Gå til innhold

[AoC]spør Erling Ellingsen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
tydelig at hallgeirg ikke har lest mye conan.

det å dra real life inn en diskjusjon om et spill er vel ikke stort bedre..

9396158[/snapback]

Har lest veldig mye Conan.. Men har også IQ høyere enn skonummeret mitt.. derfor drar jeg inn andre ting i diskusjonen. Det kalles å bygge opp runt argumentasjonen sin, eller finne paralleller å trekke inn fra andre steder..

Hvis vi ikke skal dra inn real-life dvs. den verden de fleste av oss lever i. Hva skal vi så dra inn?? når man diskuterer et tema, så må man diskutere det ut i fra noe man kan leve seg inn i: Real-life f.eks. Hvordan kan dere dra inn real-life på ene siden av diskusjonen (eller en ellerannen litt rar versjon av real-life) uten at jeg skal kunne gjøre det på tydeligvis helt andre siden??

Eks.

joda, det er MANGE kvinnelige med sikkerlig rivjern i conan's tid.. som f.eks Belit, Røde Sonja, Valera, jern jomfruene osv.... men som sakt så bruker de kun "rogue" våpen (sverd [både korte og lange], dolker, kniver osv). slåsse måten demmes er mer teknikk og smidighet enn hos en barbar, som har 100 x mer styrke enn kvinnene. sier ikke at females ikke skal få være fighters, men barbar blir for dumt..

9302035[/snapback]

Hvis du ikke har fått det med deg: Barbar er en ROUGE CLASS! De kombinerer styrke og smidighet... hvis derre aldri har møtt ei dame med styrke og smidighet..synd for dere.. og når det gjelder Conan-lore.. slev om man ikke ser de betyr ikke at de ikke finnes.. det er jo tom. en egen rase med rimlig barbariske krigerkvinnen.. 100x mer styrke betyr da at om ei dame kan løfte 10 kg kan en mann løfte 1000 kg..?? greit at det er et spill vi diskuterer, men det er et spill som har en viss realisme..

La oss se om jeg klarer det en gang til:

Wow, jentene for lov til å velge om å skippe militæret....

men vi må dit..

NÅ MÅ VI OGSÅ FÅ KVINNELIGE BARBARER PÅ GRUNN AV LIKESTILLING?!

DET ER BARE FYSISKT UMULIG, SORRY JENTER! MEN DET ER SANNHETEN. rp'ere kommer til å bli forbanna. lol.

9389470[/snapback]

Wow.. nå dro jeg inn en annen sitt utsagn for å svare på det.. omg..det er jo helt sykt! :nei: La oss fokusere litt på siste utsagnet her: DET ER BARE FYSISKT UMULIG, SORRY JENTER! MEN DET ER SANNHETEN. rp'ere kommer til å bli forbanna. lol. ok.. det er fyfisk umulig for damer å være barbariske? hm.. eller svinge store sverd? Hvorfor drar du inn fysikk i dette? Som MysticoN sier skal man ikke dra inn virkeligheten eller realisme inn i et spill.. (er selv uenig) og btw: RP folka jeg kjenner hadde bare ledd av deg..

Vel vel.. jeg føler med deres mødre..

ps.

Men det finnes en masse damer som hadde banka både deg og meg. Og jeg har sloss med endel av de.. Ja, med sverd og øks..

9391861[/snapback]

Måtte bare quote den :p høhø ^^

9396044[/snapback]

hehe.. kjekke hobbyer ftw..

Endret av hallgeirg
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tviler litt på at MysticoN har lest mye conan....som allerede nevnt er det hauger av sverdsvingende kvinner i conan. På toppen av det hele er hele conan universet satt i en barbarisk verden.

Valeria som pirat, belit som pirat og gudinne, jernjomfruene som leiesoldater, amazoner og ikke minst røde sonja med ganske mange likhetstrekk som conan, sterk og uovervinnelig (conan og sonja slåss en gang, sonja tapte, men i historien ble det henvist til det glatte gulvet og at hun skled).

Ingen kan sammenlignes med conan i rå kraft eller sverd kunnskaper, kanskje med unntak av røde sonja. Og hun var fullt ut i stand til å ta imot slag fra conan.

Det er ingenting i conan universet som tyder på at ikke kvinner kan slåss, heller motsatt (dette gjelder ikke alle kvinner, men den personen du velger er ikke en hvilken som helst en) :)

Det er ingenting som tyder på at det ikke finnes kvinner utenfor de siviliserte landene (aquilonia etc).

Så da det finnes kvinner som kan slåss og det finnes kvinner utenfor de siviliserte landene, så burde det ikke kreve mye fantasi for å forestille seg en kvinnelig barbar.

Eksempel på rein kvinnelig klasse kunne vært amazon, men jeg ville ikke fjerna valgmuligheten som barbar av den grunn, jernjomfruene kunne vært en slags faction (men de har da ikke så stor plass i conan loren uansett, men gøyalt å sett de lagt inn i spillet).

Endret av Kongle2
Skrevet

Hun menneske jenta i Ragnarøyk (er noen striper i herman hedning) er jo jente barbar. :p Ikke at det har noe med Conan å gjøre.

Leste et Conan blad (i farger) i forrige måned og der var det minst en jente som sparka fra seg. Hun ble så klart halshugget av Conan i enden av bladet da hun viste seg å være ond. Hun var kanskje ikke barbar da hun kunne noe magi.

Skrevet (endret)
Tviler litt på at MysticoN har lest mye conan....som allerede nevnt er det hauger av sverdsvingende kvinner i conan. På toppen av det hele er hele conan universet satt i en barbarisk verden.

