Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Deffekt eller ikke deffekt dumpventil ?


Anbefalte innlegg

Heisan

 

Etter at jeg chippet bilen, en audi a6 1.8t syntes jeg bilen gikk veldig bra, men nå i det siste synes jeg at den ikke drar like godt som når den var ny chippet. den låter litt mere også, det høres ut som det fiser luft ut når jeg gir på. veldig swosje lyd, har hørt at det lønner seg å bytte dump ved chip. er det mulig at denne er ødelagt?? den som er der nå er jo orginal. er det noe svakheter med disse? og stemmer det at det lønner seg å bytte dump ved chipping??

 

Takker for svar :-)

Endret av audifreek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du konfilter montert ?

 

mulig bilen din kjører i nødmodus, da kan LMM være deffekt.

Kjøre du med åpen dump, eller resirk dump ?

hvis du har åpen dump, så ligger muligens feilen din der, da burde du bytte til resirk dump. VAG motorer er IKKE glade i åpne dumper. Bytt til resirk er anbefallt hvis du ikke har det.

 

Ellers veit jeg ikke helt, bilen din kjører vel på rundt 1,2 bar tenker jeg etter chippinga, så den dumpen du har burde vel tåle det.

Lenke til kommentar

hei,

 

har ikke konfilter montert nei, men jeg har byttet til annet filter i standard luftfilter boks. hjelper vel litt det også hehe.

vet ikke om det er åpen dump på audi a6.

ikke så lenge siden jeg byttet luft måler , hvis det var det du mente??

lurer på og bytte dump ja.

de snakker om at de har andre dump ventiler hos ts racing som det lønner seg å bytte til etter chipping , er vel bare et salgstriks? eller er det noe i det??

 

 

Lars

Lenke til kommentar

hei igjen.

 

er dette noe av det jeg trenger hvis jeg skal bytte dump??

 

 

 

Forge-Style Rød AUDI/VW

[DV-001220] 720.00NOK inkl. MVA

 

 

En dumpventil som er bregnet for utskifting av den originale som sitter på VW/Audi 1.8-2.7L motorer. Overtrykket fra turboen blir sendt tilbake till innsuget, Ventilen har en raskere responstid enn den originale. Rørtilkoblingen har en ytterdiameter på 25mm.

 

 

og en liten ting til. er det vanskelig å evt bytte denne selv??

 

Lars

post-114656-1187130704_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Heisann.

 

At du hører mer "blåsing" når du kjører kan godt tyde på at dump-ventilen din har hengt seg opp slik at en del av trykket bare går i retur. Å bytte den gjøre du veldig greit selv. Du bare tar av plast dekselet på motoren, og da er denne ventilen noe av det første du ser i bakkant på høyre delen av motoren og de rørene som går der. (mener jeg å huske).

 

Men uansett, før du kjøper ny ventil kan det være på tide å se over om alle slangene på trykksiden av turboen er tette eller om det er noen sprekker på dem. Du sier ikke noe om alderen på bilen, men det er vel fare for at det er snakk om en 6-8 år gammel gummi her?

Endret av Kong_Tom
Lenke til kommentar

I mangel på bilde for øyeblikket får du ta til takke med denne acrobat oversikten og gå til side 24, så ser du dumpventilen som ventil nr 2 etter luftfilterboksen. Dette blir i virkeligheten nesten rett under høyre hjørne på motordekselet ditt.

http://www.wak-tt.com/guides/ttc.pdf

 

Når du skal sjekke sprekker og lignende må du nok ta alt ifra trykksiden på turboen, via intercooler og fram til innsug, + du må også sjekke slangen til dumpventilen.

 

Hva angår ventil under turbo er det waste gate du snakker om. Det er den som regulerer mvor mye eksos som skal drive turbo evt slippe i "bypass" og på den måten regulerer ladetrykket via ventilen som sitter mellom LMM og dump fra luftfilterboks.

