-9"

 

Vil tro dette kun gjelder paragraf 19-5, siden det er den paragrafen som omhandler opphold for elever som får opplæring etter opplæringslova § 3-9.

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Hvis du ser på oversikten over alt sammen så er 19-5 og 19-6 under samme overskrift.

 

Økonomisk ansvar for utgifter til opphald for teiknspråklege elevar som får opplæring etter opplæringslova § 3-9

    § 19-5. Fylkeskommunen sitt økonomiske ansvar for utgifter til opphald

    § 19-6. Økonomisk ansvar for utgifter til nødvendige trykte og digitale læremiddel og digitalt utstyr

Lenke til kommentar
Hvis du ser på oversikten over alt sammen så er 19-5 og 19-6 under samme overskrift.

 

Økonomisk ansvar for utgifter til opphald for teiknspråklege elevar som får opplæring etter opplæringslova § 3-9

    § 19-5. Fylkeskommunen sitt økonomiske ansvar for utgifter til opphald

    § 19-6. Økonomisk ansvar for utgifter til nødvendige trykte og digitale læremiddel og digitalt utstyr

9353908[/snapback]

 

Jeg er ingen jurist, men siden Akershus fylkskommune sender skriv til alle lærerne og siterer fra §19-6 uten å si noe som helst om §3-9 i opplæringslova eller tegnspråklige elever, vil jeg tro at det enten er en teknisk feil, eller at det skal tolkes på en annen måte.

Lenke til kommentar
Hvis du ser på oversikten over alt sammen så er 19-5 og 19-6 under samme overskrift.

 

Økonomisk ansvar for utgifter til opphald for teiknspråklege elevar som får opplæring etter opplæringslova § 3-9

    § 19-5. Fylkeskommunen sitt økonomiske ansvar for utgifter til opphald

    § 19-6. Økonomisk ansvar for utgifter til nødvendige trykte og digitale læremiddel og digitalt utstyr

9353908[/snapback]

 

Jeg er ingen jurist, men siden Akershus fylkskommune sender skriv til alle lærerne og siterer fra §19-6 uten å si noe som helst om §3-9 i opplæringslova eller tegnspråklige elever, vil jeg tro at det enten er en teknisk feil, eller at det skal tolkes på en annen måte.

9353928[/snapback]

 

Problemet er vel at den forsikriften du viser til, på sin side henviser til opplæringslova §3-9 som omhandler

 

      Med teiknspråkleg miljø er meint skolar som har tilrettelagde opplæringstilbod i og på teiknspråk for hørselshemma elevar.

 

I mine øyne kan ikke da den delen av forskriften gjelde for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...