Gå til innhold

ØRKENrotte. Info, tips?


Anbefalte innlegg

Fikk meg to nydelige, små ørkenrotter idag. To gutter.

Har aldri hatt rotter før (har hatt marsvin da), så er litt n00b på dette. Eneste jeg vet er at de skal ha masse gangegodt, men lite grønnsaker. Rent bur og friskt vann er jo såklart en selvfølge.

 

Noen som har erfaring med ørkenrotter og kan gi meg noen tips? :)

 

Bilder av herlighetene :love:

 

post-94232-1187384842_thumb.jpg

 

post-94232-1187384880_thumb.jpg

 

Reidar heter den ene. Den siste har ikke fått navn enda.

 

Edit: Lol det var visst ørkenrotter.

Endret av Aidskake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Det der er vel ørkenrotter? Hetterotter er sånne svære.

 

Ørkenrotter gnager på absolutt alt de kommer over. Pass på at de ikke kan få tak i kantene på buret, for da gnager de seg rett i gjennom. Det beste er å ha et bur hvor gitteret går helt ned til bunnen, og har enda et gitter liggende på bunnen.

 

Ellers er det litt gøy å legge inn høy til dem, for da bygger de seg reir:)

Endret av lamial
Lenke til kommentar
Søta, skal man google alt ville hvertfall 50% av alle trådene på diskusjon.no vært meningsløse.

9311734[/snapback]

Nei, fordi man kan bare google etter ting som faktisk har mening. Si at det faktisk er 50% så hvis man googler alt det man kan google så blir 100% av Diskusjon.no meningsløs pga minst 50% er bare spam og anna dritt. (Ja jeg går foran med et godt eksempel) Endret av Lightningwolf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Kan komme med en lang liste, men siden det nærmer seg leggetid får jeg holde meg til et; de tygger noe sinnsykt! Pass på å ikke gi dem for mye leker av plast, de blir fort demontert til konfetti. Og pass på at de ikke gnager hull i kantene i buret etc.

 

Ellers er ørkenrotter noen utrolig søte og sjarmerende små vesener :love:

Lenke til kommentar

Ikke gi de sånn "hamsternest" som de selger i dyrebutikken heller. Sånn som de kan ha inni der de sover. For dette kan de få surret rundt foten og de kan kvele seg på det. Har vist skjedd med en del, så skjønner ikke hvorfor de forsetter å selge dette. Bruk heller høy, det er mye bedre for dem :)

 

 

Har også hørt at vanlig spon ikke er så bra for dem. De kan bli allergiske mot det, og alt støvet det framkaller er ikke bra for deg eller dyrene. Det du burde kjøpe er strø som er spesiallaget til gnagere. Enten kan det være små barkbiter, eller en slags pappmixs. Selger litt forskjellig. Men spon er generelt sett ikke så bra. Holder ikke så godt på lukten, det støver og det er vanskelig å vaske utav. Ikke kjøp pellets heller. For disse bitene er så store og harde at de gnager på de små føttene til dyrene dine. De kan få sår osv pga det er så hardt å gå på.

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar

Takk for tips! Allerede er gutta ekstremt borskjemte. ^^

 

post-94232-1188138348_thumb.jpg

 

Var innom 2 forskjellig dyreforetninger, og begge sa at spon var bra å bruke. Har ikke kjøpt høy til de enda, men det skal jeg asap.

 

Hun ene damen sa også at de kunne få kjøtt og middagsrester? O_o Høres litt.. feil ut? Trodde de bare skulle ha den frøblandingen + litt grønnsaker.

 

Utrolig skjønne dyr da. Glad jeg fikk de. :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Ville ikke gitt de mye sånn mat, de har ikke godt av salt etc som er i middagsmaten. De kan få kjøtt, men jeg har ikke gitt dem det i hvertfall. Det er jo ikke noe de _trenger_ heller. Det er party i buret når de får nøtter etc, for det er de veldig glade i. Bare pass på at du ikke gir dem så mye at de blir feite ;)

 

De trenger ikke ha høy i hele buret, men de elsker å lage reder. De ser også hysteriske ut når de løper rundt i buret med kjeften full i høy som stikker ut på begge sider =D Også er de så søte når de krøller seg sammen oppå hverandre i redet sitt :love:

Lenke til kommentar

Gullhamsteren min får litt kjøttdeig og egg av å til. Høres helt sært ut, men de er egentlig ikke bare planteetere. Så de skal ha litt animalistiske produkter også. Men ikke tro på alt folka i dyrebutikkene sier, er ofte mange vikarer osv som ikke har peiling. Så ikke ta alt for god fisk, de er ikke trente dyreleger/vetrinærer. De bare jobber der ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Husket at ørkenrotter ikke er rotter:-)

Jeg ville sluttet med sponen med en eneste gang. Sponen støver, og det legger seg i lungene til små gnagere (og kan da forkorte levealderen). Ikke ha løperhjul med sprinkler i buret. Ørkenrottene sine haler er stivere enn andre gnagere, derfor knekker de av med en gang de setter seg fast inni et løperhjul.

Du bør også ha et tykt underlag (jeg hadde 15 cm), da ørkenrotter elsker å grave seg ganger og jeg syns de bør få lov til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...