Jump to content
Sign in to follow this  
ekwathne

Borteboerstipend og dagens regler?

Recommended Posts

Hvordan er reglene for borteboerstipend? Hvor langt borte må en bo fra foreldrene? Hvor mye får man i borteboer stipend?

Edited by Jarmo

Dette kommer ann på om det er snakk om for VGS eller høyere utdanning.

VGS har jeg ikke peil på, men for høyere utdanning (Universitet og høyskoler) så må du ikke bo i samme hus som mor og/eller far, eller i leilighet som de eier.

Takster og regler finner du forresten på Lånekassen

Fra lanekassen.no

Når du ikke bor sammen med foreldrene dine, kan du få bostipend hvis ett av disse kravene er oppfylt:

* Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet ditt

* Reisetiden mellom hjemmet og skolen er minst tre timer tur-retur

* Det er særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skole

Det er også en fin kalkulator på Lånekassen som regner ut omtrentlig stipend du kommer til å motta hvis du søker.

http://www.dagbladet.no/dinside/2000/12/26/234513.html

Riktig nok en ganske gammel artikkel :S

4. Få borteboerstipend - hjemme

Du kan få borteboerstipend selv om du bor i kjellerleiligheten hjemme. Kravet er at hybelen er atskilt fra foreldrenes bolig, det vil si egen inngang, WC og kjøkken. I tillegg kreves det at du har egen husholdning

9253799[/snapback]

Det kan stemme, men man må allikevel oppfylle de andre kravene for å bli vurdert.

Som lærling bodde jeg veldig nært foreldrehjemmet, og hadde derfor ikke krav på stippend. Som tidligere nevnt kan du få borteboerstippend dersom det er særskilte forhold i hjemmet som gjør at du ikke kan bo der. Dette trenger ikke nødvendigvis å bety at foreldrene dine er gal, drikker, slår osv. Det kan rett og slett være en simpel grunn som at det ikke er plass f.eks pga for mange søsken. Jeg skaffet meg dokumentasjon på dette, og fikk borteboerstippend. :)

Jeg har noe jeg lurer på ang. dette :)

4. Få borteboerstipend - hjemme

Du kan få borteboerstipend selv om du bor i kjellerleiligheten hjemme. Kravet er at hybelen er atskilt fra foreldrenes bolig, det vil si egen inngang, WC og kjøkken. I tillegg kreves det at du har egen husholdning.

La oss si at du reiser vekk fra mamma, for å studere på Medier og Kommunikasjon i Stavanger. Du skal bo hos farmor og farfar, i kjelleren deres. De har egen WC, gang, kjøkken etc. der. Jeg bor altså i en egen hybel, nemlig kjelleren til farmor og farfar. Men det har seg slik at pappa bor her og. Ikke i kjelleren, men i huset.

Vil jeg da få bortebuerstipend?

Kan jeg få borteboer stipend om jeg bor hos broren min 500m fra mine foreldre?

9305350[/snapback]

Kommer helt ann på hvor langt unna skolen er det =)

Om du ikke er rettselev spiller det ingen rolle om du bor hjemme eller borte. Men du får ikke stipend, da får du lån. Som blir gjort om til stipend.

Edited by Neppe