Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sprøyte skrekk på te høyeste. Hjelp!


smunii

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehehe, den sprøyta gruet jeg meg og til når jeg gikk i 9nde.. mest for at vi skulle på lan helga etterpå, det gikk bare bra:)

Den sprøyta som jeg synes gjorde mest vondt var den første, montoux eller noe sånt... De hadde tv der og vi kunne se på skiskyting eller skihopping (noe sånt), og jeg fikk være med sammen med bestekompisen min... gikk bare bra med begge:D den gjør litt vondt i ettertid hvis noen slår deg på armen eller du gnur deg mot noe (S*tan hvor vondt det er å gnu seg mot en vegg)

og hvis det gjør veldig vondt så gjør du slik: brøl alt du kan rop så høyt du bare kan, da bruker du all energien på å brøle og da kjenner du det ikke :) lykke til da.

Lenke til kommentar
BCG er ikke noe verre enn andre sprøyter! Tenk på at det hele er over nesten før du har satt deg ned i stolen og at du nesten ikke kjenner stikket i det hele tatt.

 

IKKE se på sprøyta, men tenk på noe komplisert noe som holder hjernen din okkupert.

9369928[/snapback]

 

enig med den, hadde hørt at bcg var den verste og blablabla, men det er bullshit :roll:

Lenke til kommentar

Jeg går faktisk på legestudiet og blir nær ved å besvime når noen tar sprøyter eller blodprøver på meg. Å ta det på andre, derimot, er ikke noe problem. Det jeg kan anbefale deg å gjøre er å se en annen vei og tenke på noe helt annet. Tenk kanskje intenst på hva du kan gjøre i et dataspill for å komme videre? Grunnen til at man blir hvit under sprøyter er at man overfokuserer på akkurat den tingen, og hjernen "henger seg" slik at man mister blodomløpet til hjernen. Husk også å sitte stille lenge etterpå. Ikke reis deg med en gang og prøv å gå rundt forbi. Da ender du i gulvet med hjernerystelse. :-)

Lenke til kommentar

Jeg forstår deg delvis, synes det er ganske jævlig selv.

Men så biter jeg bare tennene sammen, og når jeg er komt inn så er det verste over.

Men den der er ikke så fæl som alle vil ha det til altså. Bare du går på med frisk mot så går det nok bra.

Husker selv når jeg tok den, ble helt elendig. Men det var av den kvalmende lukten. Lett blanding av sprøyelukt og gammel latex. Fy faen. Jeg måtte ligge på gulvet å ta den, for helsesøster var redd jeg skulle gå i bakken.

Iallefall, hun stakk sprøyten inn mens jeg lå der å ventet. Og etter hun var ferdig var jeg relativt skuffet. Det var ikke noe vondt i det hele tatt, bare en utrolig ekkel følelse. Ikke kjempevondt, det gikk helt greit.

Men sliter du skikkelig, kontakt helsesøster. Snakk med henne i forkant.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er heller ikke særlig glad i sprøyter, og vil anbefale deg å tenke på følgende måter:

 

* Personen som setter sprøyta har satt MINST 1000 sprøyter før, og kommer sikkert ikke til å gjøre feil.

 

* Det settes flere hundre tusen sprøyter hver dag og det går praktisk talt aldri galt. Med mindre det er en narkoman som har ei defekt brevvekt :p

 

* Sprøyta er en vaksine. Ei vaksine er én sprøyte. ET stikk. Om du IKKE vaksinerer deg og blir syk, kan du regne med MANGE flere sprøyter/blodprøver ;)

 

Det er dessuten MYE lettere å ta sprøyter/blodprøvende liggende. Anbefaler dette.

Lenke til kommentar

man tar en sprøyte først, pirke-prøve, for å sjekke om man tåler å ta selve BCG-sprøyta. Denne prøven svir bittelitt i kanskje..15 sekunder. om du tåler den eller ikke får du beskjed om med en gang. Så, etter noen dager, er det klart for å ta BCG-vaksine. jeg syntes ikke den var noe vond, folk bare sier det, for å skremme de som sliter med sprøyte-skrekk.

 

du kan jo spørre om du kan få ta den helt først, så ingen kan si noe om hvor "smertefult" det var.

 

Håper det går greit for deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...