Lenke til kommentar

og bare for sikkerhets skyld.... Det er ikke bare at du har vendt deg til effekten du har da? Er ett kjent fenomen at det går best de første turene vet du. ;-)

 

og merket du plutselig at den gikk dårligere, eller har det kommet sakte men sikkert?

Endret av Kong_Tom
Lenke til kommentar

ja jeg har tenkt på det samme. men det er ikke det samme draget. og som sagt er det mere lyd nå enn det var før.

men hvis jeg bytter dump. kan jeg bruke den som jeg la ut bilde på i tidligere post?? er dump og wastegate det samme?? er det dump/ wastegate som lager den fiselyd ved evt girskifte??

 

lars

Lenke til kommentar

Moderatorer ja... Kan jeg få skyte inn at den forrige tråden for dette problemet dere også klaget over dårlig emnetittel på var godt innenfor tre ords regelen, og at det var fullstendig forstålig for de fleste?

 

Uansett. Det er dumpventilen som lager den "pssssh" lyden mellom girene. og det den gjør er at den kjører overtrykket fra trykksiden av turboen inn på vakumsiden igjen når du tetter gass spjeldet på bilen. Dermed svirrer den lengere, og har litt høyere rotasjon når du putter på med gass igjen, og du får mindre "turbolagg". Wastegaten lager ikke denne lyden, men har selvsakt sitt å si den også, da det er den som regulerer trykket turboen gir, som igjen avgjør hvor mye blåselyd du har.

 

Den ventilen skal være helt grei den, og forge er anbefalt fra dem som driver mye med audi TT i allefall.

Lenke til kommentar

ja jeg må nok gjøre det da ja. :dribble:

er ikke bare bare vet du, men etter hva jeg skjønner på deg, tar jeg av motordeksel. og på høyre side bak på motor sitter dump?? dump sitter da på slange som kommer fra luftfilter?? og jeg kan bruke den som jeg hadde på bildet?? og sjekke slanger.?? du bor vel ikke tilfeldig vis i nærheten av moss?? mulig at jeg trenger mere hjelp. hmmm flaut men sant

 

 

lars

Lenke til kommentar

hehe. moss er ingen amerikareise for å si det sånn. Blir vel 14-15 mil omtrent. Jeg kan i allefall ta noen bilder og sette inn her i morgen, slik at du ser det tydlig. Det eneste som er noe drit er å sjekke alle slanger for sprekker, da det ikke akurat er like lett å komme til alle steder bak motoren. Hvis du ikke blir noe klokere av bildene får vi se om vi kan avtale noe senere. :cool:

Lenke til kommentar

hehe ja. takker så langt for gode svar :D

en stakkar trenger hjelp innimellom. selv om man er 35 år hehe

da kjøper jeg ny dump og bytter den. etter hva jeg forstod er dette en resirkdump.

like greit å bytte den med en gang. funker det ikke bedre da, trykktester jeg slanger da eller??

blir vel ikke like mye physssss lyd etter bytte, den orginale lager egentlig en liten bjeffelyd bare, eller rettere sagt flere bjeff ved girskift og gass slipp.

men jeg prøver jeg . 700 kr er ikke alverden det. :hmm:

 

lars

 

mail: [email protected]

Lenke til kommentar

god morgen.

 

har da vært ute og prøvd å finne denne dumpventil. det sitter ingen dump på høyre side bak på motor, men det ser ut som det sitter en på venstre side forran, ved ut slange fra luftfilter. hmmm kan det være riktig da?? skal poste et bilde av motor litt senere idag.

 

 

lars

Lenke til kommentar

heisan.

 

joa jeg vet hvordan den ser ut. tror jeg må sette vekk bilen til noen som kan dette bedre enn meg. da får de sjekket slange fra turbo også. :cool:

jeg har bestilt ny dump da, synes det var like greit å gjøre det. den som er der nå er jo som sagt orginal, og da er det vel bare snakk om tid før den ryker, eller om den faktisk er røket allrede. noe som resulterer i evt det broblem som jeg har/ikke har?

må ihvertfall finne ut av dette. :hmm:

 

 

 

lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...