Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sprøyte skrekk på te høyeste. Hjelp!


smunii

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pirquet er erstattet med en sprøyte, Mantoux. Etter ca. tre dager blir man skjekket om man er positiv (hevelse) eller negativ (ingen tegn på hevelse). Skulle du vise postitiv må du undersøkes nermere, enten er du infisert eller immun allerede. Er negativ får du ta spøyta, BCG, mot tuberkulose.

 

BCG-sprøyta er absolutt ikke noe verre enn andre spøyter, på min skole hadde sprøyta ett rykte om å være den vondeste av alle sprøyter, forferdelig, og jeg tror det er flere skoler som har et slikt rykte på den, og får alle til å grue seg mer til denne enn andre sprøyter. Synd.

BCG har likevel en hake som ingen av de andre spøytene vanligvis har; nemelig at den gjerne etterlater et arr/prikk der den ble satt. Dette arret/prikken varierer i størrelse (hvor mye du klør på såret de nesten ukene kan ha en rolle i dette. Ja, stikket kan klø i ettertid) fra person til person og kommer vanligvis aldri helt bort.

 

Tenkte bare jeg skulle legge ved den informasjonen jeg hadde etter min BCG i fjor, så de som vil bli klokerer får bli det. Min personlige erfaring med sprøyta var at den sved litt, men stivkrampen fra barneskolen var verre, mener jeg.

Lenke til kommentar

Tror man tar polio vaksine i 9/10 klasse. Det er den samme som man får i 1 klasse...

Katteklor i 2 klasse?

Stivkrampe i 4?

 

Bcg og mmr tok vi i 5-6 klasse. dette er de vonde.

 

Hvis det er polio vaksine du skal ta så gjør ikke denne vondt! ikke nesten engang!

Jai låver dai! den er fylt med saft....

 

Legen min veit jeg har totalt sprøytefobi så han pleier og sette en sprøyte så fort jeg har fått opp genseren eller bare setter den rett i ryggen uten at jeg veit det.

Dette er et BRA triks! Det kan sprenge litt mer i ettertid siden det går så fort, men det er det verdt. Han sier bare "jeg tror vi må sette en sprøyte og der var den ferdig" Rekker ikke få noia engang....

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Tok BCG i fjor.

Gruet meg, men ble overrasket over kor lite vondt det gjorde.

Selve stikket merket eg såvidt, eneste var at det svei litt etterpå, men var overrasket over kor lite vondt den egentlig gjorde!

Den stikke så vidt under huden. Så ta det helt med ro, den gjør ikkje vondt!

 

På barneskolen fikk eg beskjed om at den sprøyten var helt forferdelig!

Pulsen min dunka for full pupp rett før sprøyta.

Endret av member-97590
Lenke til kommentar

så begge sprøytene jeg skal ta er ikke vunde, og skal bare rett under huden min??

 

Viss det er bare det og helt likt som alle andre sprøyter jeg har tatt på skolen di siste åra så skal jeg overleve dette. men uansett når den dagen kommer så er jeg vell drit redd :blush:

 

Men skal prøve og ikke grue meg og bare "Be a man":p

 

Takker for alle innlegg:)

Lenke til kommentar

Hm.. Jeg har også sprøyteskrekk :hm:

 

I vår, tok jeg BCG-sprøyta, som jeg hadde gruet meg til i minst 2 år... -.-

 

Men noen dager før, fikk jeg høre fra noen at det hadde blitt bedre for dem hvis de hørte på musikk mens de tok sprøyta.. Så jeg skulle prøve på det..

 

Og så på sprøytedagen, satt/lå jeg i en sånn sakko-sekk, med iPoden i øret på høyeste volum.. Og venninna i hånda xD :roll:

Og da med musikken i øret, gled liksom en del av tankene over på sangen.. Og jeg slapp å bare ligge der i den drepende stillheten og vente på "*stikk!*"... Det hjalp forunderlig mye faktisk..

 

Og det merket jeg spesielt fordi da jeg hadde blitt liggende i kanskje.. 10 minutter, tok jeg ut musikken, og da ble det jo klart utrolig stille med en gang.. Også begynnte jeg raskt å tenke på sprøyten.. Også bare kjente jeg kvalmen komme.. "uffda..!"

Også satt jeg i musikken igjen, også ble det bedre..

 

 

så mitt tips er å ta med deg musikk! Da setter du tankene i høy grad over på noe annet. ;):thumbup:

Endret av Nasse-noff
Lenke til kommentar

Det ligger i syken din, er selv drit redd for veps selv om det ikke gjør noe særlig vondt og bli stukket.

 

Overbevis deg selv om dette kommer til å gå helt fint, lettere sagt enn gjort, må trøste og si at den ikke gjør noe vondt hvis det er BCG du skal ta da.

 

Selv var jeg kjempe redd før, men når du når smerte punktet er redselen over

Lenke til kommentar

Ingen av sprøytene gjør noe mer eller mindre vondt, alt dere har hørt om at sprøytene gjør sjukt vondt er bare tull som de eldre elevene har sagt for å få dere redd.

 

Sprøytene om går rett under huden er helt ok, sykepleierene kan ikke ta feil hvor de stikker, det er noe helt annet når sprøyten skal treffe en blodåre, har gitt blod en gang, og det ble den siste gangen. Tydeligvis har jeg blodårer som er vanskelig å se, men jeg tror bare sykepleieren på det tidspunktet var full, hun stakk vel feil 5 ganger før hun traff blodåren. Det gjør ikke vondt, det er bare ekkelt.

 

Det ligger i syken din, er selv drit redd for veps selv om det ikke gjør noe særlig vondt og bli stukket.

 

Veps gjør vondt å bli stukket av, synes jeg hvertfall.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Vel.. Ikke for å skremme noen..

 

Det her er vel forskjellig fra person til person! ;)

 

Personlig synes jeg BCGen var helt.. au xD

Jeg hadde vondt i armen i en time etterpå, og litt etter det. (men da orket jeg å løfte på den uten å få vondt. -.-)

 

 

Men til trøst, han fyren som tok sprøyta før meg, gikk inn, ble der i 2-3 minutter, også kom han ut igjen, uten noen form for smerte.. ;)

 

så dette her kan nok være varierende! :p;)

Lenke til kommentar

Du må ta to sprøyter; Mantoux for å sjekke om du har tuberkulose, og BCG for å unngå at du vil få det i fremtiden. Den første sprøyten gjør ikke vondt i det hele tatt, det sier jeg med hånden på hjertet.

 

BCG var naturligvis litt verre, men "skuffende" smertefri. Om du ikke strammer en eneste muskel i hånden gjør det ikke vondt. Jeg vet hvordan det er å ha angst, og hvis det er så ille at du ikke får det til, har jeg ingen forslag. Ikke se på sprøyten selv om den kanskje er liten. Det mest smertefulle skjer etterpå, en liten sviing som fort går over. Det er ikke særlig vondt heller.

 

Det er ikke noen grunn til å grue seg til denne sprøyten. Overvurdert sprøyte. Jeg er klar over at andre har værre opplevelser, men dette er særtilfeller - noe som skjer med alle sprøyter.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...