Gå til innhold

overklokked amd 3700+. kan ikke slå av pc`n


Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter jeg overklokket min amd 3700+ til 2,6GHz så kan jeg ikke slå av pc`n

for vis jeg prøver og starte den igjen så bir det svart skjerm og må restete "cosm" eller noe sant (husker ikke helt hva det heter) resete biosen,

og overklokke alt på nytt.

 

Det funker og restarte pc`men ikke å slå av! ganske plagsomt når jeg driver og flytter pc`n vær 2 uke :cry:

 

hovedkort: kn8 sli

4gb ram (2 av dem er geil)

 

den kjærer 100% stabilt når den er på har spilt i flere timer og kjører stress test med glans.

 

CPU egenskaper:

      CPU type                                          AMD Athlon 64 4200+

      Prosessor alias                                   San Diego S939

      CPU stepping                                      JH-E6

      CPUID CPU navn                                    AMD Athlon 64 Processor 3700+

      CPUID revisjon                                    00030F72h

 

    CPU hastighet:

      CPU klokkehastighet                               2640.2 MHz  (orginal: 2200 MHz, overclock: 20%)

      CPU multiplier                                    11.0x

      CPU FSB                                           240.0 MHz  (orginal: 200 MHz, overclock: 20%)

      Minnebuss                                         120.0 MHz

      DRAM:FSB forhold                                  CPU/22

 

    CPU chache:

      L1 kode hurtigbuffer                              64 Kb  (Parity)

      L1 data hurtigbuffer                              64 Kb  (ECC)

      L2 hurtigbuffer                                   1 Mb  (On-Die, ECC, Full-Speed)

 

    Hovedkortegenskaper:

      Hovedkort ID                                      05/30/2006-NF-CK804-6A61FA1DC-19

      Hovedkort                                         Abit KN8 SLI  (2 PCI, 3 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)

 

    Chipsetegenskaper:

      Hovedkort chipset                                 nVIDIA nForce4 SLI, AMD Hammer

      Minnetider                                        2.5-2-2-5  (CL-RCD-RP-RAS)

      Command Rate (CR)                                 2T

 

    SPD minnemoduler:

      DIMM1: GeIL CL25-4-4DDR 400                       512 Mb PC3200 DDR SDRAM  (2.5-4-4-8 @ 200 MHz)  (2.0-3-3-7 @ 166 MHz)

      DIMM2: GeIL CL25-4-4DDR 400                       512 Mb PC3200 DDR SDRAM  (2.5-4-4-8 @ 200 MHz)  (2.0-3-3-7 @ 166 MHz)

      DIMM3: Team Group K                               512 Mb PC3200 DDR SDRAM  (3.0-4-4-8 @ 200 MHz)  (2.5-3-3-7 @ 166 MHz)  (2.0-3-3-6 @ 133 MHz)

      DIMM4                                             512 Mb PC3200 DDR SDRAM  (3.0-3-3-8 @ 200 MHz)

 

    BIOS egenskaper:

      System BIOS dato                                  05/30/06

      Skjermkort BIOS dato                              02/20/06

      Award BIOS type                                   Phoenix - Award BIOS v6.00PG

      Award BIOS melding                               

      DMI BIOS versjon                                  6.00 PG

 

    Skjermkort prosessoregenskaper:

      Skjermkort                                        Asus EAX1900 XTX/2DHT

      GPU kodenavn                                      R580  (PCI Express x16 1002 / 7249, Rev 00)

      GPU klokkehastighet                               500 MHz  (orginal: 500 MHz)

      Minneklokkehastighet                              594 MHz  (orginal: 600 MHz)

Endret av thunstop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen hovedkort har noe problemer med det, at CPU ikke får nok strøm til å takle en høy overklokk akkurat i starten, og dermed ikke booter opp uten å først ha vært startet på en lavere frekvens.

 

Jeg kan ingen garantert løsning for dette, men du kan prøve å øke spenningen i bios et hakk eller to og se om det hjelper, selv om den er stabil osm det er nå. alternativt gå ned et par små hakk over overklokken du har nå.

 

evt. oppgradere bios om du ikke har nyeste bios kan hjelpe.

 

en siste løsning kan være å overklokke fra inne i windows etter bootup. det finnes klokkegenerator programmer som kan klokke opp FBS i real-time mens du kjører. om du får satt opp et sånt program til å autoamtisk starte og overklokke når windows starter, så unngår du hele problemet. Akkurat hva program du må bruke må du researche litt selv, men jeg ser ikek bortifra at det finens en klokkegenerator med mulighet for slik automatisk overklokking på oppstart.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

ok. biosen er den nyeste og volten har jeg satt opp.

men det merkligste med dette er at den var ikke san før når jeg hadde overklokka den men etter en stund så ble den san. men det eneste probleme med "clockgen" er at den stiller opp på rammen og .

 

men ska prøve den.

 

 

følger med på forumet du sigma :thumbup:

takk fro alle forslag :w00t:

Lenke til kommentar
RAM'en klokke du uansett når du klokker FSB (front side bus). Det er uungåelig siden RAM-hastigheten er bestemt av FSB + RAM divideren.

 

Hvis du ikke vil klokke RAM'en så høty kan du sette lavere divider enn 1:1 i bios.

 

-Stigma

9309343[/snapback]

 

ja vet det men saken er at jeg har prøvd dette men clockgen nå men når jeg begynner og overklokke og kommer til 2,4 så henger pc`n og må restarte

så jeg får ikke brukt det programme.

får bare vende meg til å klokke ned før jeg slår av pc`n det er jo ganske fort gjort.

Lenke til kommentar
RAM'en klokke du uansett når du klokker FSB (front side bus). Det er uungåelig siden RAM-hastigheten er bestemt av FSB + RAM divideren.

 

Hvis du ikke vil klokke RAM'en så høty kan du sette lavere divider enn 1:1 i bios.

 

-Stigma

9309343[/snapback]

Ikke på nvidias nye chipset. 680 eller 650 der kan man stille ram og fsb uavhenig.

 

Edit: Mye mulig du mente trådstarters kort da.

Endret av Megern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...