Gå til innhold

Ny gamingPC - hvilke deler?


Anbefalte innlegg

Driver og skal sette sammen en ny PC primært for gaming (skal være allround, men med hovedvekt på FPS gaming).

 

Det jeg lurer på, er følgende;

 

-CPU: vurderer enten E6750 Core2duo eller Q6600 quadcore. Hvilken er best og gir mest for pengene? Er vel få spill som kan utnytte verken 2 eller 4 kjerner? Men til alt annet bruk?

 

-Minne: skal iallefall ha 2GB, vurderer enten 3 eller 4GB. Med 32bit Vista er vel 4GB bortkastet, men 3GB kan vel utnyttes? Er det store ytelsesforskjeller på forskjellige RAM typer?

 

-Skjermkort: 8800 kort, har primært tenkt på ett 640MB GTS kort men sikler litt på ett 768MB Ultra. Er det verdt prisforskjellen? Eller vil 640 kortet holde en stund?

 

-PSU: hva er minimum W? en 600W bør vel holde, men neppe noe mindre?

 

Hvordan er ASUS P5K hovedkortet sammen med det jeg nevner her?

 

 

En ting til; hvordan er Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW til gaming?

Endret av Real_McCoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Driver og skal sette sammen en ny PC primært for gaming (skal være allround, men med hovedvekt på FPS gaming).

 

Det jeg lurer på, er følgende;

 

-CPU: vurderer enten E6750 Core2duo eller Q6600 quadcore. Hvilken er best og gir mest for pengene? Er vel få spill som kan utnytte verken 2 eller 4 kjerner? Men til alt annet bruk?

 

-Minne: skal iallefall ha 2GB, vurderer enten 3 eller 4GB. Med 32bit Vista er vel 4GB bortkastet, men 3GB kan vel utnyttes? Er det store ytelsesforskjeller på forskjellige RAM typer?

 

-Skjermkort: 8800 kort, har primært tenkt på ett 640MB GTS kort men sikler litt på ett 768MB Ultra. Er det verdt prisforskjellen? Eller vil 640 kortet holde en stund?

 

-PSU: hva er minimum W? en 600W bør vel holde, men neppe noe mindre?

 

Hvordan er ASUS P5K hovedkortet sammen med det jeg nevner her?

 

 

En ting til; hvordan er Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW til gaming?

9346684[/snapback]

 

Hvis du kjøper i dag, så vil en tokjerne yte bedre med tanke på spill, men driver du med mye forskjellige tynge programmer så er quad et must. Jeg var selv i samme spørsmålstillingen nå nettopp, og jeg gikk for core 2 duo, og deretter oppgraderer jeg helelr til quad senere når det er mer utviklet. Så for best ytelse på spill i dag, kjøp core 2 duo.

 

2gig minne skal i de fleste tilfeller holde, men hvis du vil ha mer å gå på må du nesten kjøpe 4gig. Kjøper du 3gig så vil minnet kjøre singel channel siden det bare blir tre brikker i pc'n, og det taper du ytelse på. Ytelsesforskjellen på forskjellige minnetyper er ikke så veldig store, men det merkes hvis du skal klokke. Til ditt formål ville jeg ha valgt PC6400 minne som kjører på 800mhz, noe som holder i lange baner.

 

Å kjøpe 768mb utgaven blir vel bare smør på flesk. Jeg ville iallefall ikke kjøpt mer enn 640mb GTS utgaven, noe som yter meget godt. Og jeg skal vedde på at innen du får bruk for 768mb utgaven har du sikkert byttet skjermkort alt. :) Men 640mb utgaven yter mer en bra nok, jeg selv kjøpte 320mb versjonen.

 

Med tanke på PSU så trenger du ikke et monster akkurat. 600W bør holde fint det, så lenge det er skikkelige 600w og ikke billige jallamerker som ikke leverer det de skal. Hiper og Mist er eksempler på psu'er som leverer bra.

 

Hovedkortet har jeg ikke noen erfaringer med, så det må nesten noen andre svare på som har hatt det. :)

 

Skjermen har jeg heller ikke vært borti, så den vet jeg heller ikke hvordan funker med gaming.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
2gig minne skal i de fleste tilfeller holde, men hvis du vil ha mer å gå på må du nesten kjøpe 4gig. Kjøper du 3gig så vil minnet kjøre singel channel siden det bare blir tre brikker i pc'n, og det taper du ytelse på.

 

 

Men hvis jeg kjører 2x1024 brikker og 2x512 brikker da? Eller går ikke det?

 

Er det noen problemer med å kjøre 4GB i Vista 32bit? Kan det forårsake problemer i f.eks. spill eller andre applikasjoner? Hvis ikke kan jeg jo like gjerne ta 4GB, siden prisforskjellene er så små.

Endret av Real_McCoy
Lenke til kommentar

Har mer eller mindre satt sammen en komplett PC nå.

 

Ser dette bra ut?

