RogueAlien Skrevet 11. august 2007 Skrevet 11. august 2007 (endret) Jeg legger ved en link til Dungeons & Dragons sin hjemmeside: Der finnes info og portretter du kan putte i charactersheet'n din: Forgotten Realms - D&D - Wizards of the Coast Her er en side hvor du får oversikt over en del av skills, feat, race etc: www.d20srd.org Her kan man registrere seg for og bruke online karakterskjema/charactersheet: RPG Web Profiler - The Tangled Web Vi trenger et par spillere til og du er hjertelig velkommen uansett om du er en erfaren rollespiller eller ikke. For og forklare hvordan dette fungerer så lager jeg en liste under her.. En rollespillgruppe består av 1 DM og et uvisst antall spillere. DM: DM sin rolle er og fungere som eventyrforteller, regelmester og rollespilling av motstandere, monstre og andre folk og fe i spillverdenen som spillet er fortalt i. Dette fungerer slik at DM lager kanskje et eventyr hvor man har noen faste ideer, replikker og planer men med plass til mye improvisasjon. Så når han har et eventyr klart så begynner han som regel med og fortelle hvor spillernes karakterer er og hva som skjer rundt dem. Dette er også hans hovedoppgave gjennom hele spillet. DM blir spillernes kontakt med fantasiverdenen som han forteller om. Han har som sagt over også ansvaret for og håndheve reglene og passe på at spillerne gjør ting riktig inntil de kan reglene utenatt. Og den siste oppgaven og ikke minst like viktig er og ta på seg mange forskjellige roller. Det kan være alt fra orker de møter i kamp til bartendere og servitriser på et vertshus. Så jobben som DM kan være en omfattende og krevende jobb. Man må være åpen for alt mulig og kunne sette seg inn i mange forskjellige fantasikarakterer og situasjoner. Spillerne: Spillernes oppgave er mye enklere og mindre ansvarsfullt enn det og være DM er. Som spiller så har du stort sett bare en ting og tenke på og det er din rollefigur/karakter. Dette er en "person" fra fantasien din som du lager ved hjelp av regelene, bøkene og med hjelp fra DM. Det gjøres slik at man fyller ut det som man velger fra bøkene inn i en Character Sheet eller Karakterskjema om du vil bruke norsk. Når man spiller online som dette så lønner det seg da med en online charactersheet som denne: Test - CharacterSheet - RPG Web Profiler Denne er blank men som du ser på skjemaet så er det mye og fylle ut og det kan ta en god stund og gjøre det. Da kan det lønne seg om man har Regelbøker fordi det blir lettere, raskere og mindre forvirring. Men om du ikke har bøker er det greit. Da må du ha hjelp av meg, bare forbered deg på at det kan ta noen timer. Så når du spiller din karakter så er det viktigste og sette deg inn i rollen. Nesten som en skuespiller gjør i en film eller i et teater men med full kontroll selv. Du har inget manus eller ulogiske restriksjoner i spillverdenen. På samme måte så er også karakterene til spillerne hovedpersonene i et eventyr, DM sitt eventyr, bortsett fra at i denne historien så har hovedpersonene fritt valg til og gjøre hva de vil selv. For i Penn & Papir Rollespill (P&P-RPG) så har du ingen av de begrensningene som du finner i dataspill. Det er inget fjell som ikke er "programmert" inn så du ikke kan klatre i det. Det er ingen hester som du ikke potensiellt -kan- ri på. Det er ingen magi eller våpen som plutselig ikke er med i spillet bare fordi det ikke ble "programmert" inn på forhånd. ALT ER MULIG!..men det betyr jo selvsagt ikke at karakteren din greier og gjøre -alt-. Terningene, Skills og Handlinger: For og legge til den biten som både spillere og DM'er bruker så er det terningene. Terningen symboliserer tilfeldigheten som spiller inn i de handlingene som du vil at karakteren din skal gjøre i spillet. Dette fungerer slik at resultatet på terningen, evnen til karakteren og vanskelighetsgraden avgjør hvor bra du gjennomfører handlingen eller hvor dårlig det går. Og jo høyere evner karakteren har jo mindre rolle spiller tilfeldighetene inn, selvom de alltid har en påvirkning. OBS!: Dette er ikke pc-spill eller dataspill av noe slag for de som lurte på det. Men hvis du er interessert i og vite mer så sleng deg på. Er du en erfaren rollespiller og/eller har du vært borti penn og papir over nettet og du har prøvd programmene som kan gjøre det enklere? Jeg har flere ganger brukt OpenRPG og synes den er ganske bra. Om du er ny til rollespill så er det helt greit også. OBS! Når du skal installere så er det veldig viktig at du installerer alt i riktig rekkefølge! Når du kommer inn på siden her OpenRPG Install så scroller du ned til du ser tre lister nedover. Den første heter Python 2.5. Den andre wxPython 2.8 og den siste heter OpenRPG 1.7.3. Velg da de som passser til ditt operativ system og installer dem i den rekkefølgen som de er plassert i på siden. Python 2.5 først og så wxPython 2.8 og til sist OpenRPG 1.7.3. Og så når det er installert kan du automatisk oppdatere programmet til 1.7.5. Om du har bedre erfaringer med andre programmer så gi meg beskjed hvis du gidder. Ellers vil jeg gjærne være med og diskutere alt som har med klassisk rollespill og gjøre. De som har meldt seg til og spille: Bakkland Noobish Geek Gnålern (kanskje etter påske) SirGalrim (kanskje?) JohnnyJackal Kuroneko EDIT: Jeg fikset på Charactersheet Test linken, den skal virke ordentlig nå. Endret 10. mars 2008 av RogueAlien
Mr Walrus Skrevet 11. august 2007 Skrevet 11. august 2007 Jeg har vel spilt D&D en stund nå, men har ikke lagt meg så mye inn i de mest avanserte reglene. Jeg kan basic rules, jeg har de 3 regelbøkene 3.5v. Jeg har brukt for det meste Free Original adventures fra Wizard.com Jeg ville gjerne vært med på RPG over nett, alltid åpen for noe nytt.
