Didrik_AK Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Hei (: Trenger litt hjelp til å finne ny psu til filserver'n min... Den har siste året hatt en Thermaltake 680W i seg, men denne døde under mystiske omstendigheter (start vansker siste året også stod den på i 12uker uten å stoppes, og nå starter den bare ikke. kondensator er sikkert det som har gått) OnTopic: jeg har sett meg ut OCZ GameXStream 850 Watt Jeg lurer derfor på om noen har noen erfaringer med denne, ville anbefalt noe annet? osv. Servern har 8 s-ata disker og 1 Dvd-Rom.(resten av specs i sig (Pc2) Den skal stå på 24/7-365 Takk for hjelpen ~Diddern
geir__hk Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Ikke så rart strømforsyninga er gåen. 8 disker som spinner opp samtidig bruker vanvittig mye strøm. Det betyr at strømforsyninga varmes opp veldig fort på kort tid for så å avkjøles. Så du har sansynligvis rett i at kondensatorene er gåen, men det kan også være ett eller flere loddepungter sm er sprukket pga temperaturforskjeller. Den nye strømforsyninga kan holde, men jeg vet desverre ikke hvor mye strøm/effekt en harddisk drar under spinup.
Synchromatic Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Vanvittig mye var vel litt hardt å ta i, har en chieftec på 360watt i serveren min, den drar igang 15 disker.
Didrik_AK Skrevet 15. august 2007 Forfatter Skrevet 15. august 2007 Vanvittig mye var vel litt hardt å ta i, har en chieftec på 360watt i serveren min, den drar igang 15 disker. 9289998[/snapback] Hvordan i helvete du klarer det vet jeg ikke! *se på med beundring* Når det gjelder hvor mye strøm en harddisk bruker så regnes det ca. 8W pr. disk. Jeg vil ikke spekulere i hvordan den gamle døde, jeg får ikke noe garanti på den siden jeg ikke finner kvitteringen for den, og den har stått på 24/7 365 siste 3år'ne Men om jeg faktisk trenger så mange Watt hvis Synchromatic klarer 15disker på 360W er det store spm. mitt. ~Diddern
Stigma Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 (endret) kjører 12disker på en "grei men billig" 400watt NorthQ PSU her. Resten av maskinen er noenlunde beskjeden, men den har et 6600GT kort og 4 RAMbrikker. Tror den spiker opp i noe som 320-350watt på startup (det er betydelig høere enn idle), og så ned på 230watt eller deromkriong på idle. Dette er målt med en "kill-a-watt", så det faktiske forbruket er ca 15-20% lavere. Harddisker bruker mye mer strøm på startup ja, men en PSU klarer å levere høyere effekt i en kort periode, i dette tilfellet bare få sekunder. Det er ikke nok tid til å bygge opp nok varme til å bli noe problem. Jeg ville nok ikke kjørt min server på noe under 400watt, men 850watt for en server (dvs. uten fet grafikkkort osv.) med bare 8 disker er super super overkill. Kjøp en god 400watter, eller om du vil være på sikre siden, en ok 500watter, så har du plass til å utvide også. 850watt... pøh! det er knapt mulig å bygge en maskin som kan trekke så mye effekt en gang, selv om du hadde quad-SLI 8800GTX'er... Skal du være på sikre siden, så dimensjoner ca 8watt pr disk om du kjøper ny PSU. Bare så det er sagt... en (feilfri) 680watter dauer IKKE av en slik last. Det var trolig en defekt enhet eller noe annet som tok livet av den. -Stigma Endret 15. august 2007 av Stigma
geir__hk Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Har gjort et lite søk på nettet men det ble litt mye informasjon på en gang, så jeg overlater letingen til noen andre. Var bare et lite spark i riktig retning
Didrik_AK Skrevet 15. august 2007 Forfatter Skrevet 15. august 2007 kjører 12disker på en "grei men billig" 400watt NorthQ PSU her. Resten av maskinen er noenlunde beskjeden, men den har et 6600GT kort og 4 RAMbrikker. Tror den spiker opp i noe som 320-350watt på startup (det er betydelig høere enn idle), og så ned på 230watt eller deromkriong på idle. Dette er målt med en "kill-a-watt", så det faktiske forbruket er ca 15-20% lavere. Harddisker bruker mye mer strøm på startup ja, men en PSU klarer å levere høyere effekt i en kort periode, i dette tilfellet bare få sekunder. Det er ikke nok tid til å bygge opp nok varme til å bli noe problem. Jeg ville nok ikke kjørt min server på noe under 400watt, men 850watt for en server (dvs. uten fet grafikkkort osv.) med bare 8 disker er super super overkill. Kjøp en god 400watter, eller om du vil være på sikre siden, en ok 500watter, så har du plass til å utvide også. 850watt... pøh! det er knapt mulig å bygge en maskin som kan trekke så mye effekt en gang, selv om du hadde quad-SLI 8800GTX'er... Skal du være på sikre siden, så dimensjoner ca 8watt pr disk om du kjøper ny PSU. Bare så det er sagt... en (feilfri) 680watter dauer IKKE av en slik last. Det var trolig en defekt enhet eller noe annet som tok livet av den. -Stigma 9290156[/snapback] Høres vell og bra det du sier der. vurderer nå å gå for MIST (elsker 600W'ern min) skal ha sånn at jeg kan gå fylle på med disker til kabinettet er fult så da blir det kanskje 600Wattern (?) Det er et 6800 "vanilla" kort som står i og 4x512 ram-brikker. Det er ikke så mye, men vet at CPU'en er sulten på strøm, men men, det holder sikkert. geir__hk: Skjekket og en vanlig S-ATA harddisk bruker mellom 26 og 30W på å starte. og 8W Idle
Synchromatic Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Diddern: nå skal det vel nevnes at PCn min ellers er snillere enn din I tillegg til hardiskene har jeg vel 7-8 vifter som durer, men ellers bruker jeg en gammel Pentium 4 på 2400mhz og ett skjermkort med mindre kjøleribbe enn hva mange hovedkort har montert på sørbrikken sin Maskina er også uklokket.