 

 

-Cooler Master Centurion 534 kabinett

-Seasonic M12 600W PSU

-Asus P5K Deluxe, P35 hovedkort

-Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz

-Corsair TWIN2X 6400 DDR2 - 4GB (4x1024)

-Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

-Western Digital My Book Essential Edition 750GB USB2 ekstern HDD

-XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB skjermkort

-Samsung DVD-brenner SH-S182D

-Samsung DVD-spiller SH-162C

-Microsoft Comfort Curve 2000 Keyboard

-Logitech MX518 Optical Mouse

-Steelpad 5L Professional Gaming Mousepad

-Creative SB X-Fi Gamer lydkort

-Creative Inspire T3100 høytalere

-Microsoft Windows Vista Ultimate English

-Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW

 

 

Ca. 20 000 ferdig sammensatt. Er dette en grei deal, eller kan jeg få mer for pengene? Skal ikke bygge selv.

Endret av Real_McCoy
Lenke til kommentar

Skjermen er veldig god, den har jeg hatt i litt under en mnd nå. ingenting å utsette på, bortsett fra litt dårlig sortfarge i hjørnene. (bare under film)

 

Men hva skal du med et ekstra lydkort til de høyttalerne? det vil du ikke merke noen forskjell på fra det innebygde som ligger i ASUS hovedkortet ditt :) På større høyttalere eller for å koble til ekstern stereo kan jeg skjønne det ekstra lydkortet :)

Lenke til kommentar

Hvis du skal være best mulig i FPS-spill, så er vel ikke LCD løsningen. CRT har 0 ms i forhold til LCD.

Men det kommer jo an på hvor viktig etterslep er for deg. Jeg sier ikke at LCD-en du kjøper har mye etterslep, men den har litt, og CRT har ingen.

(Kommenterer bare siden du sa du primært gamer)

Lenke til kommentar

Leste en test av hovedkortet nå, og angående lyd står det dette;

 

Another chipset feature is the Intel High Definition Audio (Intel HD Audio). This technology features eight independent DMA audio engines that support multiple audio streams with audio codecs. This integrated audio solution should rival the performance of high-end sound cards. The onboard 8-channel HD audio (High Definition Audio, previously codenamed Azalia) codec enables high-quality 192KHz/24-bit audio output.

 

Så det kan vel bety at jeg ikke skulle behøve X-Fi gamer lydkortet da?

 

E6850 koster vel ikke mer enn ca 600,- mer enn E6750 ser jeg... så da kan jeg sånn sett droppe lydkort og heller kjøpe større CPU.

 

Har prøvd G5, og den er helt grei. Men jeg liker MX518 bedre (har en MX500 nå som jeg liker veldig godt).

Lenke til kommentar
Hvis du skal være best mulig i FPS-spill, så er vel ikke LCD løsningen. CRT har 0 ms i forhold til LCD.

Men det kommer jo an på hvor viktig etterslep er for deg. Jeg sier ikke at LCD-en du kjøper har mye etterslep, men den har litt, og CRT har ingen.

(Kommenterer bare siden du sa du primært gamer)

9364369[/snapback]

 

Primært gaming, men jeg driver med mye annet på PC'en også (surfing, ser på film, musikk og bilderedigering).

 

Har en 19" CRT nå, men de tar mye plass og er store og tunge. Tror ikke jeg kommer til å angre på og gå over til en LCD.

Lenke til kommentar

Har nå forandret på oppsettet jeg skal ha meg.

 

Er nå uten LCD skjerm, fordi jeg antageligvis får en 22" i bursdagsgave :D

 

 

-Cooler Master Centurion 534 kabinett

-Fortron/Source Epsilon 700W strømforsyning

-Asus P5K Premium/WIFI-AP hovedkort

-Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz prosessor

-Corsair TWIN2X 6400 DDR2 - 4GB (4x1024)

-EVGA GeForce 8800GTS 640MB skjermkort

-2xWestern Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

-Samsung DVD-brenner SH-S182D

-Samsung DVD-spiller SH-162C

-Microsoft Win XP Pro SP2 Eng

 

Ferdig sammensatt fra Komplett til 14 383,-

 

Skal kjøpe dette i tillegg;

 

-Logitech G15 tastatur

-Logitech MX518 mus

-Logitech X-230 Høyttaler 2.1

-Western Digital 500GB My Book USB2.0

 

Ca. 2 500,- for dette.

 

Kommer da ut på ca 17 000,- totalt. Så har jeg 3 000 og kunne bruke på spill ;)

 

Har droppet ekstra lydkort, fordi det integrerte i hovedkortet skal være bra nok. Eller burde jeg ta med ett Creative SB X-Fi Gamer?

 

Hvordan er dette oppsettet? Noe jeg burde bytte ut?

 

 

En ting til slutt; jeg har nå tatt med XP Pro SP2 i stedet for Vista... men hvis jeg også vil ha Vista, kan jeg vel kjøre dualboot med både XP og Vista?

Men... kan jeg kjøpe både XP Pro og Vista Ultimate som OEM fra Komplett når jeg kjøper en ny PC? Eller må jeg kjøpe en fullversjon i tillegg til OEM som jeg bestiller sammen med PC'en?

 

Hvis jeg f.eks. bestiller den eksterne HDD'en fra en annen webshop, kan jeg vel kjøpe en OEM utgave sammen med den, hvis jeg ikke kan kjøpe med 2 OEM fra Komplett?

 

Høres det greit ut, eller er jeg på bærtur som vil ha både XP og Vista?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...