Gå til innhold

E4500 vs E6550


pirium

Anbefalte innlegg

Jeg driver å setter sammen en mest-mulig-for-pengene-pc.

Nå er det ikke store forskjellen mellom E4500 og E6550 (ca 150kr).

Disse to har tilnærmet samme ghz, men sistnevnte har 4mb cache mot 2mb hos E4500.

Er det noe som utgjør stor ytelse? Har tenkt å klokke litt uansett hvilken prosessor jeg går for, er det da like greitt å velge E4500?

 

HK er p5n32-sli deluxe.

 

Hvilken CPU velger jeg, og hvorfor? :blush:

Endret av pirium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta den du har mest lyst på for det er tøft!  :cool:

 

Eg ville valgt den med mest cache, når prisforskjellen er så liten.

9346821[/snapback]

 

Har egentlig ikke lyst på noen av dem, men nå MÅ jeg skaffe meg ny PC, så... :!:

 

Er det noen stor ytelsesforskjell på de da?

Lenke til kommentar

no har det seg sån at E6550 er en CPU som har en Busshastighet 1333 MHz. så da må man ut med "en del" ekstra for hoved kort og ram (vist du vil at ram'en skal ha samme hastighet som resten av pc'en). men ville tro at siden E6550 har høyere busshastighet, mer Cache og høyere Klokkehastighet så er den en "del" bedre. men som sakt, kommer ann på hvor bra den passer i en "mest-mulig-for-pengene-pc"

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Noen små ulemper :

E4x00 har FSB-wall, som ligger rundt 380-400, som regel.

Men da er man jo over 4GHz likevel, med 11x, og det kreves veldig god kjøling, og som regel alt for høye spenninger for 24/7, så dette er bare en ulempe ved ekstremklokking.

(Det finnes mod's som kan fjerne FSB-wall, men virker ikke på alle hk)

 

Bare 2MB L2 cache, men det gir normalt ikke mer enn 5-10% forskjell, i forhold til 4MB. Denne forskjellen kan utliknes ved at CPU klokkes opp litt ekstra.

 

Mangler VT (Virtualiseringsteknologi), men det har relativt liten betydning.

Kan brukes ved kjøring av flere OS samtidig (ikke absolutt nødvendig, men bedre ytelse).

 

Høyere FSB(E6550) gir litt ekstra ytelse på samme hastighet, men det er også svært lite.

 

Fordeler:

Relativt billige hovedkort/minnebrikker kan brukes og samtidig oppnå god ytelse, ved overklokking, pga. høy multiplier og lav FSB.

 

E4500 ser ut til å klokke bedre, og har høyere multiplier, 11x, mot E6550's 7x, som gjør at det er lett å klokke uten at hovedkortet og minne setter begrensninger pga. høy FSB.

 

Med 7x multiplier trenger du ca. FSB 428, for å nå 3GHz.

Med 11x trenger du bare ca. FSB 273.

 

Skal du ha E4500, men ikke SLI, kan du nok klare deg med et rimeligere hk, og billige PC5300/PC6400-brikker.

Til E6550, bør du ha brikker som klarer 400+, (800) PC6400 eller bedre, samt et godt hk.

 

Ellers vil nok begge prosessorer gi god ytelse, og lav multiplier (E6550) vil normalt bare begrense deg om du skal klokke > ca. 3GHz.

 

Et tips:

E6750 koster ikke så mye mer enn E6550, og gir mer rom for overklokking, pga 8x multiplier.

Jeg ville heller vurdert den enn E6550, men du sparer ca. 400 med E4500.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...