akristina92 Skrevet 11. august 2007 Skrevet 11. august 2007 Høres veldig interessant ut, men dessverre har jeg hverken peiling eller bøker.
Mr Walrus Skrevet 11. august 2007 Skrevet 11. august 2007 Høres veldig interessant ut, men dessverre har jeg hverken peiling eller bøker. 9257851[/snapback] Er ikke så vanskelig å komme inn i.
RogueAlien Skrevet 11. august 2007 Forfatter Skrevet 11. august 2007 (endret) Høres veldig interessant ut, men dessverre har jeg hverken peiling eller bøker. 9257851[/snapback] Du jeg kan lage karakter til deg om det hadde hjulpet. Også kommer du inn i regelene etterhvert. Det var slik jeg lærte og spille rollespill. Med unntak at jeg lagde min egen karakter da. Noobish_Geek: Det er kjempefint at du vil være med. Jeg lager en liste i første post hvor jeg skriver inn de som vil være med. Endret 11. august 2007 av RougeAlien
akristina92 Skrevet 11. august 2007 Skrevet 11. august 2007 Jeg blir gjerne med på Warhammer senere i uka om jeg får dreisen på det.
RogueAlien Skrevet 11. august 2007 Forfatter Skrevet 11. august 2007 Jeg blir gjerne med på Warhammer senere i uka om jeg får dreisen på det. 9259037[/snapback] Jeg pleier og spille D&D mest fordi systemet er et av de beste men jeg kunne nok kanskje spillt litt Warhammer hvis flere var med. Er D&D uaktuelt for deg?
Mr Walrus Skrevet 11. august 2007 Skrevet 11. august 2007 Jeg blir gjerne med på Warhammer senere i uka om jeg får dreisen på det. 9259037[/snapback] Jeg pleier og spille D&D mest fordi systemet er et av de beste men jeg kunne nok kanskje spillt litt Warhammer hvis flere var med. Er D&D uaktuelt for deg? 9259047[/snapback] Jeg kan alltid prøve noe nytt, bare jeg får en kjapp innføring
blackbrrd Skrevet 11. august 2007 Skrevet 11. august 2007 Har spillt rollespill de siste 17 årene eller deromkring Har spillt Drager og Demoner AD&D Dnd 3.0 og 3.5 Forgotten realms, Kingdoms of Kalamar og i Dragonlance. Warhammer Trives best i Dnd universet, men synes det er altfor mye tillegsbøker der, så de gangene jeg har spillt eller vært DM så har vi kjørt endel husregler så vi slipper å ta med alt mulig rart hele tida...
akristina92 Skrevet 11. august 2007 Skrevet 11. august 2007 Jeg blir gjerne med på Warhammer senere i uka om jeg får dreisen på det. 9259037[/snapback] Jeg pleier og spille D&D mest fordi systemet er et av de beste men jeg kunne nok kanskje spillt litt Warhammer hvis flere var med. Er D&D uaktuelt for deg? 9259047[/snapback] Kan godt bli med på en runde D&D, ja!