Stigma Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 de målingene dine er dog målt bak PSUen dog anntar jeg? da kan du redusere de tallene med 15-25% avhengig av effektivitetsgraden på PSUen. -Stigma
Didrik_AK Skrevet 15. august 2007 Forfatter Skrevet 15. august 2007 (endret) Diddern: nå skal det vel nevnes at PCn min ellers er snillere enn din I tillegg til hardiskene har jeg vel 7-8 vifter som durer, men ellers bruker jeg en gammel Pentium 4 på 2400mhz og ett skjermkort med mindre kjøleribbe enn hva mange hovedkort har montert på sørbrikken sin Maskina er også uklokket. 9290239[/snapback] Skjønner. Har *hmm...tenke* 5-6 vifter i pcen også. men den står i en kald kjeller så er ikke store kjølingen den trenger. Hva mener du Stigma? Edit: Tegnsetting Endret 15. august 2007 av Diddern
Stigma Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Som sagt er en god 500watter et safe bet. annbefaler vifteluft over harddiskene, samt kanskje èn som blåser ut luften igjen. 7-8 høres litt mye ut. jeg bruker harddiskblokker der 3 stk disker kjøles av 1 vifte. Har vel 4for harddiskene da totalt, plus 2 som blåser ut, dog èn hadde sikkert holdt, men støy er ikke en faktor for meg, og jeg hadde en til overs. Jeg ser ikke noe særlig behov for så mye som 600watt, ved mindre du har planer for framtiden der den skal drive betydelig mer enn det du allerde har. på clas ohlson kan du kjøpe en strømmåler for en hundrings, så kan du selv måle hva det er du faktisk trekekr fra strømkontakten, så får du gjerne bedre oversikt selv. Har selv meget gode erfaringer med Hiper 520watt og 580watt PSuene som er høy kvalitet og rimelige i pris. -Stigma
geir__hk Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 (endret) Det er vel denne strøm-måleren du sikter til? Den går jo på batterier, ikke vanlige batterier men spesial-spesial batterier. Rart den ikke bare kan ta av nettspenninga [edit] Det er batteri type SR44 den bruker, altså klokkebatteri. Endret 15. august 2007 av geir__hk
Didrik_AK Skrevet 15. august 2007 Forfatter Skrevet 15. august 2007 Som sagt er en god 500watter et safe bet. annbefaler vifteluft over harddiskene, samt kanskje èn som blåser ut luften igjen. 7-8 høres litt mye ut. jeg bruker harddiskblokker der 3 stk disker kjøles av 1 vifte. Har vel 4for harddiskene da totalt, plus 2 som blåser ut, dog èn hadde sikkert holdt, men støy er ikke en faktor for meg, og jeg hadde en til overs. Jeg ser ikke noe særlig behov for så mye som 600watt, ved mindre du har planer for framtiden der den skal drive betydelig mer enn det du allerde har. på clas ohlson kan du kjøpe en strømmåler for en hundrings, så kan du selv måle hva det er du faktisk trekekr fra strømkontakten, så får du gjerne bedre oversikt selv. Har selv meget gode erfaringer med Hiper 520watt og 580watt PSuene som er høy kvalitet og rimelige i pris. -Stigma 9290493[/snapback] Kabinettet er av typen: Thermaltake Armor så jeg bruker deres iCace som er veldig greie å håndtere. det er 1stk 120mm vifte pr bur og plass til 3hdd i et bur. Når det gjelder strømmåling har jeg en ring måler (fikk i fjor på VG1 elekto) så å måle strøm før og etter psu er ikke noe problem Etter å ha funnet ut av Netshop Oslo ikke lengre selver Mist 600W blir det nok en 500W med avtakbare kabler Mist kan forresten annbefales til alle som leser tråden på utkikk etter en kvalitets-psu
meitemark Skrevet 15. august 2007 Skrevet 15. august 2007 Jeg har en 8 diskers filserver på en chieftec 410W, og jeg antar den hadde klart ca 8 til uten problemer. Denne: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=ATX410212
Stigma Skrevet 17. august 2007 Skrevet 17. august 2007 Det er vel denne strøm-måleren du sikter til? Den går jo på batterier, ikke vanlige batterier men spesial-spesial batterier. Rart den ikke bare kan ta av nettspenninga [edit] Det er batteri type SR44 den bruker, altså klokkebatteri. 9290548[/snapback] Det ser ut til å være samme som jeg har ja. fungerer utmerket. kan dog ikke huske jeg kjøpte batteri til den, så den kommer gjerne med det i pakken. har aldri skiftet det på flere år, så den bruker vel minimalt med strøm. -Stigma
Didrik_AK Skrevet 17. august 2007 Forfatter Skrevet 17. august 2007 Da var MIST 500W med avtagbare kabler kjøpt inn. + enda en harddisk Tråden kan stenges eller dø ut Takk for hjelpen : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå