Gå til innhold

Nett i nytt hus, CAT 5 er nok?

Milzit

Anbefalte innlegg

Vi bygger et nytt hus og skal få elektriker til å legge nettverk til alle rom. Han mente at CAT 5 var endel enklere da han kunne kjøpe ferdige rør med dette. Med CAT 6 ble også endel dyrene med tilkoblingspunkter osv. Tanken var å koble på en gigaspeed switch på nettet hjemme. Siden CAT 5 skal støtte gigaspeed, høres det like greit ut å gå for CAT 5 istedenfor CAT 6?

Videoannonse
Annonse

Forskjellen her blir vel at elektrikeren må legge tomrør og trekke kabel i røret etterpå.

Dette tar lengere tid mens det materialmessig er billigere og gjøre en å trekke ferdigtrekte rør.

Cat6 uttak er i tillegg litt dyrere en Cat5 uttak men hvor stor denne forskjellen er vet jeg ikke.

Monterer dere opp en patchepanel i huset er det ingen forskjell lengere på om dere går for Cat5 eller cat6 da utstyr for patchepanel allerede er laget i hovedsak for Cat6, i allefal Nexans patcheskap med tilbehør.

Elektriker skulle sjekke litt mer på pris på CAT6. Tenkte jeg må ha et patchepanel/skap også, det blir vel en 10-11 punkter. Har du link til noe utstyr å anbefale der? Elekrtiker kunne kjøpe dette inn, eller jeg kunne gjøre det. Men hva mener du at det ikke er noe forskjell på CAP 5 eller CAT 6 da utstyr for patchepanel i hovedsak er laget for cat6?

Så må vil få raskere hastighet med en CAT6 løsning enn CAT5? Får se hva prisforskjellen blir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...