RogueAlien Skrevet 11. august 2007 Forfatter Skrevet 11. august 2007 Har spillt rollespill de siste 17 årene eller deromkring Har spillt Drager og Demoner AD&D Dnd 3.0 og 3.5 Forgotten realms, Kingdoms of Kalamar og i Dragonlance. Warhammer Trives best i Dnd universet, men synes det er altfor mye tillegsbøker der, så de gangene jeg har spillt eller vært DM så har vi kjørt endel husregler så vi slipper å ta med alt mulig rart hele tida... 9259149[/snapback] Har du vært borti OpenRPG eller andre programmer som lar en spille rollespill over nettet? Jeg har kjørt rollespill med OpenRPG før men kunne du tenke deg og være DM? Det er så lenge siden jeg var bare spiller selv at det er noe jeg savner veldig..
Gjest Slettet-aNZFa3 Skrevet 11. august 2007 Skrevet 11. august 2007 Jeg kan bli med engang med OpenRPG, hvis du lærer meg RougeAlien ^^
RogueAlien Skrevet 12. august 2007 Forfatter Skrevet 12. august 2007 (endret) Da har vi nok spillere til og sette opp en runde med D&D til uka hvis alle kan være med da? blackbrrd har ikke svart på om han ville være DM og han har egentlig ikke direkte sagt han skal spille heller men jeg kan ihvertfall starte i gang en spillsession på kanskje onsdag 18:00 hvis det passer? Jeg skal sette i stand en kort liten story uansett. Og jeg kan godt være DM selv. Da kan dere lære litt om systemet og hvordan det fungerer. Hvis det er slik at du ikke har tid da så må jeg be om at du/dere sier ifra i god tid før tidspunktet som er satt. Prøv også så godt du kan og komme innom tråden jevnlig og legg gjærne inn spørsmål og andre meldinger. Også for at tråden ikke skal synke til bunns og bli borte for den tilfeldige leseren som kanskje ikke vet på forhånd at den eksisterer. Da var det onsdag 18:00 som var tiden. Sminkeromvesen Endret 12. august 2007 av RougeAlien
Mr Walrus Skrevet 12. august 2007 Skrevet 12. august 2007 Bare jeg ikke er DM så er det bra. Men skal vi lage karaktere der og da? (tar et år)
RogueAlien Skrevet 12. august 2007 Forfatter Skrevet 12. august 2007 (endret) Bare jeg ikke er DM så er det bra. Men skal vi lage karaktere der og da? (tar et år) 9264644[/snapback] Du kan møte meg på mIRC? Også kan jeg hjelpe deg igjennom det nå? Jeg setter opp en channel på mIRC Quakenet som heter "Penn&PapirRPG hver dag klokka 19:00. Så kan de som vil komme innom der og få hjelp med karakterbygging og andre rollespillrelaterte spørsmål. Jeg er litt noob med mIRC så jeg visste ikke at en channel man oppretter er oppe selv om man er koblet av. Det ser ihvertf ut som tråden holdes opp selv når jeg ikke er der. Men jeg skal ihvertfall prøve og være der etter klokka 19:00 og da blir jeg der en tim fra da. Jeg setter også opp et serverrom på OpenRPG under serveren OpenRPG VeavI som jeg kaller karakterbygging med passordet 123. Så kan dere som vil ha hjelp med karakter komme innom der etter 19:00 hver dag. Inkludert i dag. Blir der nok en time og kanskje lenger hvis noen kommer innom. EDIT: Serveren var OpenRPG VeavI ikke VeavII! Endret 12. august 2007 av RougeAlien
Mr Walrus Skrevet 12. august 2007 Skrevet 12. august 2007 (endret) Jeg klarer å lage karakter selv, Faktisk har jeg en klar fra før viss det er greit? lvl 1 Dwarf Cleric. Trenger bare hjelp med små ting som skills osv osv Jess Har mic Endret 12. august 2007 av Noobish_Geek
RogueAlien Skrevet 12. august 2007 Forfatter Skrevet 12. august 2007 Jeg klarer å lage karakter selv, Faktisk har jeg en klar fra før viss det er greit? lvl 1 Dwarf Cleric. Trenger bare hjelp med små ting som skills osv osv 9265142[/snapback] Greia er at du må lage en på en online pc-sheet for at den skal kunne brukes i spilling over nettet. Du finner karakterskjema på denne siden. Du må registrere deg men det går lett. CLICK Du kan jo om du vil bare oveføre det du har laget over på en sheet på siden når du er klar.
RogueAlien Skrevet 12. august 2007 Forfatter Skrevet 12. august 2007 (endret) Hvordan får jeg frem Character Sheet? 9265297[/snapback] Når det står at character sheet er created så går du på Characters og så trykker på navnet til karakteren. Når du er ferdig med karakteren så går inn på "edit" som står til høyre for der navnet til karakteren din står når du er inne på "Characters" og så velger du "Apply Public Permission" slik at andre enn deg kan se på karakteren. Det er nødvendig for at jeg som DM skal kunne se på den når du er ferdig og hvis jeg trnger det i spillet. Endret 12. august 2007 av RougeAlien
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå