Gå til innhold

X38 også fra Asus


Anbefalte innlegg

Men hvis en kjører Windows XP / Windows Vista.. x86 (32bit) eller x64 (64bit) så er vell driverne temmelig gode uansett?

9322886[/snapback]

 

Tja, de var ganske elendig for vista relativt lenge etter release.

 

AtW

9322904[/snapback]

 

Hmm.. Og hva sitter på et MSI X38 Diamond? Hvis det er noe som vet det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de kortene med de beste komponentene er det faktisk verdt det. Betaler gjerne 2000 kr for et hk hvis jeg får kompatible diskkontrollere, godt lydkort som funker i Linux/UNIX, nettverk fra Intel eller Broadcom, mange PCI-E kanaler osv.

 

Edit: dessuten vil X38 være et mer stabilt chipset enn P35, da kvalitetskravene er strengere.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Asus burde av hensyn til kompatibilitet benyttet en sekundær IDE-kontroller fra JMicron. Disse har i hvert fall bred plattformstøtte ifølge dem selv. Har aldri hørt om Agere før.

9322036[/snapback]

Nå ble jeg litt forvirret, og akkurat det blir jeg sjelden av dine innlegg. Jeg tar det da altså for gitt at det ikke er Vista støttet du er bekymret for... ;)

 

Men var det ikke nettopp denne JMicron kontrolleren som sitter på bla P5K kortene som var et av de mer negative tingene med de kortene da?

Som tidligere nevnt er JMicron sammen med den ene nettverkskontrolleren det som ikke virker i Ubuntu. Har riktignok ikke testet den kontrolleren selv, siden jeg ikke har noe IDE disker, men de som testet P5K3 fikk jo ikke installert en gang.

 

dofferneo Postet i dag, 19:11

  Hvilke egenskaper har /(hva brukes) den molex-kontakten som er plasert mellom øverste PCIe-port og I/O-panelet (til)?

Vil anta at det er ekstra strømtilførsel for pci-e portene.

Lenke til kommentar
Nå ble jeg litt forvirret, og akkurat det blir jeg sjelden av dine innlegg. Jeg tar det da altså for gitt at det ikke er Vista støttet du er bekymret for... ;) 

Det er ingen hemmelighet at jeg ikke fokuserer på Vista. Men når det kommer til JMicron, se på denne PDF'en fra JMicron. Her ser du tydelig hva slags OS de støtter på de forskjellige kontrollerne som er listet opp. De fleste Linux-distroer er listet opp, sammen med FreeBSD, OpenBSD, og tilogmed Solaris 10.

 

Edit: P5K3 bruker JMicron 363, og ifølge PDF'en skal denne være støttet i Ubuntu 6.10, og testpanelet testet denne med Ubuntu 7.04. Forutsatt at PDF'en er riktig må testpanelet ha gjort en feil da de testet GNU/Linux på dette hovedkortet. OS-støtten skal være der ifølge JMicron selv. Men da må de passe på at de setter kontrolleren i IDE-modus, og ikke i RAID-modus. Det er nemlig forskjell på disse to innstillingene.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Men når det kommer til JMicron, se pådenne PDF'en fra JMicron. Her ser du tydelig hva slags OS de støtter på de forskjellige kontrollerne som er listet opp. De fleste Linux-distroer er listet opp, sammen med FreeBSD, OpenBSD, og tilogmed Solaris 10.

 

Edit: P5K3 bruker JMicron 363, og ifølge PDF'en skal denne være støttet i Ubuntu 6.10, og testpanelet testet denne med Ubuntu 7.04. Forutsatt at PDF'en er riktig må testpanelet ha gjort en feil da de testet GNU/Linux på dette hovedkortet. OS-støtten skal være der ifølge JMicron selv. Men da må de passe på at de setter kontrolleren i IDE-modus, og ikke i RAID-modus. Det er nemlig forskjell på disse to innstillingene.

9325548[/snapback]

Ok, takk for svar. Da forstår jeg det som du har du endret litt oppfatning om denne nå da, etter ny informasjon, og det er jo greit. Da skal jeg jammen også se om jeg ikke kan teste en IDE disk på mitt P5K som også bruker JMB363, og se hva som skjer. Det er jo da Ubuntu (Feisty Fawn) som ligger på den maskinen, og syns det er interessant å se hvordan det går, mest med tanke på fremtidig bruk.

 

stigfjel Postet i går, 22:29

Det er ingen hemmelighet at jeg ikke fokuserer på Vista

Nei det er jo ikke det vet du, og jeg håper du ikke er mer selvhøytidelig enn at du også tåler litt ironi mellom disputtene. I motsatt fall oppleves sikkert jeg som en ekstremt kjip fyr, og det er jo litt dumt ;)

 

Ellers er jo jeg for min del spent på å se litt tester av disse nye kortene. Det skal nok være ganske så imponerende før jeg vurderer å bytte ut P35 kortet så bra som det har vært så langt, men det vil jo tiden vise. Er glad de i alle fall har tenkt å komme med kort med mer enn et pci spor. For meg er det fortsatt mer interessant enn pci-e, og har faktisk ikke noe annet enn skjermkort i pci-e.

 

Men var det slik at disse kortene skulle komme med den nye pci-e2 standarden?

Lenke til kommentar
Ok, takk for svar. Da forstår jeg det som du har du endret litt oppfatning om denne nå da, etter ny informasjon, og det er jo greit. Da skal jeg jammen også se om jeg ikke kan teste en IDE disk på mitt P5K som også bruker JMB363, og se hva som skjer. Det er jo da Ubuntu (Feisty Fawn) som ligger på den maskinen, og syns det er interessant å se hvordan det går, mest med tanke på fremtidig bruk.

Neida, har hatt oversikt over JMicron JMB36x en stund. Hvis du går inn på BSD/UNIX-forumet, ser på maskinvareanbefalingstråden og leser min første post der, vil du se at jeg har linket til info om JMicron JMB36x. Det står dessuten info om hvordan man tar i bruk denne kontrolleren både i GNU/Linux og i FreeBSD.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
dofferneo Postet i dag, 19:11

  Hvilke egenskaper har /(hva brukes) den molex-kontakten som er plasert mellom øverste PCIe-port og I/O-panelet (til)?

Vil anta at det er ekstra strømtilførsel for pci-e portene.

9325214[/snapback]

I min Evga 680i manual står det noe om at dette er ekstra strøm til skjermkortet.

Lenke til kommentar
dofferneo Postet i dag, 19:11

  Hvilke egenskaper har /(hva brukes) den molex-kontakten som er plasert mellom øverste PCIe-port og I/O-panelet (til)?

Vil anta at det er ekstra strømtilførsel for pci-e portene.

9325214[/snapback]

I min Evga 680i manual står det noe om at dette er ekstra strøm til skjermkortet.

9338381[/snapback]

Ja, bruker ikke skjermkortet ditt PCI-Express da?

 

Tenkte meg det.

 

:tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...