Og ta en diskusjon om hvem som har lest mest/mist bøker, blar osv med en som kaller seg for kongle2 orker jeg ikke. vet selv at jeg har 1 helt skap fult med conan stuff som jeg har fylt opp sakte men sikkert løpet av 11 år. Det at gulvet var glatt når røde sonja tapte sverdkampen mot conan er jeg ikke helt enig om, et vertshus med tregulv, og det var likt for begge. (sier ikke at det ikke står at det var glatt gulv), jeg mener selv at det var en ærlig kamp, sonja kunne no ikke vite at Belit nettop vart drept så ho viste vel ikke hvor farlig det var å mobbe conan på det tidspunktet.

Valeria som pirat, belit som pirat og gudinne, jernjomfruene som leiesoldater, amazoner og ikke minst røde sonja med ganske mange likhetstrekk som conan, sterk og uovervinnelig.

Av alle de du nevner der er det kun en av de som kanskje kan kalles for en barbar. og det er Belit.

Det de andre har til felles er at de har en mer teknisk måte å slåss på og bruker smidig het mye mer enn styrke. jeg sier IKKE at conan eller noen andre barber er helt uten teknikk, men de slåss på en mye mer brutal og "vill" måte.

Det er ingenting som tyder på at det ikke finnes kvinner utenfor de siviliserte landene (aquilonia etc).

Det har jeg ALDRI sakt, men er no litt rart at vi ikke har sett en sikkerlig "barbar" dame, i conan "loren" enda da.

selv synest JEG at det både blir dumt og rart vist ei flis tynn dame kommer med 2x 2h øks som er vill av raseri og stuper barbarisk inn i en flok med fiender.

På dette temat kommer vi ALDRI til å bli enige, samme hvor mye vi diskuterer frem og tilbake, desuten er vel denne tråden blitt litt gammel siden intervjuet for lengst er ferdig. så for min del orker jeg ikke å diskutere dette lengre siden vi ikke kommer noen vei.

edit:

Hun menneske jenta i Ragnarøyk (er noen striper i herman hedning) er jo jente barbar.  :p  Ikke at det har noe med Conan å gjøre.

Leste et Conan blad (i farger) i forrige måned og der var det minst en jente som sparka fra seg. Hun ble så klart halshugget av Conan i enden av bladet da hun viste seg å være ond. Hun var kanskje ikke barbar da hun kunne noe magi.

9435084[/snapback]

hva som står i de nye farge bladene vet jeg lite om siden jeg sluttet å kjøpe "nye" conan blader. liker ikke conan med farger.

Endret av MysticoN
Skrevet

"Tviler litt på at MysticoN har lest mye conan"

tydelig at hallgeirg ikke har lest mye conan.

det å dra real life inn en diskjusjon om et spill er vel ikke stort bedre..

9396158[/snapback]

Se på min kommentar mere som et innspill til din egen (ingen liker å bli fortalt at man ikke kan mye når man faktisk kan mye) :)

Tviler absolutt ikke på at du har mye kunnskap om conan, men både hallgeirg og meg leser og "brenner" for conan universet også.

Syns det var litt gøyalt å lese dette:

"hva som står i de nye farge bladene vet jeg lite om siden jeg sluttet å kjøpe "nye" conan blader. liker ikke conan med farger."

Sa opp abonementet selv kun pga fargene (pluss bare gamle episoder) :)

Skrevet

uansett: alle bør kjøpe det nyeste Conan-bladet, selv om det har farger (personlig foretrakk jeg conan i sort/hvitt, men de nye fargebladene har endel kule elementer..) i nyeste conan er det forsåvidt en 4 siders artikkel skrevet av undertegnede mfl. og omhandler norges største aoc-guild..

Skrevet
uansett: alle bør kjøpe det nyeste Conan-bladet, selv om det har farger (personlig foretrakk jeg conan i sort/hvitt, men de nye fargebladene har endel kule elementer..) i nyeste conan er det forsåvidt en 4 siders artikkel skrevet av undertegnede mfl. og omhandler norges største aoc-guild..

9479504[/snapback]

har faktisk prøvd å lest gjennom et farge blad.. klarte det ikke, fikk en "disney" feeling av hele driten.

• 1 år senere...
Skrevet

Bare for å trekke inn et ganske viktig moment (som riktig nokk ikke kommer veldig klart frem i Conan seriene): Conan er ikke bare barbar. Han er helt klart (som mye annet av Robert E Howard, bla flere av beleiringene han lot Conan stå for) basert på det som i norøn historie (les: sagaene) ble kaldt berserker.

En barbar er rett og slett en usivilisert person, og brukes i Conan som et skjelsord blandt "siviliserte" om "usiviliserte" mennesker og stammesamfund. Blndt "barbarene" ses det på som en æres betegnelse som sepparerer dem fra de dekadente siviliserte meneskene.

Conan selv er helt klart barbar, men hans måte å sloss på, med sinne og styrke som drivkraft, henspiller helt klart på berserker.

Ser man slik på det kan hvem som helst være barbar, og det henspiller bare på opphav, men vil selvsagt påvirke måten man sloss på da man ikke har tilgang på fansy trening o.l.

Berserker derimot er en person som baserer sin kampstil på agresjon/sinne og frontalangrep uten tanke på egen sikkerhet. Noe som beskriver Conan ganske bra...

Med bakgrunn i overstående forklaring ser jeg ikke noe galt i at man lar kvinner være barbarer, men det blir litt dumt om PCene ikke kan lage en troverdig characker, som passer i henhold til klassen... Kvinne som Berserker virker lite troverdig, både i Conans univers, og historisk.

Men når man snakker om troverighet så snakker man RPG og ikke Hack 'n slash, som det meste av MMORPG har en tildens å trekke mot...

Mener selv at RPG fortsatt er best som PnP!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...