Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sprøyte skrekk på te høyeste. Hjelp!


smunii

Anbefalte innlegg

Hei Vet ikke om dette er i rett forums tråd men håper det:)

 

 

Jeg er da så heldig at jeg har sprøyteskrekk og da mener jeg STOR sprøyteskrekk:S

 

Nå som skolen ha begynnt i jenn og jeg begynner i 9 klasse så skal vi ta sprøyte der. Den sprøyta har jeg grudd meg til siden jeg var 7, og nå nå er det bare noen måneder i jenn så er jeg ferdig med den.

 

folk sier at denne sprøyta verker etter du har tatt den og jeg gruer meg så inni #¤%¤ til og ta den:S

Jeg har aldri likt sprøyter, men i 7 gjekk det litt bedre ingen tårer jafall:)

 

Men jeg gruer meg forsatt til denne i 9'ende.

 

Så er det noen som har noe lurt jeg kan jøre, for og kunne få dette ut av hode mitt?

 

Jeg har prøvd alt dette før:

 

- Puste ut og inn og bare bite tennene i jenn, men det fosser ut redsel forde:S

- Jeg fikk til og med lov og vere den første i klassen til og ta sprøyta i 6, siden jeg var så redd, men jeg tørde ikke og måtte ta den itte alle andre:S

- Jeg har til og med tenkt på og bare gå til legen og bare ta den men tørr ikke:S

 

 

 

som sagt i 7 bet jeg tenna sammen gjekk inn tok sprøyta og kom ut i jenn hvit:(

 

Men jeg trenger desperat noe jeg kan jøre for og ikke grue meg sånn til jeg skal ta sprøyta i 9'ende, det er så flaut og begynne og grine av redsell, og jeg tåler det ikke mer snart. Bruker dager, uker, måneder og gruer meg for no dritt:S

 

Misuner alle dere der ute som ikke har sprøyteskrekk :)

 

Håper på hjelp ;)

 

 

-Smunii-

 

PS. unnskyld for alle skrivefeila skriver ikke bokmål til vanlig:):p

Endret av smunii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snakk med helsesøster. Kanskje hun kan orde det på kontoret sitt med bedøvelse i form av f.eks lystgass

9319143[/snapback]

 

 

Hva er lystgass?:S Jeg husker da jeg oppererte att jeg fikk en sånn bedøvelse plaster før jeg tok blodprøve, skulle ønske di seldte de på butikkene, du kjenner ingenting da:)

 

men som sagt hva er lystgass?:S

Lenke til kommentar
Hjelper det å nevne at sprøytespissen er så tynn at stikket nesten føles som et større myggstikk? :)

9319147[/snapback]

 

 

jeg tåler selve stikket, kjenner ikke det, men er bare ordet "sprøyte" så jør meg syk. og folk sier sprøyta verker masse etterpå:S

 

Men takker for alle innlegg:)

Lenke til kommentar

Jeg HATER sprøyter.. i en alder av 25 så blir jeg fortsatt redd som ei lita jente når spissen nærmer seg armen.. skjelver og hyperventilerer inni meg samtidig som at jeg febrilsk prøver å tenke på søte valper og kaniner og Brad Pitt.. :ermm:

 

kunne aldri blitt narkoman.. GrØsS :confused:

 

mitt råd er bare å se en annen vei, kanskje spørre om å få ligge når du tar den.. (det pleier å stresse ned nervene mine litt) puste rolig ut og inn i de sekundene det pågår for å bedre kunne tåle evt. smerte som kommer.. og bare ta det som en mann!! :thumbup:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

BCG-vaksinen er ikke så ille som du kanskje har fått inntrykk av. Den er ikke noe vondere enn andre sprøyter.

 

Det er ikke noe sprøyte i forkant, men de tar sannsynligvis en pirké-test på deg som viser om du har eller har hatt tuberkulose. Testen taes ved å rispe deg så vidt på armen og tilsette en væske.

 

 

Edit: Misforstod litt her. Vet forresten ikke om de tar pirké-testen lenger.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar
BCG-vaksinen er ikke så ille som du kanskje har fått inntrykk av. Den er ikke noe vondere enn andre sprøyter.

 

Det er ikke noe sprøyte i forkant, men de tar sannsynligvis en pirké-test på deg som viser om du har eller har hatt tuberkulose. Testen taes ved å rispe deg så vidt på armen og tilsette en væske.

9319219[/snapback]

 

 

det er tuberkolosen jeg gruer meg til:P hehe, strekene har di ikke lenger. ti tar 2 sprøter nå. så masse har jeg fått med meg:P hehe.

 

Men håper på og få gå via helsesøter eller med en god veninne:)

Lenke til kommentar
Det er en gass som kan innåndes via maske.

 

Tror ikke det er noe lurt å sette gass i blodårene via sprøyte, for da lever du ikke så veldig lenge etterpå :)

9319213[/snapback]

 

 

Off det gjorde jeg når jeg oppererte. Tror heller jeg biter tenna sammen enn og vokne og vere vekke frå verden i 5 timer:P det er DOPING dilux ass:P hehe men takk takk

Lenke til kommentar

Lider selv av en helt infernalsk grusom fobi mot sprøyter. Takler det ikke for alt i verden. Er forøvrig 22 år, så ikke forvent at det forsvinner med det første.

 

Kan forresten nevne at BCG er den som gjør minst vondt. De andre vaksinene som må inn i en muskel er mye verre. Jeg ble selv positivt overrasket over hvor lett overkommelig BCG var. Den legges såvidt under huden, så du merker rett og slett ingenting. Dette kommer som sagt fra en person som nærmest går i bakken bare av tanken på sprøyter, så dette kan du virkelig ta innpå deg. :)

 

Noe du forøvrig kan gjøre er å skaffe deg en tube med en krem som heter Embla på ditt lokale apotek. Denne er reseptfri og gir en meget god bedøvende effekt. Dette er samme produkt som brukes i plasterene som allerede har blitt nevnt i tråden her. Men personlig syntes jeg det er greiere med kremen, da kan du smøre på skikkelig og være hundre prosent sikker på at den virker.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

er det virleligen mulig og få kjøpt sånn salve jeg hadde da jeg tok blodprøve?

 

du smørrer det på en halv time før og kjenner ikke når nåla kommer inn.

 

Det må jeg skaffe meg 1 av da:) Takker:):)

 

Jeg fikk sprøyte skrekk av en sprøyte jeg tok i reva:S :blush: hehe.

 

Den er den vuneste jeg nogen gang har tatt! håper ingen opplever den.

 

og takk i jenn for alle innlegg:) Skal gå bra nå:D

Lenke til kommentar

Som _Julenissen_ sier, så er ikke BCG-sprøyta noe vondere enn noen andre sprøyter.

 

Men det er ingenting å grue seg til egentlig..mange jenter som gikk i klassa mi gråt jo nesten av skrekk. Når de kom ut igjen skulle man jo tro de nesten gråt siden den ikke vår så vond som de trodde

 

Men lykke til!

 

Nå kan ikke jeg si at jeg hater å ta sprøyter heller, da..liker det faktisk :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...